Ter Aar - Dobruska

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goed verhaal .

Hier kijk je er dan eens van een andere kant tegen aan..

Wat mij raakte?

Wij weten, hoe men over Roma's denkt, maar kinderen kunnen daar niets aan doen en daar gaat het ons om.

Kinderen kunnen niets doen aan de leefomstandigheden en mentaliteit van hun familie.

en wat ons opviel, nergens speelgoed.

( kunnen we niet iets doen: NERGENS SPEELGOED?)
 
Wat een vermoeiende eerste dag.
Leuk verhaal en wat een ellende voor de Roma kinderen die nergens om hebben gevraagd.
Hoop dat de Roma kinderen een betere en vooral gelukkigere toekomst voor zich hebben.
 
Op kleine schaal, familie, vrienden en bekenden, verzamelen we al kleding en speelgoed.
Als we genoeg hebben en ik ben hier en daar al aan het informeren naar een busje voor vervoer,brengen we het naar Dobruska. Ik hoop, dat mijn zoon een bedrijfsbusje mag meenemen.
Via de school, worden er pakketten gemaakt per gezin.
We houden ook contact met de maatschappelijk werker om te kijken, wat we verder kunnen doen.
En Baan, als ik naar jouw handtekening kijk, is dat nou precies hoe wij erover denken.

Het vervolg van mijn verslag komt dit weekend, ga ik er weer even voor zitten.

Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Een weekendje later dan beloofd, maar nu dan toch het vervolg van ons weekendje Dobruska.

Zaterdagochtend 07.00 uur loopt de wekker af. Weinig tijd voor ontbijt, dus eten we onze meegebrachte eigen broodjes op.
Cora en ik laden de kaas, stroopwafels, drank enz. de auto weer in en rijden naar Dobruska.
Het is nog vroeg, maar op het plein is het al flink druk met mensen die hun kraam inrichten.
Ton en Bert komen even later ook en met z'n vieren maken we er een mooie kraam van.
Knuffels in de hoek, 4 rijtjes met 4 verschillende soorten hollandse borrels, 4 soorten kaas en van elk soort snijden we kleine blokjes om te proeven, de stroopwafels en van de plaatselijke bakker krijgen we zoute rondjes om weg te geven. En we leggen fotoboeken neer van verschillende uitwisselingen en evenementen.
Terwijl we hiermee bezig zijn, staan er al mensen te wachten tot we zover zijn dat we gaan verkopen. We worden zelfs geholpen met het sjouwen van de kaas.
We hadden het niet afgesproken, maar ineens staan Vacek en Jana in onze kraam. "We komen jullie helpen met de verkoop". Helemaal goed, kunnen zij precies uitleggen, hoe de kazen smaken. Doen wij de rest wel!
Om 9.00 uur staan we klaar, compleet met kaasschort aan en kaashoedje op!! Laat de mensen maar komen!!
Nou, aan mensen geen gebrek. Vanaf het begin staan ze in rijen voor de kraam. Kopen kaas en stroopwafels en proeven onze drankjes. Cora deelt de knuffels uit aan de kinderen op de markt en zij zijn er blij mee.
"Helaas" moeten we regelmatig proosten met de drankproevers en hebben we rond 10 uur al een aardige borrel achterover geslagen.
Ons kleine vriendinnetje Karolina komt onze kraam binnen, wil helpen en schenkt de glaasjes weer vol.
Het is druk, druk, druk en we hebben amper tijd voor een bakkie. En zoals we al verwacht hadden, binnen twee uur was alles verkocht en moesten we mensen teleurstellen.
Rond half 11 kneep Ton er even tussenuit voor een officiele ontvangst met de burgemeester op het stadhuis, met alle 4 stedenband afgevaardigden.
Vanaf 12.00 uur was het voor ons gedaan en konden we zelf de braderie bekijken.
Leuke zelfgemaakte dingetjes gekocht bij de stand van de school van Jindra,wijntje gedronken bij onze Hongaarse collega's, heerlijke langose gegeten,een biertje op het plein met vrienden, op de foto met dames die schitterende historische japonnen aan hadden.
Ondertussen waren de historische gevechten met luide carbiet knallen losgebroken. Een heel leuk schouwspel waar heel veel mensen op af kwamen. Hoewel de kleintjes het niet zo leuk vonden, die schrokken zich een ongeluk van die herrie. Er werden er heel wat huilend afgevoerd!
De rest van de middag vermaakten we ons prima op het plein met de muziek van verschillende optredens op de achtergrond.
Rond 19.00 uur waren we in Olesnice en hebben we heerlijk bij vriend Jindra in het restaurant gegeten.
Na het eten hebben we met 6 personen een agri-cultuur project besproken, waar we misschien wat mee gaan doen in samenwerking met Tsjechische initiatiefnemers.
De rest van de avond waren we natuurlijk weer op het plein om te genieten van de BeeGees en Abba revival. Heel goed gedaan.
Het weer was prima, lekker veel mensen, onverwachte ontmoetingen, praten en proosten, een primas afsluiting van deze dag.
Een dag met een zonnetje, letterlijk en figuurlijk!!!

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Zondagochtend om 07.00 uur loopt alweer de wekker af. Douchen, rustig ontbijten en in de auto naar Dobruska.
We worden verwacht in de kerk, waar om half 9 een H.mis begint.
Deze mis wordt gedaan door de bisschop. En hij nam de tijd, al met la duurde het anderhalf uur. Aan het eind sprak de bisschop speciaal voor ons in het duits een welkomswoordje.
Na de mis was het verzamelen voor de kerk. De pastoor kreeg een rolstoel aangeboden door de voorzitter van scouting Dobruska. Van de opbrengst van scoutingactiviteiten en aangevuld door de charitas
is deze rolstoel aangeschaft. Iedereen die een rolstoel nodig heeft kan een aanvraag doen bij de pastoor. EEN rolstoel is voor dit doel wel weinig, dus gaan wij, als we weer terug zijn, kijken wat we met onze stedenband kunnen doen.
Na dit officiele gedeelte hebben we tot half 1 voor onszelf en Cora en ik besluiten naar Olesnice te rijden.
En daar ontwaakt net het restaurant. Er word nog een beetje schoongemaakt en de eerste klanten zitten alweer aan hun biertje.
Wij genieten op het terras van ons bakkie koffie.
Als Jindra en Zdenek even tijd hebben, komen ze erbij zitten. Het is een mooie dag weer en het beloofd dus weer een drukke dag te worden. We eten nog een bord heerlijke knoflook soep en rijden weer terug naar Dobruska. We worden verwacht bij Mr. Benedikt, de schilder van de schilderijen van onze lagere school in Langeraar.
Maria heeft heerlijke vlierbessen wijn gemaakt en we eten een heerlijk zuurkool gerecht.
Om 14.00 uur rijden we naar de voetbalclub FSC Dobruska. Daar staat Ivo ons op te wachten. We hebben voor de club een auto vol met voetbal kleren en ballen. Veel mooie trainingspakken en leiders jassen waar ze heel blij mee zijn.
We bekijken de nieuwe kleedkamers, dit jaar gebouwd ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan. Een heel mooie verbetering.
Ook hebben we dit weekend met elkaar afgesproken, dat de voetballers en hun fans ( en de onze! ) in juni volgend jaar weer naar Langeraar komen.
Na dit alles weer terug naar het plein, waar we met een natje luisterden naar het laatste muzikale optreden. Een jazzy-achtige band die heel goed speelden maar een beetje te serieus was voor deze zondagmiddag.
Om 17.00 uur naar de pastorie waar we, samen met Vacek en Jana, ontvangen werden door de pastoor. Ton had bij een vorig bezoek aan de pastoor beloofd, bloembollen mee te nemen. En die mand met bloembollen werden dankbaar in ontvangst genomen en komen in de tuin rondom de kerk. Ook hier weer een hapje en een drankje en over en weer interesse in beide kerken en katholieke perikelen.
De afsluiting van dit weekend was bij de fam. Polacek. Lekker buiten, barbeque aan, drankje erbij en veel mensen. Praten over Nederland en Tsjechie, vooral de jongeren waren heel geintersseerd.
Natuurlijk ontbrak de muziek niet, de gitaren kwamen te voorschijn en met een wijntje lekker lui achterover in je stoel was dit een perfect einde van dit weekend.
Rond 23.00 uur maakten wij er een eind aan en reed ik, samen met Cora terug naar Bestviny. Bestviny ligt maar 5 km. van Dobruska en we reden net Dobruska uit, zien we zwaaiende rode lichten!!
POLITIE. Controle! Twee agenten en ze wilden mijn rijbewijs zien. Wat was ik blij, dat ik het heel rustig had gehouden met de drank.
Ze keken wel een beetje vreemd, twee Nederlandse meiden in een Tsjechische auto. M'n rijbewijs werd goedgekeurd en we mochten door naar Bestviny.
Jindra en familie waren nog niet terug uit Olesnice, dus doken we snel ons bedje in.

Maandagochtend 05.00 uur weer die vervelende wekker. We wilden weer vroeg vertrekken.
Met Jindra, Lida en Lenka, die s'nachts thuis gekomen waren, ontbeten. Ze waren voor ons vroeg uit bed gekomen. Ton kwam ons op tijd ophalen en na nog een bakkie thee, vertrokken we om effu 06.00 uur weer op weg, uitgezwaaid door onze vrienden. Na een hele goede reis waren we rond 17.00 uur weer terug in Langeraar.
We hebben een ontzettend leuk weekend gehad met een druk programma. We hebben met onze stedenband weer genoeg om over na te denken.
En inderdaad Marcel, heeeeeeeel jammer dat je er niet bij kon zijn, maar ik beloof je............volgend jaar doen we het weer.

Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Hartelijk dank voor het uitgebreide verslag van een weekend CZ.
Alleen maar lovende woorden over jou en het team waar je de reis mee hebt gemaakt. En zeker ook voor de thuisblijvers die hard hebben gewerkt om dit mogelijk te maken.

Op naar volgend jaar.......
 
We zijn er weer klaar voor.
Dit weekend ( vanaf vandaag ) komen onze Tsjechische voetbalvrienden uit Dobruska.
De groep van ongeveer 20 personen verblijven allemaal in gastgezinnen.
En ik kan m'n Tsjechisch weer ophalen, onze gasten spreken alleen maar Tsjechisch. Gaat helemaal lukken.
Deze uitwisseling met voetbalvereniging Altior bestaat al sinds 1992.
Altijd met een wedstrijd voetballen.
Hoewel dat "ballen" wel een beetje minder word, we zijn met z'n allen toch bijna 20 jaar ouder geworden.
Er staat een wedstrijd gepland op zaterdagmorgen, maar daarnaast hebben we heel veel leuke andere activiteiten op het programma.
Het strand, de Nieuwkoopse plassen, de bloemenveiling in Aalsmeer ( s'morgens om 07.00 uur!!!!), tijd voor elkaar en natuurlijk zaterdagmiddag de knaller Nederland-Japan met een barbeque.
Ik kreeg net een smsje: Ze zitten in de buurt van Dortmund.
Dus nog een paar uur en dan gaan we een heerlijk weekend tegemoet.

Ik heb er ontzettend veel zin in!!
Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 

Marcel

Moderator
net zoals in 2011 (en voorgaande jaren) gaat de Vriendenclub "Ter Aar-Dobruska" ook in 2012 naar Dobruska om het Wenceslas-weekend te vieren.
de 100 kg kaas en de 100 pakjes stroopwafels zijn ingeslagen.
en met reeds 2 culturele uitnodigingen op zak, reizen Ineke en ondergetekende morgenochtend vroeg af naar Tsjechie. de rest van de leden kan helaas dit jaar niet. maar ik heb enkele tsjechen gecharterd om te helpen met de verkoop van kaas en de stroopwafels en ook met het gratis weggeven van klein speelgoed aan de kinderen van Dobruska.
t/m het weekend voorspelt men 20 graden en zon, dus het kan al niet meer stuk.
ik ben benieuwd hoe onze nieuwe voorzitter in Dobruska wordt ontvangen ... sjips ... dat ben ik :denk:
 
Bovenaan