Terezin: even bezinnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Silvie welkom op het forum.
In Praag kun je met Martin Tour een dagtocht maken naar Terezin
prijs was vorig jaar 1100 kronen of 38 euro.
Folders hiervan worden in praag volop uitgedeeld.
Fijne vakantie in Tsjechie toegewenst.
cees-Mia
 
Ik heb de winnende foto bekeken van de Poolse toeristen in Auschwitz. Heb zelf Bergen-Belsen bezocht, me verdiept in het drama van Hartmanice en ben tot in details geinformeerd door mijn overleden vader met een heftig oorlogsverleden.

Ik mag toch echt hopen dat enig eerbetoon niet gaat vallen onder het topic attracties en bezienswaardigheden: Terezin onwaardig!
 

pepo

† In Memoriam
Ik mag toch echt hopen dat enig eerbetoon niet gaat vallen onder het topic attracties en bezienswaardigheden: Terezin onwaardig!
Dit onderwerp, Terezin: even bezinnen, valt al 4 jaar onder het topic Attracties en bezienswaardigheden op dit forum. En het is en blijft een bezienswaardigheid, misschien ook een attractie voor veel bezoekers.
Mensen, die zelf kiezen om Terezin te bezoeken, georganiseerd of niet, weten wel, wat hen te wachten staat en waarom.

De genoemde foto heb ik zelf gezien en om eerlijk te zijn, de kwalifikatie van deze foto heb ik niet echt begrepen.
 
Ik ben in 2001 in Terezin geweest en wat mij opviel was dat de stad dood is misschien komt dat wel door de vele mensen die daar zijn omgekomen, Je kon inderdaad nergens iets vinden om te eten of drinken. Het museum was heel interessant en het word nog beheert door mensen die de holocaust in Terezin overleefd hebben. Maar het stadje is nog steeds een doden stad en als je er rond loopt voel je dat heel erg hetzelfde gevoel had ik ook in mauthaussen in oostenrijk, ik heb ze allebij een keer bezocht en dat vind ik genoeg.
 
Terezin is een stad die je enorm aangrijpt.

Ik ben 16 en ik ben er al 2 keer geweest, de eerste keer was op vakantie in 2008, en de 2e keer was afgelopen februari. Ik was in Tsjechie op uitwisseling en voor de nederlandse leerlingen stond een uitstapje naar terezin op het programma. Ik had totaal geen zin om te gaan, de eerste ervaring was erg heftig, maar deze keer hadden we er een gids bij zodat ik ook het hele verhaal achter terezin te horen kreeg.

Terezin is een plek die enorm belangrijk is, het herinnert namelijk iedereen eraan wat haat kan doen met een volk. Geloof me als ik zeg dat ik mijn klas nog nooit zo stil heb meegemaakt als in Terezin.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat terezin nooit zomaar een bezienswaardigheid of attractie zal zijn, maar hoe wil je het anders noemen? mensen komen van ver om te zien wat er is gebeurt in dat kleine stadje in Tsjechie. Het is niet onwaardig voor Terezin om een bezienswaardigheid te zijn, na alles wat daar is gebeurt, is het juist van belang dat Terezin gezien wordt, en dat het verhaal van de mensen die daar gewoond en gestorven zijn verteld wordt!
 
Ik ben 16 en ik ben er al 2 keer geweest, \Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat terezin nooit zomaar een bezienswaardigheid of attractie zal zijn, maar hoe wil je het anders noemen? mensen komen van ver om te zien wat er is gebeurt in dat kleine stadje in Tsjechie. Het is niet onwaardig voor Terezin om een bezienswaardigheid te zijn, na alles wat daar is gebeurt, is het juist van belang dat Terezin gezien wordt, en dat het verhaal van de mensen die daar gewoond en gestorven zijn verteld wordt!

Dit zijn woorden die niemand kan ontkennen.. En goed dat er nog altijd scholen zijn die dit gaan bekijken. Zo zal het verhaal weer een generatie verder leven, zeker nu de overlevende langzaam aan allemaal komen te overlijden..
 

Tabe

† In Memoriam
Wij zijn inmiddels vier keer in Terezin geweest en elke keer zien we meer vreselijke dingen uit de oorlog. Het blijft indrukwekkend, elke keer . Die lange troosteloze gang, die crematoria en die velden met graven.

Tja, het is zeker geen attractie, maar het is zeker wel een bezienswaardigheid. Terezin of Theresienstadt is, zoals een ander al heeft gezegd, een dodenstad. .......
 
Wij gaan de eerste week van mei naar Tsjechie en zitten dan niet ver van Terezin en gaan dit zeker bezoeken. Mijn vriend is er al een keer geweest. Ons zoontje van 4 jaar blijft dan die dag bij Oma in het huis, die krijgt het nog wel een keertje te zien als hij groter is.
Het zal erg indrukwekkend zijn maar wil dit zeker niet overslaan, het is een stuk geschiedenis wat we nooit mogen vergeten.
 

char

† In Memoriam
Ik denk, dat ik daar nooit naar toe zal gaan.....Naar geen enkel voormalig kamp..

Ik ben bang dat die beelden mijn kop nooit meer zullen verlaten...

Mijn vader is nu 82,.. en zeer broos...

Ik ken heel veel verhalen... Te veel verhalen...

Char.
 
ja het is echt heel heftig om daar te zijn, vooral voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Toch is het wel goed om er een keer heen te gaan want ondanks alle verhalen van ouder en grootouders beseffen wij niet wat het voor impact op die generatie heeft gehad.
 
Ik denk, dat ik daar nooit naar toe zal gaan.....Naar geen enkel voormalig kamp..

Ik ben bang dat die beelden mijn kop nooit meer zullen verlaten...

Mijn vader is nu 82,.. en zeer broos...

Ik ken heel veel verhalen... Te veel verhalen...

Char.

Mijn vader vertelde geen verhalen.

Hoewel hij veel te vertellen had.

Ik heb het van anderen gehoord.

Ik ben naar Dachau geweest.

Ik heb het gezien.

Ik wil het nooit meer zien...................

Ook geen andere kampen.

Nooit meer.......................
 
Ik was voor het eerst in Terezin in 1995, 18 jaar oud en was diep onder de indruk. Maar het bezoek 2 jaar later heeft nog meer indruk gemaakt: ik logeerde bij een Tsjechische vriendin die vanuit Pardubice via Litomerice in Terezin was gaan wonen. Had voor die tijd het boek van Berkley gelezen, en moest elke keer aan bepaalde scenes denken als ik door het trappenhuis liep. En als ik 's ochtends wakker werd lag ik me op bed af te vragen hoeveel mensen er in die kamer omgekomen zouden zijn.
Ik had die eerste dagen echt moeite met plezier hebben. Ben er later nog regelmatig terug geweest, het 'went', maar toch ook weer niet...
 
Wij zijn in 2014 in Terezin geweest, dit naar aanleiding van een bezoek aan de joodse wijk in Praag waar wij de nodige musea bezochten en toen vaak de naam Terezin tegen kwamen, wij moesten hier naar toe. Ik heb mij daarom in de winter via internet en bibliotheek verdiept in deze stad en zijn geschiedenis. Het bezoek heeft vele malen meer indruk gemaakt dan de informatie die ik al had binnen gehaald. Het bezoek was op de 2e dag van onze vakantie en heeft de volgende 3 dagen onze vakantie bepaald. Wij wilden verder trekken maar zijn 3 dagen op de zelfde camping gebleven en hebben veel in de natuur gewandeld en gefietst. Laten we zuinig zijn op dit soort monumenten voor nog meer generaties.

Hennie & Alie Kootstra
 
Bovenaan