Tractorliefhebbers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In NL hebben wij clubjes enthousiastelingen die zich met oude trekkers enz. bezig houden.
Een oud beestje opknappen, ermee rijden en soms zelfs ermee werken.
Bestaat ook zoiets in Tsjechië of is men puur aan het werk met z’n trekker (al is die al oud!)?
 

kuurgast

Donateur
images


Er worden verschillende bijeenkomsten "Traktoriáda" gehouden van oude tractoren zoals te zien op volgend filmpje mooiste na 3 minuten + links bovenaan EN-versie.
De bekendste tractor fabrikanten van het voormalige Tsjecho-Slowakije: stabilak.wbs.cz/vyrobci-traktoru-v-CSR.
Op de evenementenkalender van de tractor-club traktorklub.cz/ staat een bijeenkomst van tractoren gepland in Libá okres Cheb de 20ste augustus.
In Žebnice okres Plzeň is volgend jaar juli een Traktoriáda gepland op 21 juli.
Meer museums zijn in Chotouň ,Olomouc ,Hobšovice veel als particulier initiatief waar je een telefonische afspraak kan maken voor bezichtiging.
Nog een kalender van dit jaar nasetraktory.cz/.
 
Jij bent een juweel!!!!!
De chef zal heel erg blij met deze info zijn en - hij blij ik blij.
Voorlopig zitten wij vast in nl vanwege de ophanden zijnde nest puppen maar voor de volgende seizoen weten wij waar wij moeten kijken.
 
Zo sprokkelen wij leuk wat kennis erbij! Nu weet ik ook dat een Ursus het zelfde is als een Lans Bulldog maar die zijn ook niet makkelijk te vinden.
De chef heeft er meer verstand van maar het geluid op dat filmpje vind ik enig.
In Engeland gingen wij naar de Stoom Fare = ook een bonk jeugd sentiment. Heerlijk het geluid en de lucht van kolen, rook en olie!
 
Ja ja, ik weet waar al die beestjes vandaan komen - ik luister ook naar de chef als hij op zijn trek-paardje zit. Het is gewoon leuk om kennis op te doen en wie weet - misschien komt men een Ursus tegen inCZ. Ursus/Lanz zijn erg geliefd vanwege bepaalde technische foefjes. Wat de CZ modellen betreft zal er waarschijnlijk ook een heel nieuw wereld voor hem open gaan
 

Leen

† In Memoriam
Twee dagen na de tijdelijke sluiting van het Národní technické muzeum v Praze stonden wij voor de deur (2005/6). Het museum zou een aantal jaren gesloten blijven voor restauratie maar er was nog wel een tentoonstelling over agrikultur zo werd ons verteld. We hebben genoten van alle oude tractoren die er onder in het museum werden tentoongesteld.
Het zal nu inmiddels wel weer open zijn.

Leen
 
Volgens google en het net zijn ze weer volop in bedrijf maar niet erg bezig op het gebied van landbouw. Ik zie wel dat er een expo is over 'mining and ore' volgens hun Engelse versie. Misschien iets voor de vraag over tinmijnen!
 
Twee dagen na de tijdelijke sluiting van het Národní technické muzeum v Praze stonden wij voor de deur (2005/6). Het museum zou een aantal jaren gesloten blijven voor restauratie maar er was nog wel een tentoonstelling over agrikultur zo werd ons verteld. We hebben genoten van alle oude tractoren die er onder in het museum werden tentoongesteld.
Het zal nu inmiddels wel weer open zijn.
Het museum in Čáslav is onderdeel van het landbouwmuseum in Praag en bestaat nog niet zo lang. Volgens mij is het museum in Čáslav de verzameling die eerder in Praag stond.
 

kuurgast

Donateur
images


Zondag 2 oktober tractorevenement in Ořech (Praag west), tijdens het oogstfestival van noten en appels.
Om 11:00 uur willen ze een record verbreken met de meeste tractoren op een rij.
13:00 uur wordt de "TRACTOR SONG" uitgevoerd.
14:00 uur wedstrijd wie zijn walnoot het verst kan spuwen.
Kleine markt, live muziek, paardrijden voor kinderen etc.
sraztraktoru.cz.
 
Ik ben in de Zetor fabriek geweest :)
Die zaten op het terrein naast onze dochteronderneming en onze directeur heeft hiervoor ook bij Zetor gewerkt, dus dat was snel geregeld.

Wel jammer om te zien, vroeger was het complete terrein van Zetor en stond het parkeerterrein helemaal vol met traktoren.
Afgelopen jaren was het maar magertjes, of ze misten onderdelen.
Je kon precies zien wat, 30 of meer traktoren zonder cabine, of zonder vooras hehe
Ook hebben ze eigenlijk nog maar 1 fabriekshal, van alle die er staan. Zonde.
Maar ze hebben wel een mooie lean-straat.
Elke tractor gaat ook de vermogens testbank op enzo :)

Zetor heeft een paar jaar een bepaald model John Deer geproduceerd.
Na ja, het was gewoon een groen met gele Zetor en andere type plaatjes :D

Je ziet nog regelmatig ouwetjes rond rijden, maar dat is in NL ook.
Ze hebben genoeg modern spul her en der!
 
In NL hebben wij clubjes enthousiastelingen die zich met oude trekkers enz. bezig houden.
Een oud beestje opknappen, ermee rijden en soms zelfs ermee werken.
Bestaat ook zoiets in Tsjechië of is men puur aan het werk met z’n trekker (al is die al oud!)?
Of even lekker racen op een oude trekker, Groentje! ;) Vlak bij ons, in Bozkov, was een paar weken geleden een trekkerrace, erg leuk om te zien, zie hier een filmpje.
 
Bovenaan