Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Omdat je het riantpakket hebt is de geldopname gratis. Als je de mastercard functie van je bankcard zou gebruiken betaal je minstens 5 euro. Op de gebruikte card staat zeker het cirus en/of meastro logo, die funcrie zal gebruikt zijn.

(geldopname's met een credit zoals mastercard of visa zijn over het algemeen duur, betalen ermee kan juist voordelig zijn door de uitgestelde verrekening)
 
Het is mij ook opgevallen dat sinds december de geldautomaten in CZ wisselkoersen aangeven die, zoals eerder al in dit topic gezegd is, veel minder kronen voor een euro geven dan voordat de kroon was gedevalueerd.
Bij de GE moneybank werd een koers aangeven van 25,35. Ik heb de transactie afgebroken en ben naar de geldautomaat van KB gegaan. Daar was de koers 25,55. Nog een schandalig lage koers in vergelijking met mijn bankafschriften van voor de devaluatie.
Nu heb ik begrepen dat er ook een knopje zit waarmee je het aanbod kunt afwijzen en dat het dan net zo gaat als voorheen, toen je pas op het bankafschrift zag wat de koers was en die toen veel hoger was. Ga ik dus volgende week uitproberen.
Ik ben me ook al aan het verdiepen in alternatieven als de banken je naaien. Bijvoorbeeld bij wisselkantoren. Vond op internet bijvoorbeeld in Liberec een kantoor dat voor 1 euro 27,17 kronen geeft en geen provisie rekent als je voor 1000 Euro wisselt.

http://www.aaavaluty.cz/smenarna-liberec-globus/
 

Vodnik

† In Memoriam
Voor smenarna's (wisselkantoren) zou ik dubbel op m'n hoede zijn! Ze lijken een prachtige koers te bieden zonder provisie, maar voor elk "wissewasje" moet je apart betalen zoals de envelop waar het geld in gaat. Er zullen ook wel goede wisselkantoortjes zijn, maar let goed op.

Wat betreft geldopname bij bankomat, links in het scherm accepteer je de aangeboden wisselkoers (van de CZ bank) en rechts zit de toets de wisselkoers niet te accepteren (dan wordt je Nederlandse account in Tsjechische kronen belast).
(Dat links en rechts lijkt bij alle bankomaten zo te zijn, ik heb tenminste nog geen verschil ontdekt bij de verschillende bankomaten.)
 
Ja, bedankt voor de tip. Mij was laatst niet opgevallen dat je de koers die de bankautomaat aangeeft kunt afwijzen en daarmee de normale koers die normaal altijd in NL gerekend werd krijgt en waar ik best tevreden mee was.

En wat die wisselkantoren betreft heb je gelijk. Je moet er goed op je hoede zijn. Maar ik heb er ook wel eens goede ervaringen mee gehad. Vooral in Praag moet je donders goed uitkijken. Zo was ik daar eens met een vriend die wilde 100 Euro wisselen bij zo'n kantoortje. Er stond met koeienletters 1 EURO = 32 KC. Maar dat bleek de koers te zijn als je Euro's wilde kopen stond er in hele kleine lettertjes... Mijn vriend kreeg maar 2200 kronen voor 100 Euro. Kreeg er ook een plattegrond van Praag bij. Gratis, dachten we. Toen we het bonnetje bekeken hadden ze daarvoor 100 Kc. in rekening gebracht, de oplichters. Toen ik tegen dat mens achter het loket zei dat we dat kaartje niet wilden, schudde ze haar hoofd. Hebben toen een tijdje zitten schelden en het kaartje onder het loket door gezeild. Zo van stik d'r maar in. Je wilt zo'n mens dan wel onder het loket door trekken, maar er zit pantserglas tussen. :)
In Praag moet je trouwens met alles uitkijken en heel goed natellen of je voldoende wisselgeld terugkrijgt. Vooral bij de eetkraampjes op straat. Mijn ervaring is dat ze zich heel vaak "vergissen". Dus goed tellen en direct zeggen dat het niet goed is en niet met grote bankbiljetten betalen.
 
Het gebeurt niet alleen in Tsjechie, maar in alle niet-eurolanden:
De Telegraaf, 11 januari 2014

Toerist duur uit door valutatruc

Jarco de Swart

AMSTERDAM - Nederlandse vakantiegangers worden massaal afgezet bij pin- en betaalautomaten buiten het eurogebied. Door handig gebruik te maken van de psychologische neiging die mensen hebben om te kiezen voor zekerheid over het af te schrijven bedrag, weten buitenlandse banken en winkels reizigers procenten te veel aan valutakosten uit te portemonnee te troggelen.

Tot die conclusie komen twee onderzoekers en docenten aan de Universiteit Utrecht, Dirk Gerritsen en Coen Rigtering. Sinds 2002 worden geldopnames binnen de eurozone zonder bijkomende kosten uitgevoerd door de Nederlandse banken. Buiten de eurozone is geld opnemen en betalen met de pinpas een ander verhaal.

Afgezien van de opnamekosten die de thuisbank in rekening kan brengen, zijn er dan ineens valutakoersen om rekening mee te houden. Steeds vaker bieden de pinautomaten de keuze aan om de betaling in lokale valuta te laten uitvoeren of in euro’s. In het eerste geval moet de reiziger de (onbekende) valutakoers afrekenen met zijn huisbank, in het tweede geval weet hij direct wat het bedrag in euro’s is.

Vaak staat er bij de tweede optie een lokkertje bij dat er geen transactie- of commissiekosten in rekening worden gebracht. Welke optie het voordeligst is voor de klant, is echter volstrekt onduidelijk.
 

Vodnik

† In Memoriam
citaat: ....Sinds 2002 worden geldopnames binnen de eurozone zonder bijkomende kosten uitgevoerd door de Nederlandse banken...

Bij een aantal banken in Duitsland worden kosten in rekening gebracht als je met een buitenlandse pas geld opneemt.
Ik heb dit een paar maal meegemaakt bij "banken met de S" en de kosten zijn niet gering, 5 euro.
Deze kosten worden wel vermeld vóórdat je geld opneemt, dus je kan de transactie nog afbreken.
 
Dat geldt inderdaad voor Nederlandse banken, aangezien je in Nederland ook geen kosten hebt.

De EU-regel is dat banken in een euro-buitenland niet MEER mogen rekenen voor een pintransactie dan in het binnenland (het thuisland van de client). In het geval van Nederlandse banken is dat dus €0,- (binnen de eurozone dus).

Als jij met een Tsjechische pas naar een Duitse bank gaat gelden andere regels. Ook als je met een Duitse pas in Nederland gaat pinnen kost dat geld, omdat de meeste Duitse banken voor pinnen kosten rekenen, net als in het Duitse binnenland.
 

Vodnik

† In Memoriam
Dan wordt de EU regel door (een aantal) Sbanken niet nageleefd.
Mijn evaring is pinnen met een (nedrlandse) ING pas bij een duitse S bank. Het gekke is dat van de twee Sbanken die in Ebersbach SA zijn, er één 5 euro kosten rekent en de andere niet (daar kom ik dus het vaakst:D)

(overigens heb ik dit soort kosten ok bij andere duitse bankomaten meegemaakt, kwestie van goed opletten)
 
En ben je bij die Nederlandse ING op een Nederlands adres ingeschreven, of op je Tsjechische adres? Dat laatste zou wellicht ook een hoop verklaren... (of dat dan helemaal correct is weet ik niet exact, ik ken die regeling natuurlijk ook niet van A-Z uit mijn hoofd :-) )
 
Vandaag wezen pinnen in Nova Paka;
Snap er helemaal niets meer van bij welke bank ik ook ga in Nova Paka overal moet ik een koers accepteren, en bij de bank waar ik 3 weken geleden nog +/-27 Kc voor een euro ontving ontvang ik nu net als bij de andere 25,23 voor een euro.
Wat moet ik doen om nu ook nog 27 Kc voor mijn euro te ontvangen
 

Vodnik

† In Memoriam
op het scherm zie links een bedrag in kronen en rechts een bedrag in euro, daar is bovendien de koers bij vermeld
Zowel links als rechts staat accept met eem pijltje naar de toets
Je moet dan de kronen (links dus) accepteren.

(tien minuten geleden op een CS bankomaat geld opgenomen en ook de keuze gekregen of ik in CZK of EU belast wil worden)
(voor 3800 czk 139,64 betaald, dat is 27,21ck / euro, de bank bood me een koers van 25,38 , dat had me dan 149 euro gekost)
 
Maak elke maand betalingen over op mijn Tsjechische rekening. Zag vandaag dat er een bedrag van €40,00 aan wereldbetalingen ingehouden werd over de maand december. Weet iemand hoe dit zit en wat ik er aan kan veranderen?
 
Bovenaan