Muziek The Plastic People of the Universe

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Puur vanwege de waarde als geschiedkundig curiosum kocht ik een cd van The Plastic People of the Universe, met de naar The Beatles verwijzende titel 'Egon Bondy's Happy Hearts Club Banned'. Egon Bondy was een Tsjechische underground filosoof en tekstschrijver (oa voor genoemde band) en een van de drinkmaatjes van de schrijver Bohumil Hrabal. The Plastic People waren de belangrijkste underground band onder het communisme, ze waren verboden en hun concerten waren geheime happenings waar honderden mensen op af kwamen, ze vonden stiekem plaats in afgelegen bossen of afgelegen boerderijen. Hun cassettebandjes werden steeds weer gekopieerd.

Havel - een zelfverklaard Zappa-fan - vergeleek ze met The Velvet Underground en de arrestatie van een aantal Plastic People-leden leidde tot de oprichting van Charta. Geschiedkundig dus een belangrijke band.

Muzikaal kan ik er echter niets mee. The Velvet hoor ik er helaas niet in terug, Zappa wel, maar met zijn muziek heb ik ook nooit wat gehad. Maar goed, ik kocht het dus omdat de historie van die band me wel boeit.

Heeft er iemand mooie herinneringen?

(Alle PPotU cd's zijn tegenwoordig zeer goedkoop verkrijgbaar via de De Slegte van Tsjechië: Levné Knihy, www.levneknihy.cz).
 
IK heb wel stapels Tsjechische popmuziek van voor de revolutie (allemaal op vinyl) zoals Schellinger en Cech, Bacily, Petra Janu, Katapult, Jazz Q. IK heb er wel wat persoonlijke herinneringen bij, maar het is allemaal niet zo erg diep.
 

kuurgast

Donateur
50 jaar: Plastic People of the Universe plannen een verjaardagsconcert

De legendarische Tsjechische rockband The Plastic People of the Universe, die in de jaren zeventig door de geheime politie werd vervolgd, viert haar 50e verjaardag met een concert op 1 december in Akropolis Palace van Praag.

De muzikanten spelen daar hun klassiekers, nieuw gearrangeerde versies van hun oude liedjes, maar ook een aantal voorheen onbekende nummers.
Niet in staat om openlijk te spelen, werd de band gedwongen ondergronds te werken en werd een brandpunt en verzamelpunt voor dissidenten waaronder de beroemde Václav Havel.
Mede uit protest tegen de aanklacht van de Plastics vormden de toneelschrijver Havel en anderen het Charter 77 mensenrechteninitiatief.

Bron oa radio.cz/en.

Meer over geschiedenis van The Plastic People Of The Universe  (een naam die rechtstreeks was ontleend aan een song van Frank Zappa’s Mothers of Invention-album ‘Absolutely Free’) in artikel op frnkfrt.net.
 
Bovenaan