Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je wordt door alle banken getild.
KB, CSOB, GE, allemaal geven ze net iets meer dan Kc25.
Ik beperk het contante betalen tot een minimum.
De rest gewoon alles per PIN:

30/04:KAUFLAND CESKA REPU / STRAKONICE
CZK 3.165,80 KOERS 27,1485

04/05:OBI KLATOVY / KLATOVY
CZK 1.514,00 KOERS 27,2526
 
Ik vroeg het omdat ik over een paar weken met vakantie ga. De afgesproken prijs voor de vakantiehuis is € 525 of 13.000 Kronen.
Het lijkt er op dat ik dit jaar in CZ meteen ga pinnen en in Kronen zal betalen. Ik bankier bij ABN, dat zal met ING weinig maken denk ik.
 
Dát gaan we binnenkort dus uitproberen!
Dank
Vandaag maar eens getest bij de Tesco (Ceska Sporitelna) in Susice.
Geloof het of niet: Opgenomen bedrag : Kc 10.000. Afgeschreven bedrag: €363.
Dwz het geaccepteerde bedrag ZONDER conversie links in het scherm!
Op basis van het eerder opgenomen bedrag, een maand geleden met de beruchte methode, een verschil van €32!

Op welke manier zou iedereen hiervan op de hoogte gesteld kunnen worden?
 
Laatst bewerkt:

Vodnik

† In Memoriam
er staan al vijf pagina's vol met postings, als "men" het nu nog niet weet dan weet ik niet wat je nog meer moet roepen!
Overigens een mooie koers, 27,548. dinsdag had ik nog 27,488
 
Wij krijgen geen genoeg van de postings over wisselkoersen. Dat komt omdat we in september 2013 liefst 2* een rotkoers kregen bij CSOB. Inderdaad de verkeerde keuze op het scherm gemaakt. Dat gaf toentertijd een koers van 23,**. Daarover zaten we dan ook flink te mokken in het café. Vooral omdat we niet 1-2-3 begrepen waarom we een lage koers te pakken kregen. De volgende pin-beurten werd het al beter: 25,**, bij de GenB wel te verstaan.

Sinds in november 2013 de koers door de CZ Bank is gedevalueerd blijft ons de koers fascineren. Zo pinde ik op 17 mei jl CZK 1698 in een restaurant. Vandaag 30 mei ontving ik de afrekening van de ING. Koers 27,18. Ik zie geen kosten vermeld, ik heb slechts een gewone pinpas. Daarnaast op 21 mei jl CZK 5000 gepind bij GE, koers 27,1957,
kosten € 2,25 en totaal € 186,10 incl. Leuk toch!
 
Maar dan heb je vast onderstaande gedaan voor de beste koers

Nooit de koers rechts accepteren, het kost je +/- 2 Kc per euro wat je minder ontvangt.

Altijd de kronen links accepteren voor de beste koers.
 
Als je pint, wordt er gevraagd of je akkoord gaat met een bepaald bedrag wat afgeschreven gaat worden. Dit is een zeer ongunstige wisselkoers. Als je die weigert, dan komt je eigen bank met een wisselkoers en die is veel gunstiger. Niet alle pinautomaten doen dit, maar veel wel.
 
Zojuist hebben we een 'dure' les geleerd, hoop anderen hiervoor te kunnen behouden.

We wilden gisteravond 20.000 CZK opnemen maar dit was boven de limiet. Daarom eerst 10.000 CZK opgenomen en vanmorgen bij het zelfde automaat weer 10.000 gepint. Bij het pinnen kreeg ik de vraag: 'without conversion' of 'with conversion' waarbij een rekensom met euro's stond. Omdat we niet direct door hadden wat de bedoeling was hebben we de eerste keer op het eurobedrag geklikt.

Het bonnetje gaf al te raden dat dit de verkeerde keus was:
"I agreed tot choose the conversion rate proposed on the ATM screen andere I have chosen not tot use the MasterCard currency conversion processen andere agree that I will have no recourse against MasterCard/Ceska Sporitelna concerning the currency conversion or its disclosure."

Het tweede bedrag dus zonder conversion gepint en zojuist gekeken op de bank wat er is afgeschreven: de eerste keer € 402,43 en de tweede keer € 369,14. Dat is dus een verschil van € 33.29
 
Bovenaan