Terezin: even bezinnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

R

rob.goverde

Guest
Re: Terezin, even bezinnen

Wat ben jij dan wel niet voor iemand?????
Onderwijzeres of in ieder geval een belerend wezen.
Wie gaat er hier een welles nietes spelletje van maken.

Citaat Erikita:"Er zijn buiten het kamp zeker wel vernietigingsactiviteiten
geweest. Welliswaar werden de mensen niet vergast, maar doodgeschoten. Een hele geruststelling Rob. "

ik vind o.a. bovenstaand citaat erg onsmakelijk zeker als je dan nog een smiley gebruikt!, Dat getuigd niet van respect voor diegenen die vernietigd zijn, hoe dan ook gaskamer of kogel!


Kortom ik ga verder niet meer in discussie, je zult de kampen moeten bezoeken die ik reeds heb bezocht en de boeken moeten lezen die ik heb gelezen.
Je bent zelf nogal erg belerend in dat ik me maar eens moet verdiepen in..... waarin, een zeer onnozele opmerking die je maakt, ook ik heb dierbare verloren en familie nog wel en zelfs wel heel dichtbij.
Ook eenzaamheid en verdriet om het gemis van familie was een doodsoorzaak, en dat is in het geheel niet naief om dat te denken.

En dan je opmerking dat mijn mening beledigend is voor de slachtoffers van de Holocaust, hoe durf je zo'n opmerking te maken, waar haal je het recht vandaan, je bent hierin zeer beledigend en hebt me op mijn hart getrapt.

Ik ben zeer begaan met mensen die gedeporteerd zijn en die zijn omgekomen in de vernietigingskampen of waar dan ook. Natuurlijk is doodschieten vernietigen, dat ontken ik toch ook niet. Iedere moord hoe dan ook gepleegd en waar dan ook en wanneer dan ook is vernietigen.

Alleen zoals jij je commentaar op mijn reactie geeft lijkt ook wel vernietigen. Ik ben zeer zeker begaan met ieder slachtoffer dan ook en waar dan ook. Jij speelt dit op de man en dat mag je in zo'n soort onderwerp nooit of te never doen. Dat heb ik in mijn opmerking ook niet gedaan.

Je bent echt verkeerd bezig, heel verkeerd!

Verder ga ik met je geen discussie aan, want alles wat erover komt is een welles en nietes, en zou afbreuk doen aan de eer en nagedachtenis van welk slachtoffer dan ook in welke oorlog dan ook!!!!
 
Re: Terezin, even bezinnen

Ik wil niet een hele discussie gaan ontketenen. Volgens mij gaat het niet om wat nou precies Terezin is geweest, maar om wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. Er waren vernietigingskampen, waar mensen naar toe werden gebracht om vermoord te worden en 'doorvoerkampen', waar mensen werden opgesloten om later ergens anders vernietigd te worden in andere kampen. Is het een minder erg dan het ander? Misschien uitstel van executie ( sorry voor het woord ). Voor de een zal een kamp als Westerbork een minder erge naam en betekenis hebben dan Auschwitz, terwijl veel mensen vanuit Westerbork naar Auschwitz zijn vervoerd. Allebei zijn een verschrikkelijk iets uit een niet al te lang geleden verleden.
Laten wij nu elkaar niet in de haren vliegen, terwijl we volgens mij dezelfde afkeer hebben van deze verschrikkelijke praktijken.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Terezin, even bezinnen

Je hebt volkomen gelijk Jan, je zoe er bijna een derde wereldoorlog door krijgen. Voor iedereen was en is oorlog erg. Dat is ook wat ik bedoel, maar we moeten 60 jaar naar dato, wel zorgvuldig met onze gegevens omgaan, en Terezin was nu eenmaal geen vernietigingskamp. Uiteraard vielen er velen doden, maar vernietigingskamp heeft een andere betekenis.
We moeten uitkijken dat 60 jaar na dato niet de verkeerde dingen gaan leven onder hen die de oorlog (iets verschrikkelijks) niet hebben meegemaakt.
Ik heb vele Duitse vrienden, echte vrienden, ik heb ook in Duitsland gewoond, heb ook gevoeld hoe wij als Nederlanders nog steeds Duitsers haten. Dat is niet nodig, niet iedere Duitser was een Nazi, ik heb Duitsers gesproken gekend en als vrienden gehad, die deserteerde uit het Duitse leger, omdat ze ook geen Nazi symphatieen hadden en ook geen soldaatje wilden spelen om te moorden.
Dat is wat ik bedoelde met geef een kamp wel een juiste naam en concludeer niet als er schoorstenen worden gezien, (als je het hele verhaal leest begrijp je me wel) Als dan zo iemand zulke opmerkingen maakt, dan ervaar ik dat als zeer beledigend, iemand die je de les leest en verwijten maakt, terwijl ze de inhoud van het verhaal nog de opmerkingen van mij begrijpt.


Natuurlijk is Westerbork en Kamp Vught netzo erg, mijn oom ook die sneuvelt op de Waalsdorpervlakte op de eerste dag van de oorlog 10 mei 1940 om 7.00u, mijn opa en zijn broer koelbloedig neergeschoten. Dat wist Erikita niet, dus dan trap je iemand echt op zijn hart. Soms moet je idd dit soort opmerking naast je neerleggen, maar soms gaat dat niet, zeker niet als ze je heel na aan het hart komen, sorry dan ben ik emotioneel. Maar nog steeds niet haatdragend, daarom refereer ik naar de Tsjechische Jood welke ik een uurlang gesproken heb in Dachau, mijn God wat heb ik een respect voor die man, jeugd uitleggen wat er in het kamp Dachau gebeurde, hij had het nummer op zijn arm, en vertelde, zonder rancune of haatdragend te zijn, wat hen door Duitsers was oeverkomen en aangedaan.
WO II ligt mij zeer na aan het hart, ik heb niet 1 boek gelezen en niet 10 nee wel 110-en kampen bezocht niet zomaar 1 maar: Dachau, Bergen-Belsen, Buchenwald, Terezin, Westerbork, uiteraard Vught, Mauthausen. Ik weet echt wel waarover ik praat, ik weet ook dat veel propaganda werd gemaakt over de kampen, ik weet ook dat het Rode kruis om de tuin werd geleid. Maar toch probeer ik wel eerlijk te zijn, Terezin was GEEN vernichtigungslager. En natuurlijk hebben we geen baat bij als we elkaar hierom in de haren vliegen.

Een macaber detail is dat toen ik de eerste keer in Terezin kwam, net de oorlog in voormalig Joegoslavie begonnen was en dat men daar in wezen hetzelfde in kampen uithaalde met de Serviers en de Bosniers als in WO II. De mensheid stelt deze verschrikkelijke kampen open om er wat van te leren, sinistere is dat de mensheid hier niets van leert! En nog steeds doorgaat Irak???? Bush is in mijn ogen netzo erg als Hitler of Napoleon.
 
Re: Terezin, even bezinnen

Rob Goverde - jij slaat werkelijk alles. Je weet niet van ophouden hé?

De enige die hier verkeerd bezig is ben jij, de toon van je bericht ontbreekt niet alleen aan respect naar degene toe waarmee je discusseert, de logica van je beschuldigingen is tevens ver te zoeken.
Ik zou zeggen, blijf lekker in de ignorantie leven.
Shalom.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Terezin, even bezinnen

worshippy.gif
 

pepo

† In Memoriam
Re: Terezin, even bezinnen

Het is hier nogal stil, zie ik. Wordt dit misverstand ergens achter de schermen via PM's uitgevochten?
Zullen wij op jullie gezamenlijke communique wachten of mogen wij nu al met eigen vragen of bijdragen komen?
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Terezin, even bezinnen

Beste Pepo,

Dit is veel te serieus om ruzie over te maken, kom gewoon met je bijdrage. Maar ga niet verder over misstanden en gezeur, ok?
 
Re: Terezin, even bezinnen

pepo schreef:
Het is hier nogal stil, zie ik. Wordt dit misverstand ergens achter de schermen via PM's uitgevochten?
Zullen wij op jullie gezamenlijke communique wachten of mogen wij nu al met eigen vragen of bijdragen komen?
Het zou inderdaad goed zijn als er goede en serieuze bijdragen komen op dit onderwerp, zoals het geval was vóórdat de discussie deze kant opging. Dit is blijkbaar een erg interessant onderwerp dat op veel mensen indruk maakt en is een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis.

Wat het misverstand oplossen betreft, zoals ik in een eerder bericht schreef, dit is geen welles-nietes verhaal. Laten we het er maar op houden dat ieder het recht heeft op zijn eigen mening. Als je dit dan ook nog eens op een beschaafde manier kunt verkondigen, zonder emotionele uitbarstingen e.d. dan ben je als mens al goed op weg in je evolutie.
 

pepo

† In Memoriam
Re: Terezin, even bezinnen

Algemeen:

Ik waardeer iedereen, die eigen mening heeft over serieuze en belangrijke zaken, zoals politiek, geschiedenis, gevoelens, relatie - deze mening laat aan de hele wereld zien en deze mening ook gaat verdedigen, als het zo ver komt. Als je dit kan en durft, ben je kwetsbaar. Niet alleen jij, maar ook degene, die reageert of in discussie gaat.
Hoe gevoeliger het onderwerp ligt, hoe zorgvuldige moet je je standpunt formuleren en deze zorgvuligheid geldt natuurlijk ook voor iedereen, die reageert of alleen maar leest en doet verder niets er mee.
Wat ik nu zeg weet natuurlijk iedereen. Als de forum discussie te emotioneel en/of persoonlijk wordt, haken vaak de potentionele deelnemers af, zoals ik nu en dat is dan jammer.
Ik wilde even vertellen, hoe ik als kind verplicht op een schoolreisje moest naar Terezin en hoe ik dat heb, jaren geleden, ervaren.
Ik wacht er mee.
 
Re: Terezin, even bezinnen

Erikita schreef:
Rob Goverde - jij slaat werkelijk alles. Je weet niet van ophouden hé?

De enige die hier verkeerd bezig is ben jij, de toon van je bericht ontbreekt niet alleen aan respect naar degene toe waarmee je discusseert, de logica van je beschuldigingen is tevens ver te zoeken.
Ik zou zeggen, blijf lekker in de ignorantie leven.
Shalom.

Owjee, Rob is weer bezig
smile.gif

Eigelijk mag ik dat wel, mensen die staan voor hun mening, ook al worden ze regelmatig aangevallen....
Ik heb in een ander forum ook al eens een "aanvaring" gehad met rob.....
smile.gif

Overigens niets persoonlijks .... Denk alleen niet dat dit de laatste keer is dat Rob andere forum leden tegen zich op zet.....

MOet wel zeggen dat het intressant blijft om te lezen
smile.gif
 
Re: Terezin, even bezinnen

Arno schreef:
MOet wel zeggen dat het intressant blijft om te lezen
smile.gif
kan ik me bij aansluiten als ie maar weet tot hoe ver hij kan gaan en dat lukt aardig
op een ander forum heb ik gelezen dat ie pm's had gestuurt dat is niet zo leuk want die kunnen wij niet lezen hihi
beertje
 
Re: Terezin, even bezinnen

Ik zelf hou ook van mensen die voor hun eigen mening staan, mits dit op een respectvolle manier gebeurt. Soms gaat het er inderdaad te emotioneel aan toe en dat is jammer, vooral als mensen de controle over zichzelf verliezen en met modder gaan smijten. Als leden zien jullie niet wat achter de schermen gebeurt en dat is maar goed ook, want het is is sommige gevallen alles behalve prettig.
Zullen we het er maar gewoon bij laten en accepteren dat mensen het niet altijd eens met elkaar kunnen worden?
Met name met een serieus onderwerp als dit is het het best om niet eeuwig over een meningsverschil door te blijven gaan, daar zijn Rob en ik het in elk geval wel over eens.
Dus laten we het gewoon weer over Terezín hebben, mensen, deel jullie ervaringen/vragen/mening...
 
Wonen in Terezin

Wat ik zo apart vind is de eenstemmige mening van de mensen die er geweest zijn. Ik zie de bussen nog iedere dag voorbij glijden met in afschuw vertrokken gezichten kijkende toeristen uit heel de wereld. Ik woonde toen in Terezin (1999) voor een aantal maanden tijdens mijn stage. Ik leefde tussen en met de mensen en leerde de hedendaagse politiek kennen. Ik kan je wel vertellen dat het heel ontnuchterend werkt als je weet dat er een groep mensen is die er baat bij hebben deze prachtige vesting met een historie verder rijkend dan WO2, in misère en treurigheid te houden, ten koste van vele levens ook nog vandaag de dag. Als je weet dat de stad ook nu nog "gebruikt" wordt als oplossing voor het zigeuner "probleem" nee mensen.... als we willen bezinnen laten we dan alsjeblieft niet naar dit Eurodisney van Nachtmerries gaan, maar ga naar je allochtone buurman/vrouw en probeer elkaar te begrijpen.

nazdarek
 

Tabe

† In Memoriam
Met veel interesse heb ik deze topic over Terezin , gestart door Rob Goverde, gelezen. Gevolg was een hooglopend verschil van mening tussen Rob en Erikita !!, dat achter de schermen kennelijk werd uitgevochten. Ik vermoed dat dit de reden is geweest van het royeren van Rob als forumlid

Maar als ik de inzendingen van beide forumleden goed lees, dan bedoelen ze beide hetzelfde , maar wordt er gevallen over het woord "vernietigingslager ". Zonder opnieuw een discussie te willen uitlokken denk ik dat Rob daar gelijk in heeft gehad. Niet een "vernietigingskamp" zoals met Auschwitz en Dachau wordt bedoeld. Een vreselijk kamp, dat wel.

We zijn er nu tweemaal geweest, en zoals vele bezoekers/forumleden kreeg ik er de koude rillingen van. Die lange gang waar de "veroordeelden" door moesten voor hun executie, die plaats met die kogelgaten in de muur. Ook mijn kinderen waren er diep van onder de indruk. Wat mensen elkaar aan kunnen doen. Vreselijk. Wat DAT betreft Erikita, hoeven we geen discussie te voeren. Hoe je zo'n kamp noemt doet dan niet ter zake. Het is een blijft een verschrikkelijk kamp.

Iedereen die met vakantie naar Tsjechie gaat zou TEREZIN moeten bezoeken. Voor mij staat deze stad en met name het kamp in de top tien. Als was het alleen maar als een les voor de toekomst!!!
 
In de lange rij van reacties.... Ik ben nu denk ik 4 keer in Terezin geweest. De laatste keer was vorig jaar oktober. Het was winderig weer met flarden zon en gele bomen waar de bladeren vanaf waaiden. In het totale complex liepen misschien 4 mensen rond. Die rust met dat weer in een dergelijk complex vol geschiedenis heeft op dat moment een enorme indruk bij mij achtergelaten. Als ik er in de zomer door loop met een lekker zonnetje op m'n hoofd maakt het lang zo veel indruk niet op me. Vol touristen is er toch meer afleiding.
 
Jaap en Tabe, als ik jullie reaktie lees ben ik het volkomen met jullie eens. (Ik ben er ook geweest dus ik weet waar ik over schrijf).
Maar als ik dan het verhaal van David lees, moet ik zeggen dat ook hij volkomen gelijk heeft, eigenlijk (in het wereldgebeuren) is het een hypocriet gebeuren, wat (vind ik) niets af doet aan het indrukwekkende van Terezin.
 
Ik heb Dachau gezien.
Daarna geen enkele behoefte gehad om andere kampen te zien.
Het was vreselijk.
Ik heb net trouwens het boek gelezen van Helen Epstein die op zoek ging naar haar joodse wortels in Tsjechoslowakije.
Het boek heet: De couturiere.
Daar in staat helder omschreven wat er in Terezin gebeurde.
Buiten dat: het boek geeft een goed beeld van de geschiedenis van Tsjecoslowakije.

Gewoon lezen.


Kukel.
 
Hallo mensen,
Wij zijn in het concentratiekamp Teresin geweest, en als je er tegen kunt en er veel van wilt zien en ook wilt weten is dat zeker een aanrader om er een bezoek te brengen, en vooral alle omgekomen medemensen te herdenken. Heel veel is daar bewaard gebleven en er is op verzoek zelfs op bepaalde tijd een NL. sprekende begeleider aanwezig.
 
Deze topic is al enkele jaren oud zag ik. De gene die hem starten gaf aan er niet met kinderen heen te gaan.. Nou ben ikzelf nu 29 en ik wil alles weten als het over de WO 2 gaat en toen wij in de zomer van 2005 in praag waren was de afstand zo klein dat je Terezin niet over kan slaan.
Onze kinderen waren toen 4 en 6 jaar wij hebben ze wel meegenomen, de kinderen voelde zelf al heel goed aan, dat dit iets bijzonders was, ze waren rustig spraken zacht als ze iets vroegen en ze waren door onze uitleg diep onder de indruk. Mijn man die alles rond om WO 2 niet zo belangrijk vind als ik was ook erg onder de indruk, zelf wil ik naar auschwitz sinds terezin wil mijn man ook mee, alleen dit zou ik dan wel zonder mijn kinderen doen.
Terezin vond ik met kinderen goed te doen, aankomend jaar gaan we er weer heen, in 2005 hebben we alleen de kleine vesting bekeken en nu wil ik het stadje zelf in, en als er tijd genoeg is ook nog naar de kleine vesting.
 
Bovenaan