(Thuis)cursus Tsjechisch

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een tijd geleden had ik me aangemeld voor een cursus Tsjechisch op de Volksuniversiteit in Eindhoven, maar op de informatie-avond werd me al verteld dat er (waarschijnlijk) te weinig aanmeldingen waren om deze door te laten gaan.
Gisteren heb ik officieel bericht gekregen dat de cursus niet doorgaat.

Nu was ik al aan het kijken voor een alternatief. Zo had ik al iets gehoord over Cestina Express/Czech express en Lesexpress Tsjechisch.
Heeft iemand ervaring met een van deze methodes? Of is er nog een andere aanrader?

Alvast bedankt voor jullie advies.
 
Het ligt een beetje aan je persoonlijke voorkeur. Of je liever uit een boek leert of via internet. Om de beginselen van het Tsjechisch te leren is elke cursus geschikt. Het moeilijkste is om door te blijven gaan. Duolingo is ook een online cursus vanuit het Engels en geeft er een soort spel element aan doordat je punten kunt verdienen, dit alles om je maar te stimuleren om er elke dag even mee bezig te zijn.
 
Wat te doen als je vrouw de Tsjechische taal spreekt, moet ik er dan ook een vriendin erbij nemen om misschien mijn woordenschat uit te breiden, mogelijk heb je met een vriendin heel andere gesprekken dan met je vrouw.

Als je vrouw erachter komt dat je een "milenka" hebt is de kans groot dat je een paar nieuwe woorden leert die ze normaal niet gebruikt :stout::stout::stout:
 
..... Duolingo is ook een online cursus vanuit het Engels en geeft er een soort spel element aan doordat je punten kunt verdienen, dit alles om je maar te stimuleren om er elke dag even mee bezig te zijn.
Ik ben al een paar maanden bezig met Duolingo. Je steekt er wel het een en ander van op, maar helaas legt Duolingo niets uit over bijvoorbeeld de grammatica.
 
Hoi Marwa.

Heb ook al eens gezocht naar een volksuniversiteit waar ze Tsjechisch geven.
Helmond doet het niet meer en Eindhoven staat/stond altijd op dinsdag en dan kan ik niet.
Wie weet kunnen ze op een andere dag aanbieden dan hebben ze 2 cursisten extra.
Ik ben nu een beetje bezig op lesexpress. Die hebben mijns inziens een fijn les boek.

Groet Luigi.
 
Ik zou je een aanrader geven, zoek maar liever voor Engels (als je kan) of Nederlandse films met Tsjechische ondertiteling. Het beste plek is overigens Youtube,al zijn er meestal wat oudere films te vinden. Het sleutel tot leren van het taal is weten hoe die grammatisch in elkaar steekt. Je spreekt alles uit precies hoe je het leest, daarin is Tsjechisch heel erg simpel. Ik denk dat dit het beste manier is een taal leren van de TV scherm. Zo heb ik zelf basis Nederlands kennis opgebouwd in de eerste paar maanden dat ik er was. En dan af en toe omgooien met een Tsjechische film met Nederlands ondertiteling (youtube). Als je redelijk aantal woorden of zinnen kan onderscheiden dan moet je even switchen tot tekenfilms, geen Telletubbies, maar wel Buurman en Buurman etc voor kinderen tussen 5 en 10. Als je dat een beetje volhoud, een uurtje per dag ofzo minimaal, dan heb je binnen no time echt wel een basis kennis Tsjechisch. Als je wel wat beter de taal wilt leren dan zou je wel moeten een op een leraar moeten nemen of die kant op gaan, want die taal is wel erg moeilijk om goed onder de knie te krijgen van een afstand. Als je echt op een niveau van de gemiddelde Tsjech wilt zitten,dan is het wel minimaal paar jaar daar wonen. Want objectief gezien zit de taal wel wat ingewikkelder in elkaar dan Nederlands of Duits, laat maar staan Engels. Elke zelfstandige werkwoord moet je gaan per geval aanleren ,je hebt er 7 naamvallen etc. Veel succes met leren
 
Bovenaan