Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Niet allen de Cz banken ABN AMRO kan er ook wat van via de zakelijke rekening, een goede koers geven en 3 maanden daarna een rekening onder het kapje transactiekosten. kmdKl. banken.
Goedemorgen allemaal,
In het kader van pinnen toch even nadrukkelijk een waarschuwing. Ik ben al vele malen in Tsjechie geweest en heb altijd daar gepind en (ik geef het toe) nooit zo goed opgelet. Mijn ervaring van vorige week:
Op 23-12 j.l. pin ik in Liberec 8000 kr bij de automaat van GE money. Ik kreeg daarbij de vraag op het scherm of ik de transactie wilde vastleggen. Mij werd daarbij een koers geboden van 25,44. Pas later bedacht ik me overigens dat recentelijk de kroon wat is gedevalueerd (om de export te bevorderen) en dat de koers eigenlijk iets van 27, nog wat zou moeten zijn, maar op dat moment dacht ik daar niet aan en tik "ja" in. Ik vroeg en kreeg een bonnetje.
Gelukkig heb ik dat "ja" de daaraanvolgende dagen veranderd in "nee".
Op 24-12 (dus één dag later) pin ik weer 8000 kr. Wel bij de ge money, maar nu elders in de stad en type dus "nee".

Thuisgekomen constateer ik dat de eerste transactie van 8000 kr is afgeschreven voor 393,06 (koers van 20,35) en de
tweede 8000kr voor 294,71. Een verschil van maar liefst 98,35.

Mijn eigen bank geeft verder niet thuis; ik had "nee" in moeten tikken. Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de GE money bank, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.

OPGEPAST DUS. LEES DE VRAGEN OP DE ATM GOED EN DENK NA VOOR DAT JE IETS TYPT.
 

Vodnik

† In Memoriam
:lmfao:de p en o liggen naast elkaar, 5 en 0? :D:D
(maar een andere verklaring heb ik ook niet hoor!)

BTW: probleem is niet zo moeilijk op te lossen, vraag bij GE bank de koers na van die dag en daarmee kan je aantonen dat er verkeert berekend is. Er wordt bij GE engels gesproken.
 
Dag allemaal,
Helaas toch geen tiepvaut.
Bijgaand een scan en het gaat om de onderste boeking. Let daarbij op de koers van 25,44 (die dus niet wordt gebruikt....) en de commissie van 0%. 8000 kr voor 393,06; mooier kan ik het niet maken.
Bovenaan de boeking van 24-12 eveneens van 8000kr, maar dan tegen 294,71.
De adder zit dus in de tekst onderaan het bonnetje.
BTW: probleem is niet zo moeilijk op te lossen, vraag bij GE bank de koers na van die dag en daarmee kan je aantonen dat er verkeert berekend is. Er wordt bij GE engels gesproken.
De koers van die dag kun je zelfs op hun website terugvinden via "exchange rates" en dan de kalender. Je krijgt dan alle koersen van die dag te zien. In mijn geval dus van 23-12. Je zou zeggen dat je dan moet kiezen voor de cashless transactions, maar die vlieger gaat niet op in geval van ATM's.
Groet,
Jaap
 

Bijlagen

  • scan230122013.pdf
    472,1 KB · Bekeken: 36
Laatst bewerkt door een moderator:
393,06 en 294,72 voor 8000 kr Na 24 uur kan niet kloppen.
Opvallend is wel dat mijn eigen bank geen kosten in rekening heeft gebracht..... Zouden ze dat niet meer gedurfd hebben??
Ik kom enkele keren per jaar in Tsjechie. Ik denk dat ik maar niet naar al mijn andere afschrijvingen ga kijken. Volgens mij krijg ik dan een hartkwaal.
Weer wat wijzer.
Sorry, maar dit gaat over een bedrag van 10.000 kronen.
Nee hoor Cees,
De bovenste gaat over 8000 op 24-12; de boeking daaronder over 10000 op 26-12 en de laatste (net boven de bon) over een eur bedrag van 393,06 op 23-12. Het bonnetje van GE Money hoort weer bij deze laatste boeking. (De andere bonnetjes heb ik er niet bijgeplakt. Ik weet het het zijn erg kleine lettertjes.

Ha, ik snap waarom je dit zegt. Het onderste bedrag vermeld inderdaad geen kronenbedrag, maar heeft betekking op het bonnetje.
Dat is wat ik bedoelde in mijn eerst reactie. Door akkoord te gaan met het bedrag neem je a.h.w. euro's op in een land wat de euro niet heeft. Er wordt dus niet in kronen maar in euri afgerekend. De Bank loopt daarbij een koersrisico en schat dit blijkbaar op 33%.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als ik het goed zie heb je geld opgenomen met een mastercard, dat is wat anders dan de bekende "pinkaarten". Gebruik de volgende keer je gewone pinkaart (met cirus en/of maestro logo).

NB een overboeking in euro's van een nederlandse euro account naar een tsjechische kronen account is ook heel duur, het lijkt erop dat zo'n constructie gevolgd is.
Je bank in NL moet het trouwens wel kunnen uitleggen, als ze dat niet doen is dat zeer kwalijk.
 
Ik ben geen boekhouder, maar de ABN maakt hier een fout in hun voordeel.
Voor 368,02 euro moet je 393,06 euro plus 2,25 kosten betalen voor 10.000 kronen.
Ik heb hetzelfde meegemaakt bij ABN en ben naar Rabo over, geen 2,25 kosten.
 

Vodnik

† In Memoriam
het gaat hier om een verschil van ca 75 euro, als je dat een "gedoe om een paar centen" noemt, dan zit je er blijkbaar warmpjes bij! (Voor zo'n bedrag maak zelfs ik me druk)
 
Vandaag even wat uitgezocht.

Ik heb een euro rekening en een kronen rekening bij de Csob.

Als ik vandaag met een ING pas 5000 kronen pin in CZ, dan geeft ING een koers van 27,06 en berekent € 2,25 euro kosten. In totaal dus € 187,02.

Als ik vandaag € 186,45 van mijn Csob euro rekening overmaak naar mijn kronen rekening, dan geven ze een wisselkoers van 26,845 en krijg ik er 5000 kronen voor op mijn rekening.

Dat maakt dus bijna niets uit.

Het enige vervelende is dat de Csob me € 5,50 rekende toen ik de laatste keer euro's overmaakte van de ING naar de Csob. ING berekende geen kosten.
 
Als ik het goed zie heb je geld opgenomen met een mastercard, dat is wat anders dan de bekende "pinkaarten". Gebruik de volgende keer je gewone pinkaart (met cirus en/of maestro logo).

NB een overboeking in euro's van een nederlandse euro account naar een tsjechische kronen account is ook heel duur, het lijkt erop dat zo'n constructie gevolgd is.
Je bank in NL moet het trouwens wel kunnen uitleggen, als ze dat niet doen is dat zeer kwalijk.
Hallo Vodnik,
De opname is gedaan met een reguliere pinpas en niet met een mastercard of creditcard. Bij die laatste lopen de de afboekingen trouwens meestal via de betrokken creditcard maatschappijen en deze boeking is ook direct t.l.v. de ABN-Amro gedaan. En uiteraard even gekeken: op mijn pinpas (die ik dus voor deze transactie gebruikt heb) staat het maestro-logo.
Ik neem aan dat je opmerking een gevolg is van de opmerking onderaan het bonnetje over "mastercard". Ik neem aan dat dat een algemene opmerking voor gebruikers is die standaard onderaan dit soort receipts worden afgedrukt.

Hoe ook. Dank allemaal voor jullie inbreng. Het ging mij erom om dit onder de aandacht te brengen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
 
Ter afsluiting.

Zowel de eigen bank als de CZ bank beschouwen de zaak als afgedaan en zien het nut er niet van in om hiermee verder te gaan. De CZ bank verwijst consequent door naar de eigen bank. De eigen bank geeft aan dat, als er al sprake is van een fout, de bank in CZ verantwoordelijk is. Beide banken sluiten hun mail af met: "have a nice day.......".

98 euro te veel betaald voor 8000 kronen; ergens riekt dat naar diefstal, dat dan weer wel. En die banken maar werken aan het vertrouwen van hun clienten....

Nogmaals: goed lezen wat er staat op die buitenlandse automaten en nooit, maar dan ook nooit de koers vast laten leggen.

Groet,

Jaap
 
Bovenaan