Terezin: even bezinnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een kleine indruk:

fotoclub.php
 
Ik ben in Terezin laatste keer jaar geleden geweest. Het weer was bijpassend treurich net als het besef hoeveel mensen daar omkwamen na afloop van de oorlog. Als je tussen grafstenen loopt en zie sterfdata maanden in de vredestijd is het zwaar. Die mensen haalden val van Nazi Duitsland en toch konden zij door hun ziekte niet naar huis.
Rena
 

Marcel

Moderator
bron : Radio Praha

http://www.radio.cz/en/article/90291

de Nazi's wilden Terezin een beter imago geven en de boel verdoezelen door in Terezin een muziekschool cq theater te starten.
joodse artiesten en musici werden naar Terezin "gestuurd".

de cast en musici van de opera Brundibar :

terezin brundibar_finale.jpg

nu, vele deccenia later, wil men in Terezin een internationale muziekschool beginnen. op deze manier wil men een eerbetoon brengen aan de mensen die in de 2de WO in Terezin een muzikaal "leven" leidde.

Terezin

terezin01.jpg
 
En dan te bedenken dat ik in 2002 met AEGEE Kraków* heb bezocht en dit mij (achteraf) veel minder deed.
Pas geleden ben ik zelf ook in Auschwitz geweest en ik had daar hetzelfde gevoel als bovenstaand. Heeft iemand dezelfde ervaringen en daarbij een idee hoe dit komt? Komende zomer wil ikzelf Terezin nogmaals bezoeken om te kijken of de indrukken inderdaad vervagen of dat Terezin door de omgeving en de manier waarop het hier in stand is gehouden een beter beeld geeft van de afschuwelijke gebeurtenissen die in deze kampen hebben plaatsgevonden.
 
voor onze kinderen, die toch wel een geschikte leeftijd hebben voor ene bezoek aan terezin, was het langsrijden al erg indrukwekkend. natuurlijk hebben we even het boek erbij gepakt en het verhaal verteld wat er bij hoort. twee van de drie zagen een bezoek toen niet meer zitten. de derde twijfelde. we zijn toen door het weer van camping veranderd, en zaten dus erg veraf, waardoor we het niet bezocht hebben. wij als ouders vonden dat jammer, maar we hebben besloten niet terug te rijden en de kinderen met iets op te schepen waar ze geen "zin" in hadden. we hopen dat ze later zelf eens gaan kijken (westerbork en een oorlogskerkhof hebben ze met school al bezocht)

groetjes mima
 
Hoewel niet aan mij gevraagd:
Ik denk dat 12 jaar wel als minimum gesteld mag worden.
Rond die leeftijd hebben ze de eerste geschiedenislessen op school gehad zodat ze een "link" kunnen leggen.
Mijn inschatting is verder dat kinderen die jonger zijn nog niet het belang van zo'n bezoek in zien.
 
Zoals ik al eerder schreef zijn wij er met onze kinderen van toen 4 en 6 jaar oud geweest... De kinderen zagen hiervan wel het belang en het verhaal erachter.. Maar omdat juist IK een grote interesse heb....
Ik vertel er veel over tegen mijn kinderen, We hebben het dan over de foute/stoute soldaten en over de mensen die het leed onder gingen.
Wanneer je het zelf goed kan uitleggen in de kinder taal, dan snappen de kinderen het heel goed. Inmiddels is het 2 jaar geleden dat we er zijn geweest en zeker onze oudste weet er nog veel van, vlak voor de vakantie was er in groep 7 een project over de WO2 en toen heeft zij als meisje uit groep 4 een kort verslag verteld in haar eigen woorden aan de hand van foto's over Terezin... zij was daar geweest, in grote lijnen kon ze uitleggen wat ze daar gezien had, er waren foto's van en een kort stukje tape, de kinderen van groep 7 waren alle onder de indruk dat dat "kleine" meisje van groep 4 dit allemaal al wist. Afgelopen vakantie waren we weer in Praag, helaas zijn we niet naar Terezin geweest, maar mijn dochter van inmiddels 8 wilde er net als ik heel graag heen.. Wie weet de volgende vakantie...

Uiteraard verteld je kinderen niet de meest erge dingen, en vertel je het op hun niveau, maar ik denk en vind dat wanneer je iets goed uitleg dat ze het dan best wel begrijpen en snappen, en zelf dan kan deze 4de,5de en zelfs 6de generatie van na de oorlog hier iets van leren.
 
biancamee schreef:
Uiteraard verteld je kinderen niet de meest erge dingen, en vertel je het op hun niveau, maar ik denk en vind dat wanneer je iets goed uitleg dat ze het dan best wel begrijpen en snappen, en zelf dan kan deze 4de,5de en zelfs 6de generatie van na de oorlog hier iets van leren.
Bedankt voor deze informatie, het is inderdaad wel iets om even bij stil te staan hoe je dit bij je kinderen overbrengt. Het is bepaald geen "gewoon uitstapje"
 
Terezin

Wij komen al jaren in Tsjechië op vakantie en zijn voor 2 jaar terug in Terezin geweest en dat heeft op ons een onvergetelijke indruk gemaakt,samen met onze kinderen (12 en 13) hebben wij bijna de gehele dag doorgebracht.Ook de verbrandings ovens waar de heren van onze gezelschap allebei een keppeltje op moesten hebben maken je bewust van wat er jaren geleden daar is gebeurd.Ik vind het een echte aanrader om vooral te kijken wat er toen is gebeurd en zelf te ondervinden hoe verschrikkelijk het is geweest.Ik vond het allemaal heel goed onderhouden en meer dan de moeite waard.
 
Concentratiekamp Praag

Hallo, ik heb een vraagje, ik ga 1 Jan 2009 naar praag toe,
nou heb ik ergens gelezen dat er 60km vanaf praag een concentratiekamp is, ik zou deze graag willen bezoeken. ik verblijf midden in het centrum van praag (praag 1) weet iemand of er een bus/ trein? heen gaat, en hoelang ik dan onderweg ben?
Alvast bedankt.
Gr Shelley
 

Ron

Geroyeerd Lid
Dit is Theresienstadt.. Ik ben hier ooit geweest, wel aardig indrukwekkend.. Het ligt er nog redelijk bij met een aantal barakken in goede staat..

Je neemt de metro naar Nadrazni Holesovice en dan staan daar bussen. Er staan er maar 4.. Dus wel even goed opletten immers gaan er 2 naar de Dierentuin en 1 naar de andere kant van de stad en die andere gaat naar Theresienstadt :).

Het is zeker de moeite waard en kost geen kont. Bedenk wel dat je meestal even een fooitje moet geven voor het maken van foto's..
 
Hallo Ron, bedankt voor je reactie.
Ik heb er idd veel over gelezen, en daarom wil ik er ook heen.
Weet je ook hoelang de bus er ongeveer over doet..? en weet je ook welke dagen het open is..? ik heb namelijk de donderdag/vrijdag en zaterdag (zondag alweer terug) en wat kost de bus reis? iedergeval heel er bedankt!
Groetjes Shelley
 

Ron

Geroyeerd Lid
Busreis duurt ongeveer een uur tot anderhalf uur, beetje afhankelijk van het verkeer en het weer. Het is bij mijn weten alle dagen van de week open behalve zondag. Wel moet je een vroege vogel zijn de bus rijd maar een paar keer per dag, ik ben destijds om 11:00 met de bus gegaan en was toen om 16:00 weer terug. Immers is het niet een hele dag daar rondlopen daarvoor is het te klein, maar niet minder indrukwekkend.

Kortom ik zou lekker op vrijdag morgen gaan!
 
Pas op, het kan zeker niet met een kaart voor OV in Praag en omstreken. Je koopt gewoon een ticket in de bus zelf. Een andere mogelijkheid is met de trein naar Bohušovice nad Ohří - dan is het wel even lopen.
 
Terezin (concentratiekamp)

Hoi,

Wij gaan eind mei voor het eerst naar Praag, graag willen we ook naar Terezin.
Weet iemand hoe we daar het best naar toe kunnen gaan? bus/trein, we willen geen auto huren.
is er misschien een busexcursie vanuit praag naar terezin?

Groet Silvie
 
Bovenaan