Tot rust komen in Tsjechische kuuroorden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij komen vaak in Podebrady. We vinden deze plaatsje aan de Labe zo gezellig en je kunt er winkelen en lekker eten. :eten:

Hier is ook een kuuroord, zoals ik heb begrepen voor hart- en vaatziekten. We zijn daar nog niet geweest, wel hebben we gevraagd of we er in konden. Een dagje kuren leek me wel wat, maar er werd me duidelijk gemaakt dat je een paar dagen moest boeken. Jammer dan.
Is dit overal zo? Dat je moet boeken voor meerdere dagen...

Je kunt wel in Podebrady gratis bronwater halen op diverse plekken. Regelmatig zie je ook mensen kratten met flessen vullen. Dit is ook in Kersko het geval (Kersko ligt midden in de bossen, niet ver van Podebrady). Heb zelfs eens een foto op het Tsjechische Forum gezet van mensen die aan het vullen waren.

Wie weet tot ziens in Tsjechie,
:doei: Egje
 
Hou het bij gebrek van een kuuroord in onze buurt maar bij mijn eigen superadres in Lanskroun.
Iedere week een heerlijke hotstone-massage van 1,5 uur voor 500kc en een gewone massage van 1 uur voor 200kc.
Gisteren voor het eerst een honing massage gehad,1 uur voor 240 kc.
Er worden zelfs biologische olien gebruikt en alles is nieuw en brandschoon.
Zelfs onze vrienden/familie gaan er heen als ze hier op vakantie zijn.
 
Kuuroorden in Tsjechie

Heb hier over eerder iets gevraagd in het forum ( juni 2008).
Maar eigenlijk is er weinig op gereageerd.
Wij komen vaak in Podebrady. We vinden deze plaatsje aan de Labe zo gezellig en je kunt er winkelen en lekker eten.
Hier in Podebrady is ook een kuuroord, zoals ik heb begrepen voor hart-en vaatziekten. We zijn daar nog niet binnen geweest, wel hebben we gevraagd of we er in konden. Een dagje kuren leek me wel wat, maar er werd me duidelijk gemaakt dat je een paar dagen moest boeken. Jammer dan. Is dit overal zo? Dat je moet boeken voor meerdere dagen...
Er is een foto toegevoegd door Punkenstein. (Alleen wil me niet lukken om dat hier ook toe te voegen), Hier kun je zien waar alle kuuroorden in Tsjechie zitten.
Mijn vraag, weet iemand welke kuuroorden voor wat voor kwaal zijn.
zoals podebrady voor hart en vaat ziekten.
Zo zijn ze er ook voor astma, huid aandoeningen, MS , Reuma enz.
En moet je overal voor meerdere dagen boeken.

Nou, kom maar op wie o wie weet hier meer van.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een dagje kuren leek me wel wat, maar er werd me duidelijk gemaakt dat je een paar dagen moest boeken. Jammer dan. Is dit overal zo? Dat je moet boeken voor meerdere dagen...
Er is een foto toegevoegd door Punkenstein. (Alleen wil me niet lukken om dat hier ook toe te voegen), Hier kun je zien waar alle kuuroorden in Tsjechie zitten.
Mijn vraag, weet iemand welke kuuroorden voor wat voor kwaal zijn.
zoals podebrady voor hart en vaat ziekten.
Zo zijn ze er ook voor astma, huid aandoeningen, MS , Reuma enz.
En moet je overal voor meerdere dagen boeken.

Op deze site staan alle Tsjechische kuuroorden spas.cz. Als je een aandoening kiest in het veldje "Heilung" dan kleuren de bijhorende kuuroorden rood op het kaartje. Als je dan de plaats in de tabel aanklikt kom je bij de website van het betreffende kuuroord. Daar moet je soms verder zoeken om een kuurinstituut te vinden. Hier alvast de website van lazne-podebrady.cz

Een kuur om medische redenen loopt minstens over een week en kan best drie weken duren. Dagbehandelingen zijn dus zinloos omdat een echte kuur loopt met een vooronderzoek of verwijzing van uw persoonlijke arts. Dan wordt een degelijk plan opgesteld en is er ook dagelijkse dokterscontrole.
 
Kuren in Tsjechië is heel wat anders dan de Wellness-verwennerij zoals we her in Nederland kennen. Het kuren in Tsjechië heeft zoals Freddy zeer terecht opmerkt een medische achtergrond. Het modderbadderen, masseren, zonnebanken en wortelsapjes drinken hier in NL is gewoon voor de fun of een (vermeend) mooier uiterlijk.
 
Het is dus zo dat een nederlandse zieken fonds verzekering, vergoed voor 3 weken kuren als je een bepaalde aandoenig hebt b,v reuma.
Er wordt dan tot ± 1250 euro vergoed. de rest moet je zelf bijbetalen.
 
Nogmaals een dringende oproep van mij: wat is een goed kuuroord waar ik terecht kan voor MS, ik heb al meerdere oproepjes geplaatst, maar helaas, nog geen concrete antwoorden
 
Medische achtergrond, niet altijd, getuige mijn Tsjechische buurman die me vertelde dat hij jaarlijks een weekje betaald verwend wordt in een kuuroord, vanuit zijn werk. Hij is gevangenbewaarder en ook mensen bij de politie krijgen dit extra bovenop hun vakantiedagen, als ze genoeg dienstjaren hebben vergaard. Volgend jaar gaat hij zelfs twee weken.
Zouden ze in Nederland ook moeten invoeren, dan verzuren genoemde beroepsgroepen wat minder, ook leraren en verplegend persneel gun ik van harte een jaarlijks weekje kuren!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wij hadden vroeger ook de mogelijkheid om op diverse plaatsen in Duitsland op kuur te gaan. Let wel dat de kuurplaatsen niet onbeperkt zijn en grote bedrijven slechts op een aantal plaatsen recht hebben. Dus de bedrijfsgeneesheer is de persoon die samen met HR een beslissing nam wie in aanmerking kwam en keek naar waar je kon gaan. Het is dus ook normaal dat personen met een langere staat van dienst voorrang kregen op jongere medewerkers. Wij gingen 3 weken op kuur waarvoor we slechts vijf dagen verlof moesten inleveren, al de rest werd door het bedrijf betaald. Er was een volledig medisch plan en controlleplan opgesteld en daar moest je ook aan meedoen. Het was geen vakantiereisje.
 
Freddy, ongelofelijk bedankt! Ik ga er morgen gelijk mee aan de gang!
De site van Karlovy Vary zag er mooi uit. Is ook goed met de trein te bereiken toch?
Weet iemand hoe het Zilveren Kruis hier mee omgaat wat betreft vergoedingen?
 
Medische achtergrond, niet altijd, getuige mijn Tsjechische buurman die me vertelde dat hij jaarlijks een weekje betaald verwend wordt in een kuuroord, vanuit zijn werk.
Ik heb ook wat lichamelijke beperkingen en ben al eens in Brandys nad Orlice geweest voor een heel programma. Zou ik het echt willen, dan kan ik daar zo een aantal weken per jaar intern. Dit zit bij vrijwel iedere Tsjech/verzekerde in het pakket.
 
Volgens mij heeft zilveren kruis het ook in het pakket.
Het hangt er vanaf of je een basis verzekering of een aanvullende verzekering hebt. Bij aanvullend wordt er vaak € 750,= tot € 1250,= per kalenderjaar vergoed.
Zelfs vakantiereizen van het Rode kruis en de Zonnebloem worden tot € 500,= vergoed door de aanvullende verzekering.
Dus informeer even hoe het zit.:denk:
Hier gaan patiënten heel vaak naar Slowakije om 3 week te kuren.
Het is wel intensief hoor niet echt vakantie.
 
Dank je wel Egje, wij zijn gelukkig uitgebreid verzekerd!

Ik denk inderdaad dat het geen plezierreisje wordt, maar flink je best doen.(stel je toch voor dat "gezonde"mensen een verkeerde indruk mochten krijgen:stout:
 
Bovenaan