Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
OPLICHTERS!!

Mag ik hier even met de deur in huis….of met mijn neus in de boter…vallen?
Men heeft het dus al jaren over die malafide wisselkantoortjes in Tsjechië…..
Maar in Nederland heb je ook zo’n ….nota bene door de Staat goedgekeurde….Oplichtersbende!!
Sinds de banken het woord “Service” uit hun woordenboek hebben geschrapt, kun je dus geen Buitenlands Geld meer halen bij jouw eigen vertrouwde bankfiliaal…. Zelfs Belgische Euro’s hebben ze niet meer apart liggen.
Ik had dit jaar dus 44.000 Czk. nodig om de onkosten van ons mooie huis te betalen. (Belastingen, licht, water, radio, schoonmaak etc.) Wij zijn, mede door mijn ziekte al sinds augustus 2010 niet meer in Tsjechië geweest en een vriend neemt dan het geld mee.

Maar, goed…..Hoe kom ik aan zoveel kronen?…..Bij het GWK (Grens Wissel Kantoor) dus. Eerst even opgezocht wat de globale koers was. Dat viel mee!!… € 1750,-… Toen het GWK gebeld….Krijg je na lang wachten de een of andere sprinkhaan aan de lijn, die ook nog een paar woordjes Nederlands heeft geleerd….Dat werd dus niks!
Uurtje later:…..een internationaal georiënteerde Schnautzer….die mij in het half Duits vertelt dat het € 1976,- ging kosten. Op de vraag of ze dat dan met een gouden koets kwamen thuisbezorgen, had hij geen antwoord of hij begreep de grap niet want Duitsers hebben geen humor.

Dus mijn eigen bank gebeld…….
Je kunt ook gewoon Tsjechische kronen overboeken…..gewoon met jouw pasje en zo’ n apparaatje thuis……weet ik veel hoe zo’n ding heet. En dat gaat ook prima….Alleen ze hebben in Tsjechië wel een idioot lange IBAN!!!…..CZ…en dan nog 22 Cijfers!!

Uiteindelijk was ik bij mijn bank maar € 1700,48 kwijt en verschil met die oplichters van het GWK van € 275,-…
Hoort!!…zeg het voort!!….zou ik zo zeggen.
 
Omdat pinnen in het buitenland meestal aan limieten is gebonden. Veelal 500 EURO per dag en 1250 EUR per week. Hangt een beetje van je bank en betaalpakket af maar dit is ongeveer de standaard. En als je dan 1800 EUR ineens betalen moeten wordt het een heel gedoe dit binnen een dag te hebben.

Neem een rekening bij een Tsjechische bank, dan heb je dat gedoe niet.
 

char

† In Memoriam
Dat pinnen in het buitenland kent inderdaad limieten per dag/week. Bovendien zijn er soms ook kleine betalingen die niet in het grote boek van Sinterklaas thuis horen.
 
Met onderstaande informatie komt de ING omdat Tsjechie, volgens hun filosofie NIET tot de Europeese bankunie behoort en dus de betaling als WERELDBETALING word gezien.

Destijds heeft mij dat €50 gekost, omdat dat om een flink groter bedrag ging.
Wereldbetaling.

Zie voorbeeld van de website hieronder,

dummy.gif

Deze betaling wordt verwerkt als Wereldbetaling. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht.

Kosten internationale betaling berekenen

Met dit formulier kunt u de kosten berekenen van een internationale betaling in Mijn ING (internetbankieren).

Het tarief voor een internationale betaling is afhankelijk van de kostenverdeling die u zelf kiest. Shared Cost is de meest voorkomende optie en in sommige gevallen verplicht.

Land bank ontvanger Tsjechische Republiek

Muntsoort Tsjechische Koruna

Bedrag 44.000,00

Kostenverdeling
Meer info over item X

  • Shared cost (SHA)

Kosten voor deze internationale betaling
Kosten
U betaalt 0,1% over het bedrag. Met een minimum van € 6,00 en een maximum van € 50,00.



Ik ben benieuwd via welke bank de betaling is gedaan.
 

dennuzzz

Donateur
Omdat pinnen in het buitenland meestal aan limieten is gebonden. Veelal 500 EURO per dag en 1250 EUR per week. Hangt een beetje van je bank en betaalpakket af maar dit is ongeveer de standaard. En als je dan 1800 EUR ineens betalen moeten wordt het een heel gedoe dit binnen een dag te hebben.

Pinlimiet is bij

ing gewoon aan te passen en staat standaard op €2500
rabobank afhankelijk van pakket :

€ 1.250 per week
€ 500 per week (Rabo JongerenRekening)
€ 5.000 per week (Rabo RiantPakket)

abna amro heeft ook aanpasbare pinlimiet

Regiobank
standaard € 1.250 limiet verhoogbaar tot € 2.000 (per dag!)


Mogelijkheden lijken me ruim voldoende.....En veel veiliger dan zoveel cash meebrengen....;)
 
Laatst bewerkt:
Omdat pinnen in het buitenland meestal aan limieten is gebonden. Veelal 500 EURO per dag en 1250 EUR per week. Hangt een beetje van je bank en betaalpakket af maar dit is ongeveer de standaard. En als je dan 1800 EUR ineens betalen moeten wordt het een heel gedoe dit binnen een dag te hebben.

Neem een rekening bij een Tsjechische bank, dan heb je dat gedoe niet.
Nou,.............
Het transferbedrag van de ING naar mijn KB rekening werd wel met €50 verhoogd!
Fijne jongens, die banken.
 
Vorige week pinden we (5 personen) in Zebrak ieder CZK 5.000. Ik kon iedereen op tijd verwittigen om without conversion te kiezen. Dat kostte p.p. zo'n € 195,- terwijl met conversie € 212,50 werd aangeboden. Met z'n allen toch
€ 85,- verdiend.

Niet zo spannend. Met dit verschil dat het pinapparaat van Ceska Sporitelna onze Hollandse pinpassen herkende. De taal op het scherm sloeg gelijk over op het Nederlands. Dat had ik nog nooit eerder gezien. Helaas geen foto genomen. Maar de tekst aan de rechterkant / met conversie was zo overtuigend, gastvrij en "servicegericht" dat mijn reisgenoten zelf nooit de linkerkeuze zouden hebben gemaakt.
 

dennuzzz

Donateur
Maar de tekst aan de rechterkant / met conversie was zo overtuigend, gastvrij en "servicegericht" dat mijn reisgenoten zelf nooit de linkerkeuze zouden hebben gemaakt.

Dat heet marketing....;)

Die 85 euro is bespaard niet verdiend....:)
 
Het beste is Euro's pinnen in Duitsland, de Sparkasse rekent tegenwoordig geen kosten meer, en dan contant wisselen bij een reisbureau, zonder kosten, die hebben zelf euro's nodig voor hun klanten, direct aan de grens kun je beter niet wisselen, maar dat weet langzamerhand iedereen.
Lidl had altijd een gunstige koers, maar deze week [ 15-3-2018 ] zag ik dat de koers veel slechter was, en het blauwe bord met de koers was ook verdwenen!
 

kuurgast

Donateur
Europa wil einde maken aan prijzige betalingen in niet-eurolanden.

..........................................................
De Commissie wil dat consumenten in de Europese Unie voortaan volledig geïnformeerd worden over de kosten van een valutawissel, vooraleer ze bijvoorbeeld met hun kaart betalen in een winkel of restaurant of geld afhalen aan een automaat. Zo kunnen ze de kosten van de verschillende opties vergelijken en de beste keuze maken. Uit onderzoek blijkt immers dat de consument nu vaak op oneerlijke wijze naar de duurdere optie voor de valutawissel wordt geleid, aldus de Commissie.

Binnen de eurozone zijn de vergoedingen voor grensoverschrijdende betalingen in euro’s al laag. De Commissie wil dat voordeel ook uitbreiden naar mensen en bedrijven in niet-eurolanden. Ze stelt voor dat alle grensoverschrijdende betalingen in euro’s vanuit pakweg Zweden nog evenveel mogen kosten als binnenlandse betalingen in kronen. De vergoedingen voor transacties in euro’s blijken in sommige niet-eurolanden soms “exorbitant hoog” te liggen, aldus de Commissie. Zo wordt er tot 24 euro gevraagd voor een overschrijving van 10 euro. Dat remt de grensoverschrijdende activiteiten van gezinnen en bedrijven in die landen af. Het Europees Parlement en de lidstaten moeten de voorstellen nog goedkeuren.
Bron nl.metrotime.be.
 

kuurgast

Donateur
Met de kaart betalen in het buitenland? Let op voor de ‘wisselkoerstruc’

Consumenten die buiten de eurozone in euro’s pinnen, betalen soms ongemerkt veel meer dan nodig. Dit komt door de koersopslag die commerciële partijen in rekening brengen voor het omrekenen van lokale valuta naar euro’s. Die onzichtbare toeslag kan oplopen tot 12% van het te betalen bedrag. Europese consumentenorganisaties willen een verbod op deze misleidende omrekenservices.

Veel banken, hotels en (web)winkels bieden de omrekenservice, Dynamic Currence Conversion (DCC), aan. Bij een geldautomaat wordt dit meestal ‘withdrawal with conversion’ en ‘without conversion’ genoemd.

Kiest de klant voor lokale valuta (without conversion) dan rekent de eigen bank het bedrag om naar euro’s en rekent daar de kosten (gemiddeld 1 à 2%) voor. Kiest hij voor betalen of geld opnemen in euro’s, dan rekent een zogenoemde DCC-aanbieder het om. Deze partij verdient hiermee geld en de winkel, bank of hotel die DCC aanbiedt, deelt mee in de winst.

Uit onderzoek van de Duitse consumentenorganisatie Stiftung Warentest blijkt dat betalen met DCC 2,6 tot 12% duurder is. De hoogste kosten werden geregistreerd in Polen, Hongarije en Tsjechië.

Misleidend
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Dit alles gebeurt heel ondoorzichtig. Als klant heb je geen idee dat je die hogere opslag betaalt als je in euro’s betaalt of opneemt. Sterker nog, de consument wordt bewust op het verkeerde been gezet. Bij sommige betaalautomaten staan bij de DCC-optie teksten als ‘0% commission’ of is de DCC-optie in groene letters weergegeven. Dat is misleidend.’

BEUC, de overkoepelende Europese consumentenorganisatie waar ook de Consumentenbond bij aangesloten is, wil een verbod op DCC.

Het lijkt erop dat het verbod er wel gaat komen; de Europese Commissie heeft een voorstel neergelegd waarmee commerciële partijen transparanter moeten zijn over de kosten die zij in rekening brengen. Het is nu nog aan het Europees parlement om dit goed te keuren.

Overigens hoef je niet ver te reizen om op hogere kosten gejaagd te worden, voegt de Consumentenbond eraan toe. Wie in Nederland vreemde valuta inslaat, krijgt ook te maken met hogere kosten.
Bron oa consumentenbond.nl + parlamentnilisty.cz.
 
beste mensen, kortgeleden zijn we met vakantie geweest naar tsjechie voor een maand. op de laatste dag nog even gepind, 8000 kronen bij de betaalautomaat. zag toen ik thuis was dat er iets meer dan 315 euro afgeschreven is bij mijn betaalrekening bij ing.
als ik nu kijk op de wisselkoersen wordt er 365 euro afgeschreven voor 8000 kronen, klopt dit wel? heb gekeken op deze pagina en ook gwk, groet, jan.
scheelt 50 euro??????????
 
Bovenaan