Terezin en Praagse Burcht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Graag zou ik willen weten hoe je vanuit Praag met het openbaar vervoer (aangezien ik met het vliegtuig naar Praag ga) naar Terezin kan komen. Is het goed te doen met ov en is het aan te raden daar heen te gaan? Wie weet wat de kosten ongeveer zullen zijn?
En ik vroeg mij af wat je moet betalen om de Praagse burcht te bezoeken. Niet dat ik de burcht niet zal bezoeken als de kosten te hoog zijn, maar vroeg het me gewoon af.
Graag hoor ik van jullie!

Alvast bedankt!
 
route A:
katedrála sv. Víta včetně věže, Starý královský palác včetně expozice Příběh Pražského hradu, bazilika sv. Jiří, Prašná věž, Zlatá ulička, Daliborka
route B:
katedrála sv. Víta včetně věže, Starý královský palác, Zlatá ulička, Daliborka
route C:
Zlatá ulička, Daliborka
route D:
bazilika sv. Jiří
route E:
Prašná věž
route F:
Jiřský klášter

Vstupné do historických objektů Pražského hradu
(inkomprijzen voor volwassenen)
Okruh A 350 Kč
Okruh B 220 Kč
Okruh C 50 Kč
Okruh D 50 Kč
Okruh E 50 Kč
Okruh F 100 Kč
 
En dit vind jij wel een duidelijk antwoord?
lmao.gif
 
Hmm,

zou je het misschien iets duidelijker willen uitleggen Milos? Of iemand anders. Ik begrijp er niet zo heel veel van hehe.
 

Pelhřimov

Donateur
Ik zal het proberen te vertalen

rondleiding A in de Praagse Burcht kost 350 kronen per volwassene en dan krijg je de uitgebreide rondleiding:
<ul type="square">
[*]katedrála sv. Víta včetně věže = de St Vituskathedraal inclusief de toren
[*]Starý královský palác včetně expozice Příběh Pražského hradu = oude koningklijk paleis met een expositie over de geschiedenis van de Praagse Burcht,
[*]bazilika sv. Jiří = St. Joris basiliek
[*]Prašná věž = Kruittoren,
[*]Zlatá ulička = het gouden straatje
[*]Daliborka = een 15e eeuwse toren [/list]
De rest spreekt voor zich als je het bovenstaande bekijkt
(pak er eventueel een reisgidsje van Praag bij voor meer uitleg over de te bezichtigen objecten)

route B kost
katedrála sv. Víta včetně věže, Starý královský palác, Zlatá ulička, Daliborka

route C:
Zlatá ulička, Daliborka

route D:
bazilika sv. Jiří

route E:
Prašná věž

route F:
Jiřský klášter

Vstupné do historických objektů Pražského hradu
(= entreeprijzen voor volwassenen voor de historische objecten van de Praagse Burcht)
rondleiding A 350 Kč
rondleiding B 220 Kč
rondleiding C 50 Kč
rondleiding D 50 Kč
rondleiding E 50 Kč
rondleiding F 100 Kč
 
Voor mij lijkt het duidelijk. Er zijn 6 verschillende 'routes' (A t/m F). Elke 'route' bevat 1 of meerdere bezienswaardigheden die in de prijs zijn inbegrepen. Prijs staat er ook aangegeven.

Even een paar dingen vertaald:

Sv. Vita = St. Vituskathedraal.
Palac = paleis.
Zlata Ulicka = Gouden Straatje

Om op de Burcht te komen hoef je niet te betalen. De binnenplaatsen zijn vrij toegankelijk. Ook hoef je geen entree te betalen voor het St. Vituskathedraal zelf. Alleen als je bepaalde delen in het Kathedraal wilt bezoeken, dan wel.

Waar ik van baal: de Praagse Burcht is nu een commerciele shit waar ze voor alles geld proberen te krijgen. Een paar jaar geleden kon je nog gratis het Gouden Straatje in gaan. Achter het straatje had je een mooie uitzicht over Praag en de Oude Kasteeltrappen. Bij mijn laatste bezoek aan Praag (bijna een jaar geleden inmiddels) was dat kleine, rustige plekje vol met tafels en stoelen. En aangezien het later op de dag was, hadden ze het nog gesloten ook.
smiley29.gif
 

Pelhřimov

Donateur
The Boss schreef:
Graag zou ik willen weten hoe je vanuit Praag met het openbaar vervoer (aangezien ik met het vliegtuig naar Praag ga) naar Terezin kan komen. Is het goed te doen met ov en is het aan te raden daar heen te gaan? Wie weet wat de kosten ongeveer zullen zijn?
Het eerste deel van je vraag hebben we beantwoord. Nu het tweede deel.... over Terezin:

Met het openbaar vervoer heb ik geen ervaring. Maar ik lees vaak dat het over het algemeen met de bus reizen in Tsjechië beter gaat dan met de trein.

Terezin is een indrukwekkende plaats vanwege de geschiedenis die ermee verbonden is.
Gebruik even de zoekfuntie op het forum, want er was onlangs nog een topic over Terezin.

groetjes

Jeanne
 

Macek

Geroyeerd Lid
Weet je nu ook hoe je met de tein naar Terezin kan komen?
Volgens mij is het ongeveer 65 kilometer, met de trein richting Usti nad Labem. suc6 en de groeten van Macek.
 
Hallo,

Weet nog niet echt hoe ik daar met de trein kan komen. Durf het bijna niet te vragen, maar is er misschien iemand die het voor mij kan uitzoeken?? Of die weet hoe je er met de trein/bus kan komen? Ik weet nu iig dat het richting Usti nad Labem is?
smile.gif
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Verbaas me altijd over de snelle reacties van jullie, echt mooi!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Terezin is een oord waar veel bezoekers komen, ik ben er zelf ook geweest mar ik was met de auto. Maar Vašek en/of PuNkEnStEiN (daar zijn ze weer) weten vast meer suc6.
 
Hallo,
Terezín heeft geen eigen station, je moet er in Litoměřice uit, vandaar steek je de brug over de Elbe over en je bent in Terezín.
Je kan om 10.15 de trein nemen van het Praagse hoofdstation (Hlavní nadrazi) de R675 naar Brno (kijk op het grote klapperbord met vertrektijden in de hal die vermeldt het perronnummer). Uitstappen om 10.58 in Kolín (Kolín nad Labem: Keulen aan de Elbe), daar de trein verder naar Litoměřice de R712 vertrek 11.19 richting Usti nad Labem Západ en dan het achtste station om 12.43 eruit.
Als ik het goed heb is Litoměřice Mesto het station dat aan de rivier ligt. Vandaar een drie kilometer lopen schat ik.





R 675
R 712


2 hod 28 min, 169 km, 204,- Kč / 126,- Kč (s použitím Karty Z)
jede denně
 
Aanvulling: Litoměřice Mesto ligt aan de rivier.
Er zijn ook andere routes denkbaar. Als je er op www.cd.cz niet uit komt ga daan naar www.bahn.de daar kan je trajectinformatie en tijden van heel Europa vinden.

Mocht je meer reizen per trein in Tsjechië gaan maken koop dan het spoorboekje (Jízdní Řád). Alhoewel veel mensen beweren dat het onbegrijpelijk is en de meeste Tsjechen het ook niet zouden begrijpen (en gewoon luisteren naar wat er omgeroepen wordt op de stations) is het te leren. Een aardige studie is verder de treinopstelling op kleinere stations (voor het geval je de omroeper niet verstaat), maar dat leg ik misschien nog wel eens uit.

Treinreizen in Tsjechië is echt de moeite waard!
 
Toch vond ik de reistijd iets te lang en nadere bestudering van het spoorboekje bracht me de volgende:
Vertrekken op Praha-Holesovice (metro lijn c, de rode stopt daar) om 9.00 uur, de R670 van Brno naar Cheb. Uitstappen om 9.56 te Lovosice (3e stop) overstappen op Os6161 (stoptrein) naar Litoměřice horní n. (eindpunt), vertrek 10.01 aankomst 10.13.
Scheelt meer dan een uur.
Nadeel je komt aan de andere kant van de plaats aan, maar goed zo groot is die niet.

Je loopt richting centrum, daar naar de brug (er is er maar een) (vanaf station Mesto zie je die meteen rechts liggen als je het station richting rivier verlaat). Ga de brug over, blijf de weg volgen tot bij Terezín sla aan de kruising links af, volg de weg door de plaats bocht naar rechts, bocht naar links (langs een hotel), dan naar de brug over het riviertje de Ohre en dan rechtdoor, daar zullen wel bordjes te zien zijn met Mala Pevnost en daar moet je zijn.

Maar goed, ik ben er zelf nooit geweest.

Voor de terugweg kijk je even op het station want de trein naar Praag terug is natuurlijkmakkelijker te vinden.
 
Hoi Dieter,

Het scheelt idd nogal. Ik vond het eerst wel een lange reis, maar zoals je hem nu beschrijft moet het goed te doen zijn denk ik.
Waarschijnlijk ga ik Terezin nu een dag bezoeken in de vakantie. Ik hoop dat ik en mijn vriendin er uit zullen komen op de stations. Is er ook engelstalige of duitstalige informatie te vinden op de stations? Weet jij dat toevallig?
Maar het moet nu lukken met de beschrijving die jij hebt gegeven, bedankt.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Dieter, ook namems mij bedankt
worshippy.gif
, hier hebben wat aan, ja toch, dit is toffe van dit forum!!!!!
 
Sorry Vasek,

Na nog eens goed gekeken te hebben, is het heel duidelijk eigenlijk.
Plattegrondje, reistijden, alles is op die site te vinden...bedankt!
Moet ik alleen nog terug zien te komen hehe
smile.gif
 
Bovenaan