Toerisme in de Krknose

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wat ik gevreesd had, wordt bewaarheid!
gisteren was op CT1-nieuws het bericht, dat er, met name in krknose, steeds minder touristen uit nederland en duitsland daar hun vakantie houden, mede om de enorm gestegen prijzen, die, voor een tsjech of een pool, onbetaalbaar zijn en voor de nl en d-touristen, de prijs-kwaliteitsverhouding zoek is. mede door de sterke! kroon (nu 24,170 kč voor 1 euro)

hoe is uw ervaring???:confused:
 
Op het nieuws was een tijdje geleden een item over kamperen. Het schijnt in het algemeen ( dus ook in Nederland) af te nemen.
Steeds minder mensen kiezen voor kamperen, dus dat zal in Tsjechië dan ook wel afnemen.

Voor veel mensen (ook voor mij) is dit een goed nieuws.

Deze snap ik niet, tenzij je van "eenzaamheid" houdt op vakantie.
 
Voor veel mensen (ook voor mij) is dit een goed nieuws.

Ha Jeroen, enige uitleg is misschien wel handig naar aanleiding van je tekst of je bent gewoon de "G" vergeten. Afgelopen seizoen hebben we zeker niet te klagen gehad, beter kan natuurlijk altijd maar het afgelopen jaar was beduidend beter dan het jaar ervoor. Ook in het voorseizoen hebben we weer heel wat Nederlandse gasten mogen ontvangen en verwennen in onze Bed en Breakfast Nás Dům in Bernartice, Tsjechië. Ook al staat de kroon hoog is het toch nog steeds mogelijk om voor een goeie prijs uit eten te gaan. Ook de boekingen voor het naseizoen komen al weer binnnen en ondanks de wereldwijde crisis zijn en blijven we nog steeds positief. Wij zijn er klaar voor, laat de toeristen maar komen naar het fantastisch mooi Tsjechië!
 
Ha Jeroen, enige uitleg is misschien wel handig naar aanleiding van je tekst of je bent gewoon de "G" vergeten. Afgelopen seizoen hebben we zeker niet te klagen gehad, beter kan natuurlijk altijd maar het afgelopen jaar was beduidend beter dan het jaar ervoor. Ook in het voorseizoen hebben we weer heel wat Nederlandse gasten mogen ontvangen en verwennen in onze Bed en Breakfast Nás Dům in Bernartice, Tsjechië. Ook al staat de kroon hoog is het toch nog steeds mogelijk om voor een goeie prijs uit eten te gaan. Ook de boekingen voor het naseizoen komen al weer binnnen en ondanks de wereldwijde crisis zijn en blijven we nog steeds positief. Wij zijn er klaar voor, laat de toeristen maar komen naar het fantastisch mooi Tsjechië!

Ik begrijp wel dat het voor de eigenaren van campings en pensions slecht nieuws is.
Maar voor toeristen, net als ik, kan het goed nieuws zijn. Hoe minder Nederlanders ik tijdens de vakantie tegenkom, hoe beter.

@ feertje22 : "eenzaamheid" is echt niets voor mij. Maar ik verblijf liever tussen de lokale bevolking, waar ik ook ben.
 
Ik begrijp je uitspraak wel hoor Jeroen, maar waar je dat
"en vele mensen met mij" vandaan haalt even niet. :huh?:
Het is eerder andersom: er zijn nog veel meer mensen dit helemaal geen goed nieuws vinden! Dat leuke pensionnetje of restaurantje waar jij, als toerist :stout:, altijd zo graag naar toe mag gaan kan best volgend jaar wel eens opgedoekt zijn. :denk: Veel mensen in het Reuzengebergte leven van het toerisme, de huidige en toekomstige situatie zou voor velen wel eens de doodsteek kunnen zijn.
 
Druk, het ligt er helemaal waar je heen gaat, het toerisme in de bekende wintersportplaatsen neemt af.
Afgelopen maandag en dinsdag liepen we in het Reuzengebergte, zijn zeggen en schrijven 4 toeristen tegengekomen.
De prijzen liggen hier inderdaad hoger, maar de kwaliteit is ook vele malen beter dan 10 jaar geleden. Kosten, gelijk aan 2 dagen Duitsland.

Het toerisme uit Nederland neemt af, dit is de afgelopen 5 jaar al zo, maar de Tsjech gaat steeds meer in eigen land op vakantie. Ook Polen en Slowaken gaan steeds vaker op vakantie naar CZ.

We zitten nu na 2 heel zware jaren weer op het niveau van 2007, dus als ik naar ons zelf kijk neemt het toerisme weer toe.
 
Sinds drie jaar zijn wij verkast naar het Reuzengebergte en onze bevindingen zijn totaal anders als dat we verwacht hadden. Druk? Waar dan? Ja, op de geijkte plaatsen als Harrachov, Snezka, Spindl etc. In onze woonplaats (skioord) is het in de Kerstvakantie ook druk (Polen) maar de drie andere seizoenen stralen vooral landelijkheid en rust uit. En als ik het vergelijk met waar we vandaan komen vinden we daar ook dezelfde plekken hoor. Ik noem er zomaar een paar: Adršpach, Prachov, Jičin etc, allemaal toeristisch. Op steenworp afstand vinden wij in alle windrichtingen de rust die wij zoeken, voor de echte liefhebber bv Údolí Vošmendy (Vošmendy vallei) een prachtig niet toeristisch natuurreservaat tussen Vysoké en het bekende Bozkov, waar je uren kunt dolen zonder iemand tegen te komen.
En mocht het in de toekomst overal erg druk worden dan verhuizen wij net zo makkelijk weer naar een ander deel van Tsjechië, mooie gebieden genoeg.
 
Ik houd ook niet van te veel toeristen hoor martijn, met de nadruk op -te-. Het zijn de toeristen die minder toeristen willen. :lmfao: Voor een uitbater kunnen het er niet genoeg zijn.
 
Sinds drie jaar zijn wij verkast naar het Reuzengebergte en onze bevindingen zijn totaal anders als dat we verwacht hadden. Druk? Waar dan? Ja, op de geijkte plaatsen als Harrachov, Snezka, Spindl etc. In onze woonplaats (skioord) is het in de Kerstvakantie ook druk (Polen) maar de drie andere seizoenen stralen vooral landelijkheid en rust uit. En als ik het vergelijk met waar we vandaan komen vinden we daar ook dezelfde plekken hoor. Ik noem er zomaar een paar: Adršpach, Prachov, Jičin etc, allemaal toeristisch. Op steenworp afstand vinden wij in alle windrichtingen de rust die wij zoeken, voor de echte liefhebber bv Údolí Vošmendy (Vošmendy vallei) een prachtig niet toeristisch natuurreservaat tussen Vysoké en het bekende Bozkov, waar je uren kunt dolen zonder iemand tegen te komen.
En mocht het in de toekomst overal erg druk worden dan verhuizen wij net zo makkelijk weer naar een ander deel van Tsjechië, mooie gebieden genoeg.


Inderdaad druk is een groot woord, wij zitten met onze bed and breakfast Chalupa pomněnka in het dorpje Křenov / Prkenný Dull. En daar is het helemaal niet druk met toeristen en eventueel verkeer wat dat met zich meebrengt. Wij krijgen juist complimenten van onze gasten voor de heerlijke rust waar ze bij ons van genieten. En omdat het niet midden in de toeristische gebieden ligt is uit eten bij ons in de omgeving nog steeds ook een reden voor moeders de vrouw om niet te koken maar te genieten :romantiek:van een etentje in een restaurant in Žačlěř
 
Bovenaan