Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hey! Hoe doe je dat? Naar kronen omzetten? Ik woon nog 4 maandjes in tsjechie en heb een jongeren ing rekening.

Ook heel opvallend, moet steeds opletten waar ik pin, want de ene automaat rekent 1€-25 en de andere 27czk
 
Vandaag in Semily gepind. En inderdaad, er zat een keuzetoets om het wisselkoersaanbod van de CZ bank af te wijzen. Trouwens als je pint en het aanbod van de CZ bank accepteert zoals ik vorige week gedaan hebt staat er een heel verhaal op je pinautomaat bonnetje. Dat je accoord bent gegaan etc. Zo hebben de banken zich ingedekt tegen de woekerkoersen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Banken hoeven zich niet in te dekken tegen woekerkoersen, ze bieden je iets aan waar je wel of niet mee akkoord gaat, dat mag 24 kroon per euro zijn maar ook 30.
Vind het wel heel netjes dat je het op papier krijgt, goed om nog is na te kijken en je te realiseren dat het veel slimmer is om je eigen bank te laten wisselen
 
Heb inderdaad van een euroaccount naar een kronenaccount geld overgemaakt. dit doen we maandelijks om hypotheek en verblijfkosten, elektriciteit etc. van die account te betalen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Door dit draadje te lezen!! Er staat heel duidelijk beschreven dat je een keuzeveld krijgt op het bankomat scherm. (en als die bij jou om de hoek dat niet doet, een andere bankomat zoeken)
Heb inderdaad van een euroaccount naar een kronenaccount geld overgemaakt. dit doen we maandelijks om hypotheek en verblijfkosten, elektriciteit etc. van die account te betalen.
Geld overmaken in een andere eenheid dan Euro kost geld, op de volgend page wat dat bv bij ing kost. ook de keuze van costs is belangrijk! http://www.ing.nl/particulier/betalen/tarieven/buitenland/index.aspx
Handiger is je tsjechische account uit te breiden met een eurorekeninig en daarop jre overboeking uit NL te doen, dat is namelijk gratis. Vervolgens van je tsjechische Euro naar kronen converteren (je moet wel zorgen dat je euro en kronen op dezelfde account staan.)
 
Dank je Vodnik, het is me geloof ik wel duidelijk nu. Als ik weer in Susice ben dan kan ik op de bank dus mijn account uitbreiden meteen Eurorekening. Hartelijk dank voor je info
 
op het scherm zie links een bedrag in kronen en rechts een bedrag in euro, daar is bovendien de koers bij vermeld
Zowel links als rechts staat accept met eem pijltje naar de toets
Je moet dan de kronen (links dus) accepteren.
14-01-14 CSOB Bank in Nova Paka wezen pinnen en bovenstaande gegevens opgevolgd en een goede koers ontvangen van 27,03

Nooit de koers rechts accepteren, het kost je +/- 2 Kc per euro wat je minder ontvangt.

Altijd de kronen links accepteren voor de beste koers.
 

Vodnik

† In Memoriam
Dat kan je niet in z'n algemeenheid stellen. Ik pin regelmatig (wekelijks) bij Volksbank in Ebersbach en die rekenen geen kosten, maar de buurman - "bank met de S" - wél!

Het blijft dus oppassen!

(en dat is pinnen met een pinpas, dus niet met een mastercard of visacard!)
 
Bovenaan