Toevallig Tsjechie...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

regelmatig kom ik voor mijn werk bij particulieren..
tijdens de koffie of gewoon in een gesprek komt Tsjechie wel eens naar voren..
steevast blijkt dan dat men wel eens in Tsjechie geweest is of vrienden of kennissen heeft die er wel eens geweest zijn..
de reacties zijn allen positief, met name is men altijd verbaast over het goedkope eten.
van alle plaatsen die men noemde is CESKE KRUMLOV favoriet.
 
Volgens Pozor Pes zijn de reacties zijn allen positief, met name is men altijd verbaast over het goedkope eten.

Het eten is hier voor ons goedkoop, maar voor Tsjechen valt dat nogal tegen. Wij gaan regelmatig eten in Bela, goed restaurant, maar volgens onze vrienden is het nogal aan de prijs.
Met z'n tweetjes uit eten, drankje erbij komt ons inclusief tip (ongeveer 10%) op 450 tot 500 kronen.
Dat is voor ons niet echt veel, vergeleken bij Holland. Als je dan echter bedenkt dat het uurloon hier schommelt rond de 150, 160 kronen, dan zit je wel op te bikken, waar een Tsjech 3 uur voor moet werken. Reken dat eens uit naar Nederlandse maatstaven.:denk:

Ik moet zeggen dat ik ook wel een restaurant weet in Jilemnice waar je voor 60 tot 70 kronen goed kunt eten. Compleet met drankje en tip ongeveer 100 kronen per persoon. Kijk, dat is dan voor de gemiddelde Tsjech ook nog een keer te doen. Alleen moeten wij daar 10 km voor rijden en daar hebben we niet altijd zin in. Bovendien is dat restaurant maar een beperkt aantal uren open, ongeveer van 10 uur 's morgens tot 2 uur 's middags. Echt een restaurant waar de Tsjechen die werken tussen de middag gaan eten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Er zijn zelfs in Praag nog genoeg restaurants waar je een warme lunch met een drankje voor 80 czk hebt.
Tussen 11.30 3n 13.30 kom je er veel kantoorpersoneel tegen. Deze restaurants zitten door-de-week behoorlijk vol maar in het weekend is er weinig te doen.
 
Wij hebben zelf ondervonden dat je inderdaad, als je er een middagmaal (dagschotel) neemt er ongeveer voor 5 euro per persoon, een redelijke schotel krijgt.
Als je 's avonds a la carte wil eten, mag je 10 euro per persoon rekenen.
Ik noem deze prijzen, gemakkelijkheidshalve in euro, zodat ook de personen die de verhoudingen niet kennen, ook nog mee kunnen.
Als je met kleine of kleinere kinderen reist is 's middags een dagschotel een stuk makkelijker, omdat de wachttijden dan quasi nihil zijn.
Zo als ook semabyt aanhaald, zijn er heel wat kantoormensen die 's middags een warme maaltijden nemen.
Een kop goulashsoep met brood kan aardig vullen, en is helemaal niet duur!
 
Kijk,. je eet daar voor € 10,- zeg je.
Op Scheveningen eet je op de boulevard je buikje vol voor € 12,-!
Dus wat is goedkoop? Tsjechie is stilaan duurder geworden en de prijzen schuren tegen de onze aan.
Het zij zo/het zei zo.
 
Ik denk dat dit toch een beetje een scheve vergelijking is Kukel. Natuurlijk kun je in Nederland ook voor een tientje eten. Ik heb het hier echter over een goed restaurant waar je voor een tientje eet en niet over een strandtent. Tsjechie wordt stilaan duurder, dat klopt, maar er zijn nog zat dingen die hier een stuk goedkoper zijn dan in Nederland.
De prijsstijgingen in de Hospoda's heeft wel tot gevolg dat de omzet van bier bij de supermarkt stijgt, omdat de Tsjechen nou thuis meer een biertje drinken dan in de Hospoda. Als de prijzen in de restaurants en Hospoda's teveel stijgen prijzen ze zichzelf de markt uit. Dat zullen ze zeker merken in hun omzet, want dan gaan de mensen hier ook net als in Holland zich thuis eerst indrinken voordat ze naar het cafe gaan.:cheers:
 
Tja, het gaat nu eenmaal niet best in Europa en ook de Tsjechische staat zal ergens de kronen moeten weg halen.

Laten we wel voor ogen houden dat we het denk ik allemaal het nog wel goed van eten en drinken hebben. Een redelijk waterdicht dak boven het hoofd en dat het weer gauw voorjaar wordt, daarbij mogen we leven in een rijk met natuurschoon gezegend land, toch dingen om dankbaar voor te zijn.:dank2:
 
Dus wat is goedkoop? Tsjechie is stilaan duurder geworden en de prijzen schuren tegen de onze aan.

Is dat zo?

Die kroontjes voor de Tsjechische staat komen natuurlijk niet alleen van de accijnzen van wat wij in restaurants nuttigen. Zeker als we het over een eigen huisje in Cz hebben. Wil je het evenredig houden dan zou je de Tsjechische prijzen alleen moeten koppelen aan de Tsjechische lonen en dan zijn veel zaken relatief duurder, of zeg maar gewoon, duur.

Voor de Nederlander echter zijn de prijzen in Tsjechië, zeker op basisvoorzieningen nog niet te vergelijken met die van Nederland. Gas, elektra, afvalstoffenheffing bv vind ik relatief gezien wel hoog, maar lokale heffingen als OZB is toch een schijntje van wat wij hier in Nederland moeten betalen. Arbeidsloon van de vakman, bv een monteur, niet te vergelijken. Vorige week ging mijn ega naar de kapper (gewoon in een kapperszaak dus niet bij beuntje die 's avonds nog bij klust) voor nog geen €3,00. In NL betaald hij daar meer dan €20,00 voor, maar dat is dan incl. koffie. Brillen en contactlenzen, goedkoper. Pedicure, tandarts, vele malen goedkoper. 100Kc betaalde ik afgelopen augustus voor een consult in het ziekenhuis, in NL was ik met 100€ niet klaar geweest. Vlees, vele malen goedkoper. Producten met hoge accijnzen als benzine? €0,30? goedkoper. Sterke drank, goedkoper. Zelfs voor het genieten van natuurschoon moet ik hier in Nederland soms dik betalen, Nationaal park Veluwe hier om de hoek, €8,20 pp. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waar wij ook allen voor komen in Tsjechië zijn de rust, ruimte, natuur, uitzicht, cultuur etc. dat is bijna allemaal zdarma! Voor dit alles betaal je in Nl een prijs, meestal een hoge prijs. Maar wij Nederlanders zijn maar al te graag bezig met kijk en vergelijk, vooral als het om de centjes gaat. :(
 
Jan, het is geen scheve vergelijking.
De strandtenten zijn uiterst luxieus, maar dit terzijde.
Bij mij in de buurt is een sterrenrestaurant dat nu menu's aanbiedt voor € 27,50!
Het gaat niet goed met de horeca en dus gaan de prijzen naar beneden en wordt het normaal.
In Duitsland, de grensstreek met Tsjechie, eet je trouwens voor de zelfde prijs of zelfs goedkoper dan Tsjechie.
En natuurlijk zijn vele zaken goedkoper dan in Nederland, anders had ik daar geen kotje kunnen kopen.
En inderdaad, de natuur!
Gratis en dus voor niets. Ik loop zomaar achter mijn huis de berg op, de natuur is daar de natuur en ik hoor geen autoweg zoals in de hoge Veluwe.
Kortom...ik vertrek volgende week zondag weer naar Tsjechie!
Wat zal ik het weer naar mijn zin hebben daar.

Groet uit een mooi Voorburg.
 
Ik moet zeggen dat ik ook wel een restaurant weet in Jilemnice waar je voor 60 tot 70 kronen goed kunt eten. Compleet met drankje en tip ongeveer 100 kronen per persoon. .... Bovendien is dat restaurant maar een beperkt aantal uren open, ongeveer van 10 uur 's morgens tot 2 uur 's middags. Echt een restaurant waar de Tsjechen die werken tussen de middag gaan eten.
En daar is het ook voor bedoeld, werklui die lunchen. Ik denk namelijk dat je de "Jidelna"(eetlokaal) bedoelt, naast de slager op het plein. Helaas worden dat er ook steeds minder maar ik vind het een uitkomst. Schnitzeltje, aardappeltje, biertje.. Kc 75,- en klaar! Eet ze..
 
Jan, het is geen scheve vergelijking.
De strandtenten zijn uiterst luxieus, maar dit terzijde.

Hallo Kukel, de laatste keer dat ik op scheveningen in een strandtent gezeten heb is al vele jaren geleden, dus ik neem direct van je aan dat ze erop vooruit zijn gegaan. ;) Het is in ieder geval fijn, dat je in Nederland nu ook een keertje uit eten kunt gaan zonder eerst een bank te beroven.:wow:
 
Bovenaan