Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Deze discussie loopt al een tijdje en ik heb hier ook aan bijgedragen.
Het is een simpele conclusie: zo lopen hier de hazen.
Je hoeft niet meer naar een směnárna net achter de grens, je loopt ook niet meer het risico om Tsjechische Zloty te krijgen.
Gewoon een beetje opletten.
Trouwens, de Duitse €uro's zijn best wel veel duur!

"Het is de schuld van het Kapitaal"!:D
 

kuurgast

Donateur
Ik heb even een stukje gepikt van facebook Pohadkovy Mlyn - de Sprookjesmolen over geld ,betalen en pinnen in Tsjechië.
Heb haar wel even melding hiervan gegeven.
Op vakantie gaan naar het buitenland en daar dan met ander geld dan je gewend bent moeten betalen..... rekenen hoeveel iets kostte. Dat gaf mij altijd een vakantiegevoel. (en dan van de kleine briefjes een souvenir maken in het fotoalbum)
Tsjechië heeft ook nog geen euro en daar betaal je (het voordeligst) met de Tsjechische kroon (koruna). Hier nog even een paar tips en weetjes die je even moet weten als je naar Tsjechië op vakantie gaat.
* Pinnen kun je prima met je Nederlandse pinpas
* Het is verstandig geen hele klein bedragen te pinnen omdat over elke transactie ook in Nederland kosten berekent worden
* Let op; niet elke dorp heeft een pinautomaat, waardoor je soms 15 minuten moet rijden om geld te kunnen pinnen.
WAARSCHUWING: Als je bij een automaat geld wilt opnemen moet je even opletten. Op het scherm krijg je nadat je het bedrag gekozen hebt dat je wilt opnemen een keuze scherm;
(meestal) rechts heb je een koers berekening waarmee je akkoord kan gaan en (meestal) links staat alleen het gekozen bedrag. Je kan het beste kiezen voor allen het bedrag (dus het niet berekenen van de koers) Je eigen bank berekent dan de kosten en dan krijg je een veel betere koers. Bij een opname van 12000 Kc was het verschil dit jaar in februari 37 euro wat je dus kunt besparen door de goede knop te kiezen. (daar kun je met 2 man zeker 2x heerlijk van gaan eten)
* Briefjes van 20 en 50 Kronen en muntjes van 50 halir cent zijn niet meer geldig als wettig betaalmiddel. (Neem deze dus ook niet als wisselgeld aan)
* Voor het gemak rekenen wij altijd met een koers van 25 kc per 1 euro. (100 kronen is dan dus 4 euro) Deze koers wisselt natuurlijk constant. Wil je de goede koers weten dan kun je bv dit programma gebruiken: xe.com/currencyconverter/ (CZK = Kroon)
*Er zijn ook diverse plekken waar u geld kunt wisselen, bij banken maar ook geldwissel kantoortjes. (Bij particuliere wisselkantoren is het aan te bevelen om eerst te vragen, hoeveel geld u precies voor uw valuta ontvangt. Vaak staat er een opschrift 0 % commissie dat niet op verkoop maar op aankoop van valuta slaat!)
* De overgrote meerderheid van winkels en restaurants accepteert ook creditcards. De types kaarten die in een winkel geaccepteerd worden, staan aangegeven bij de ingang van winkel of restaurant. Mocht u de sticker van uw betaalpas of creditcard niet zien, informeer dan vóór aankoop bij het personeel om problemen te voorkomen.
* Op veel plaatsen ( Supermarkten, elektronica winkels, benzinestations of restaurants ) kan tegenwoordig ook met de euro betaald worden.
Wel worden dan duidelijke lagere koersen gehanteerd waardoor U in de meeste gevallen duurder uit bent. Ook hier geldt vraag eerst of ze euro's accepteren!!
 
Zijn er ook banken in Tsjechië waarbij je een biljetten-keuze kunt opgeven? In Nederland kun je bij bepaalde banken zien welke biljetten zij in voorraad hebben. Stel ik pin € 100 dan krijg ik 3 mogelijkheden.
a) 2 *50
b) 1*50 + 1*20 + 3*10
c) 3*20 + 4*10

Ik pinde bijv. 6.000 Kronen en ontving dat in 3 * 2000. Dat vind ik onhandig voor kleine uitgaven. Alles pinnen wil ik niet. Net als munten, die van 20 Kronen, kun je daar een rolletje van wisselen bij een bank? Hoe lossen jullie dat op?
 
Hoe werkt dat? Is dat alleen voor CSOB klanten cq Tsjechische bankpassen mogelijk?

Concentreren wij ons met onze Nederlandse ING-pas teveel op de vraag „With conversion“ or „without coversion.“ Wij kiezen als taal ook Engels. Maar wellicht geeft men alleen in het Tsjechisch een vrije biljet-keuze aan. En hoe staat „bedrag en biljet-keuze“ dan in het Tsjechisch omschreven? Ik hoor het graag!

[EDIT] Hoe interessant ook: ik heb het stuk over pinnen in Nederland verwijderd, want dit topic gaat over pinnen in Tsjechië. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel veel CSOB banken/geldmachines staan bij grote supermarkten.
De machines staan meestal binnen.
Ik ga voor de zekerheid maar geen concernnamen noemen.
Je krijgt gewoon "waar voor je geld", geen gedoe met conversie of zo.
Zoals vandaag: gewoon ECB conversie, hoewel de ING weer geld verrekent voor hun "actie".
Succes (en ook bij de CSOB machines kan je valuta biljetten kiezen. Helaas bepaalt de machine op basis van de beschikbaarheid, de waardebiljetten).
 
@ Oboema: als de betreffende ATM een optie tot biljetkeuze heeft, volgt dat meestal als je voor "other amount" hebt gekozen en zelf een bedrag in hebt getypt (is in NL bij sommige banken idem dito). Ik zou vooral de Engelstalige menukeuze nemen bij beperkte kennis van het Tsjechisch.

En als die kleinere biljetten dan echt zo belangrijk zijn, kies dan niet een bedrag in duizendtallen, maar een bedrag dat eindigt op x400 of x700 of x900. Indien biljetten van CZK 200 ontbreken, geeft de automaat zelf aan wat de kleinste coupure in de automaat is.
 
Kort rondje langs het internet leert vrije biljetkeuze bij o.a.

Air Bank, 38 atm’s, keuze uit 200, 500, 1000, 2000
Česká spořitelna, bij 120 v.d. 1360 atm’s, keuze uit 200, 500, 1000, 2000
Raiffeisenbank, bij 121 v.d. 150 atm’s, keuze uit 200, 1000, 2000
UniCredit Bank, bij 140 v.d. 187 atm’s, keuze uit 200, 500, 1000, 2000

CSOB blijkt onze redder in nood te worden ;) Wie had dat gedacht?
De CSOB was de eerste bank waarbij we er instonken met de slechtere „with conversion“ koers (2013).
Gelijk € 18,- verspeeld door een koers die Kc 2 slechter was. Wij roepen altijd < oplichters > wanneer we voorbij de CSOB rijden.

Klienti ČSOB a Ery / Poštovní spořitelny mají nově možnost volit si skladbu bankovek vybírané částky při výběru z bankomatu. Na výběr jsou bankovky v hodnotě 100, 500, 1 000 a 2 000 Kč. Vybírat můžete až ze tří variant složení požadované sumy.

vrij vertaald:
ČSOB en Ery / Postal Savings Bank hebben nu de mogelijkheid om de bankbiljetten zelf te kiezen. Kies uit bankbiljetten van 100, 500, 1000 en 2000 CZK. U kunt uit maximaal drie variaties van de samenstelling van het vereiste bedrag kiezen.

Op http://finparada.cz/3177-Bankomaty-...ji-zvolit-si-skladbu-vybiranych-bankovek.aspx zie je onderin een schermvoorbeeld van een atm.
 

Bijlagen

  • Unicredit.jpg
    Unicredit.jpg
    409,4 KB · Bekeken: 6
Laatst bewerkt:
Hier een stukje duidelijke info wat Leo heeft geschreven

Daarnaast eens op een rijtje gezet welke extra kosten de diverse Nederlandse banken rekenen bij pinnen in het buitenland. Tsjechië heeft immers geen euro’s.
Conclusie: nooit de conversiekoers die menig pin of bank-terminal aanbiedt (meestal de rechter optie op het beeldscherm van de ATM) kiezen, want die is zwaar ongunstig.

full

Pinnen bij de bank in niet-euro landen. Pas op voor DCC en kies de linker optie

En inderdaad.
Als we een eerste keer pinnen in Kutná Hora wordt pijnlijk duidelijk welke onbeschofte “service” de bankwereld (niet alleen in Tsjechië trouwens) erop nahoudt.
Als service naar de klant laat de bank zien wat het totaalbedrag in euro’s is dat afgeschreven zal gaan worden, zodat de klant niet zelf naar zijn rekenapparaat hoeft te grijpen. Echter met een veel ongunstiger wisselkoers dan de officiële dagkoers.
Een service met woekerwinst, zo blijkt na thuiskomst als we zien wat daadwerkelijk wordt afgeschreven als je voor de andere (linker) optie kiest.
We kiezen bij de pinautomaat van de CSOB dus niet voor de aangeboden optie van koersconversie, maar voor “accept without conversion”. Wie daarvoor kiest krijgt de officiële omwisselkoers (die niet zichtbaar is op het scherm), meestal opgehoogd met een klein percentage transactiekosten van de eigen Nederlandse bank.
We willen 5000 Tsjechische Kronen pinnen.
Bij het aanvaarden van de voorgestelde koersconversie zou dat 212,35 euro gaan kosten.
De optie “zonder conversie” waar wij voor kozen leverde, zo bleek achteraf, een afschrijving op van 187,19 euro.
Krijg je bij de rechter optie 23,55 kronen voor je euro, bij de linkeroptie krijg je er bijna 27.
Dat is dus 25 euro verschil op ca. 200 euro gepind geld, oftewel ruim 10% winst voor de bank zodat jij je rekenapparaatje er niet bij hoeft te pakken...
 
Bovenaan