Tolvignet voor Duitse Autobahn vanaf 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Duitse ministerraad stemt in met tolplan

Bron: ANP - 17 december 2014

Het Duitse kabinet is woensdag akkoord gegaan met de internationaal omstreden tolplannen van minister Alexander Dobrindt van Verkeer. Vanaf 2016 moet er betaald worden voor het gebruik van de autobahnen. Duitse automobilisten, die ook op provinciale wegen moeten betalen, worden evenwel vrijgesteld door een verlaging van de wegenbelasting.

De ministers gaven hun fiat aan twee wetten: de tolwet van Dobrindt en de aangepaste wet op de wegenbelasting van minister van Financiën Wolfgang Schäuble.

Nederland en Oostenrijk zijn fel gekant tegen de Duitse tolplannen en hebben aangekondigd ze in Brussel aan te zullen vechten. Ze lijken daarbij op steun te kunnen rekenen van eurocommissaris Violeta Bulc van Verkeer. Volgens haar is tolheffing een schending van het ''fundamentele beginsel van niet-discriminatie'' in de EU.

Alleen buiten Duitsland woonachtige automobilisten betalen daadwerkelijk extra, wat volgens de eurocommissaris neerkomt op discriminatie. Ook hekelt Bulc dat de tol voor korte bezoeken (10 euro voor tien dagen, 20 euro voor twee maanden) ''buitenproportioneel'' hoog is.

Vrachtwagens betalen al sinds 2005 tol op de snelwegen.

Boetes
Nederlandse automobilisten die in de toekomst vergeten tol te betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen kunnen boetes verwachten tot maximaal 260 euro, met daarbovenop de verplichte aanschaf van een jaarpas van maximaal 130 euro.

Het hoogste boetebedrag is bestemd voor notoire zondaars die herhaaldelijk zijn betrapt. Een overtreding kost automobilisten in eerste aanleg tot 150 euro extra. Een vignet, zoals in Zwitserland, hoeft niet te worden aangeschaft.

Voor korte bezoeken aan onze oosterburen kunnen automobilisten ook voor 10 euro een tolkaart voor tien dagen kopen, of voor 22 euro een twee maanden kaart. Een jaarpas kost maximaal 130 euro al naar gelang de grootte en uitstoot van het voertuig.

Voor campers moet ook worden betaald. Motoren, elektrische auto's, invalidenauto's en ziekenwagens zijn vrijgesteld van tol. De Duitse autoriteiten controleren steekproefsgewijs met nummerbordherkenning.

Nederlanders betalen alleen voor het gebruik van 13.000 kilometer aan autobahn, Duitsers moeten ook betalen voor het gebruik van B-wegen, maar zij krijgen hun geld terug via een verlaging van de wegenbelasting.
 
Probeer eerst eens op marktplaats!

trouwens, u hoeft deze keer geen vignet te plakken! kontrole gaat digitaal! plaats een duidelijke foto op uw feestboek-pagina (bijv. uw avatar op dit forum)!
 
Wat zou het betekenen voor de tol als je met een aanhanger in 2016 in Duitsland over de snelweg gaat
 
Die Maut gillt für Kraftfahrzeuge oder Fahrzeugkombinationen, die entweder ausschließlich für den gewerblichen Güterkraftverkehr bestimmt sind oder für den gewerblichen Güterkraftverkehr eingesetzt werden und deren zulässiges Gesamtgewicht mindestens 12 Tonnen beträgt.[1] Sie gilt nicht für Busse. Die Höhe der geschuldeten Maut bestimmt sich nach der auf den mautpflichtigen Straßen zurückgelegten Wegstrecke sowie nach der Anzahl der Achsen des Fahrzeugs oder der Fahrzeugkombination (LKW mit oder ohne Anhänger, Sattelschlepper mit oder ohne Sattelauflieger oder Liftachsen im abgesenkten oder angehobenen Zustand) und nach der Emissionsklasse des Fahrzeugs.
 
Prijs Duits tolvignet hangt af van vervuiling auto

Bron: www.ad.nl - 26 maart 2015

De Duitse tolvignetten die buitenlandse automobilisten kunnen aanschaffen voor de duur van tien dagen, krijgen drie prijsklassen. Naarmate de auto meer milieuvervuiling veroorzaakt, moet meer worden betaald.

De Duitse Bondsdag zal morgen instemmen met de tolplannen voor personenauto's van minister Alexander Dobrindt (Verkeer). Na een kleine wijziging in het wetsvoorstel is een meerderheid akkoord, bleek vandaag.

Bezitters van de schoonste auto's moeten 5 euro neertellen, er is een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers betalen 15 euro voor tien dagen, meldde de website auto.de vandaag. Duitse autobezitters moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.

Dobrindt denkt door de drie tariefgroepen 13,6 miljoen euro per jaar meer binnen te halen. De totale inkomsten van de 'buitenlandertol' schat hij op 513,6 miljoen euro. Tegenstanders in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn. Na twee jaar worden de inkomsten geëvalueerd, staat in de aangepaste plannen.

Ten aanzien van gevoeligheden rond de privacy van bestuurders heeft de politiek ook water bij de wijn gedaan. Gegevens van bestuurders zullen een jaar bewaard worden in plaats van de drie jaar die aanvankelijk waren voorzien.

Europese Commissie
Buurlanden als Nederland zijn fel gekant tegen de tol. De Europese Commissie moet nog een oordeel vellen of de plannen niet in strijd zijn met Europese regels. De zaak zal waarschijnlijk aan het eind van de rit moeten worden beoordeeld door het Europese Hof van Justitie.
 
Juncker: 'Aanzienlijke twijfel' over Duits tolplan
Vandaag, 07:41Update: vandaag, 08:06

De Europese Commissie stapt zo nodig naar het Europese Hof van Justitie om te laten toetsen of de omstreden tolplannen van Duitsland rechtsgeldig zijn. Dat zei Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, afgelopen weekend in een interview met deSüddeutsche Zeitung.

Volgens hem bestaat er 'aanzienlijke twijfel' over de vraag of de plannen niet in strijd zijn met het non-discriminatiebeginsel. In de huidige plannen moeten buitenlandse automobilisten vanaf 2016 meer betalen voor het gebruik van Duitse wegen, dan de Duitsers zelf. De Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, heeft al ingestemd met de tolpannen voor personenauto's, de zogeheten 'Pkw-Maut'.

Bron: Financieel Dagblad
 

Ad Verschoor

Donateur
Reis naar Tsjechie wordt duurder voor Nederlanders

De tolheffing voor personenauto's in Duitsland is een feit. President Joachim Gauck heeft de plannen waarmee de Bondsdag al weken geleden instemde, ondertekend. Het kantoor van de president maakte maandag bekend dat het staatshoofd zijn krabbel heeft gezet.

Met de tolheffing wil Duitsland buitenlandse automobilisten laten betalen voor het gebruik van snelwegen. Duitse autobezitters krijgen de tol gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting. De heffing gaat op 1 januari 2016 in. Nederland en ook Oostenrijk zijn fel gekant tegen de tol. Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie heeft aangegeven de tolwet juridisch te laten toetsen zodra zij van kracht wordt.

Volgens de tegenstanders is de wet in strijd met Europees recht omdat het buitenlanders discrimineert. Mogelijk volgende week woensdag valt er in Brussel een besluit of de zaak wordt aangevochten. De tol kan uiteindelijk een zaak worden voor het Europees Hof van Justitie. Een oordeel valt dan over een jaar of twee.

Het Duitse ministerie van Verkeer rekent op 500 miljoen euro aan inkomsten per jaar door de tol na aftrek van de kosten.

Bron: telegraaf.nl
 
Tolheffing in Duitsland nabij
Dít kost een ritje straks (vermoedelijk)

Bron: Autoweek.nl, 4 november 2016

Na maandenlang bekvechten over tolheffing op de Duitse snelwegen, is nu een doorbraak nabij. Minister van Verkeer Alexander Dobrindt zei donderdagavond dat hij ervan uitgaat dat Duitsland en de Europese Unie nog deze maand tot overeenstemming komen in deze kwestie.

Het oorspronkelijke plan van de Duitsers wordt wel op onderdelen aangepast. De betreffende EU-commissie liet in Brussel weten dat er "verstrekkende vooruitgang" is geboekt.

Het grootste pijnpunt bij de eerdere plannen was het voornemen om Duitsers via een korting op de wegenbelasting te compenseren voor de betaalde tol. Dit werd door de Europese Unie als discriminatie voor buitenlanders gezien. Dat bezwaar is onder meer uit de weg geholpen door een voordelig tarief te bieden aan reizigers uit EU-landen die kortstondig van het Duitse wegennet gebruikmaken.

Ook het feit dat de compensatie voor Duitsers op basis van de uitstoot van de betreffende auto wordt berekend, neemt een deel van de Europese bezwaren weg. Bezitters van een 'schone' auto kunnen nu tot 1,2 keer de betaalde tol terugkrijgen, wat gecompenseerd wordt door bestuurders van een extra vervuilend exemplaar, vertelt AutoBild.

Door deze concessies kan de EU-commissie afzien van de voorgenomen gang naar het Europees Hof van Justitie.

Ons Duitse zusterblad durft ook al uitspraken over de tarieven te doen. Duitsers betalen volgens hen straks gemiddeld 74 euro per jaar. Voor buitenlanders zou er de mogelijkheid bestaan om de tol voor tien dagen of twee maanden af te kopen, hetgeen dan respectievelijk ongeveer 5 en 30 euro gaat kosten. Een fysiek vignet zoals in onder meer Oostenrijk en Zwitserland komt er overigens niet aan te pas: controle geschiedt elektronisch op basis van het kenteken.

"We naderen elkaar", zegt Dobrindt tevreden. "Ik heb er alle vertrouwen in dat het akkoord met de EU er in november ligt." Een woordvoerster van de EU-commissie verwacht eveneens dat de laatste plooien binnen een aantal weken met wederzijdse instemming zijn gladgestreken. Wanneer dan precies tol gaat worden geheven is nog niet bekend. Duitsland denkt ermee jaarlijks netto 500 miljoen euro binnen te halen.
 
Afgezwakt? Ik kende de plannen niet anders dan (sowieso) tol op de Autobahn.

Nu kan ik best de tol betalen, ik heb meer moeite het signaal van de actie. Ik dacht dat het gastvrije Duitsland geen onderscheid meer maakte tussen wij en zij. Das war Einmal. Er is weinig verzet in de omringende landen. Maar als mr. Trump zegt tol te heffen voor Canadezen en Mexico is de wereld te klein. Maar dit terzijde.
 

kuurgast

Donateur
Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft zijn tolplannen afgezwakt.
Tolvignetten Duitsland vanaf 2016 enkel voor de Autobahn en niet voor rijkswegen (Bundesstraße).
Dit was al in 2014.
De Duitse autotol wordt niet voor de verkiezingen van september 2017 ingevoerd. “De invoering zal pas in de volgende kiesperiode liggen”, aldus verkeersminister Dobrindt...
Bron duitslandnieuws.nl.
 
Bovenaan