Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens mij is dat per 1 jan weer afgeschaft. De laatste keer dat ik hier in ons dorp bij Ceska Poritelna gepind heb ( CSOB - pas ) werden er geen kosten in rekening gebracht. (dat was op 2 maart)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja daar zijn wel kosten aan verbonden maar die zijn niet hoog. Even een concreet voorbeeld.
Koers nu 27.3600 Als je 1000 euro over maakt dan zijn de kosten € 4,92 en dus wordt € 995,08 omgezet tegen de aangegeven koers en krijg je er 27,225.39 kronen voor over gemaakt op je rekening.

Gaat vaak binnen 24 uur altijd binnen 48 afhankelijk van hoe snel de CZ bank is
 
Euronet-bankomat. Gebruik deze geldautomaten nooit. Oplichting

Ahoj!

Ik kreeg deze tip van een kamergenoot in een hostel in Boekarest aangaande Euronet-geldautomaten.

Deze geldautomaten lichten overal in Europa toeristen op. De wisselkoers klopt steevast niet en je verliest enorme hoeveelheden geld. Ze zijn helaas ook te vinden in Tsjechie en niet alleen in Praag, ook daarbuiten. Vooral op plekken met veel toeristen.

Ook in Nederland staan deze automaten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook in andere landen rukken de Euronet automaten (veelal losse kasten) in toeristische gebieden, treinstations en tankstations op. Zelfs in de eurozone mag je extra dokken (vaak 5 euro) bij het pinnen van euro’s.
Ik pin er nooit meer nadat ik een keertje in Berlijn zo 5 euro extra kwijt was terwijl het bij de reguliere bankautomaat enkele tientallen meters verderop niks extra kostte.
Niet alleen Euronet doet dit trouwens.
Zie je ergens een losse automaat die niet aan een bepaalde bank verbonden is en die niet in een muur ingebouwd is, dan kan een beetje extra op je hoede zijn geen kwaad.
 
pffft dat geloof je toch niet!!
Net zoiets als je pincode afgeven aan iemand van de bank die belt.....als je dat nu na alles wat er over gezegd is al in de media nog steeds doet, tja....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit onderwerp, en alle goede bedoelingen, zijn nu zo vaak besproken en van kommentaar voorzien, dat je zou mogen verwachten dat de goedbedoelde boodschap wel is aangekomen.
Als je nu, anno 2020, je wil laten naaien bij transfer/wissel en andere zaken, dan snap je het dus nog steeds niet.

Dat ligt niet aan het gebrek aan informatie, maar aan het vermogen om dit te begrijpen en er naar te handelen.
Maar ik begrijp ook: Loosers are for ever.
Dat is Engels.
Hier in Tsjechisch:
Vždy budou poražení.

In het nederlands:
:ja:
 
Ik heb bij een benzinestation 200 euro gewisseld in Kronen. Bij controle thuis zie ik dat er een zeer slechte koers is berekend, voor 200 euro kreeg ik 3604 kronen, dat had echter 4903 moeten zijn.
De locatie was het eerste benzinestation op de autobaan vanaf Dresden. Bedrijf heet To & Mi VDF, spol s r.o ICO Nr 44567677. Dat ik wat meer betaal is okay maar dit riekt naar oplichting. Dus advies: haal kronen uit een Pinautomaat
 
Beste Hans dat roepen we hier al jaaaaaren vanaf de daken.... pinautomaat en dan without conversie...

hmmm.. en dan vraag ik me af waarom is Hans net pas lid geworden en plaatst dan deze mededeling... en komt daarna misschien wel niet meer terug...
 
Ik heb altijd een bedrag in Euro's bij me als ik naar Tsjechië ga. Dit is vooral bedoeld voor onderweg in Duitsland omdat daar lang niet overal betaald kan worden met kaart of smartphone. Bovendien rekenen veel geldautomaten in Duitsland hoge kosten per pintransactie. Zeker die van Euronet die je op veel plekken ziet waar toeristen komen. Door een basisbedrag bij je te hebben, vermijd ik die kosten. In Tsjechië neem ik meestal eerst kronen op bij de geldautomaten van KB ( Komercni Banka). Deze rekenen geen hoge kosten zoals die van bijvoorbeeld Ceska Sporitelna. En uiteraard altijd met de "without conversion" knop. Anders ben je 10% van je geld aan de bank kwijt.
Dit contante geld houd ik als basis en gebruik het alleen als ik niet met pas of smartphone kan betalen. En dat valt reuze mee in Tsjechië want bij de meeste winkels kun je pinnen. Ik kies wel altijd voor het bedrag in Ck, want je kunt op veel betaalautomaten ook voor Euro's kiezen, maar gezien de afzetterij met wisselkoersen bij banken kies ik hier nooit voor. Hoewel ik er niet zeker van ben of de betaalautomaten van winkels en tankstations ook met een "afzetkoers" rekenen. Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee.
 

dennuzzz

Donateur
Soms kun je bij pinapparaten ook gewoon de hoeveelheid euros pinnen en er ging bij mij nooit extra geld af. Al is dat wel even geleden. Het bedrag werd toen omgerekend met de koers bij de ceska narodni banka...
 
Bovenaan