Ter Aar - Dobruska

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bron: alphen.cc

Gastvrijheid in Tsjechië

zaterdag 15 maart 2008

De inwoners van Tsjechië houden écht van mensen. Daarom zijn de leden van de gemeenteband Ter Aar-Dobruska helemaal gek van het land in Oost-Europa. In april gaan ze er weer heen.

Een groepje Tsjechofielen bij elkaar, noemen ze zichzelf soms gekscherend. In een huiskamer in Kerk en Zanen zitten Gerard Otto (63), Ineke van Weeren (55) en Nel Appeldoorn (50) herinneringen op te halen. Al sinds 1992 bestaan er al warme contacten tussen inwoners uit Ter Aar (eigenlijk komen ze voornamelijk uit Langeraar) en Dobruska, een gemeente op honderdvijftig kilometer ten noordoosten van Praag.

De in totaal zeven leden uit deze regio van de gemeenteband proberen in contact te blijven met de Tsjechische bevolking. Dat is tot nu toe goed gelukt. Talloze keren kwamen er afgevaardigden van bijvoorbeeld de scouting, voetbalclub of muziekvereniging naar Ter Aar. En andersom vielen de bezoekjes ook goed in de smaak. De Langeraarse Ineke vertelt: ,,De mensen uit Dobruska maken muziek, ze zingen en ze eten. Altijd ben je welkom. Bier, koffie, soep en chips, het komt allemaal tegelijk op tafel. Het zijn ontzettend gastvrije mensen.’’

Zelf spreekt ze al een aardig woordje Tsjechisch. Ze zit dan ook al weer heel wat jaartjes bij de club. Alphenaar Gerard kan er over meepraten. ,,Ik ben nu drie jaar lid. We onderhouden contacten met elkaar. In april gaan we er weer heen, dan is het op 1 mei hun nationale feestdag.’’ De Nederlanders gaan dan op een braderie staan. ,,Wij nemen dan allemaal Hollandse spullen mee. Haring, drop, stroopwafels en kaas. Zelfs dat laatste vinden ze lekker. Al doen de stroopwafels het ook goed. Dat kennen ze natuurlijk niet.’’Op die feestdag in mei wordt steevast een heks verbrandt, legt Ineke uit.

,,Dat is een pop hoor’’, lacht ze. ,,Maar die gaat mooi naar de heksenstapel. Dat is dan een heel evenement, met veel toeschouwers. Het idee erachter is dat ze de slechte dingen uit het oude jaar verbranden en dan weer met een schone lei beginnen.’’ Een paar jaar terug liepen de Tsjechen in vergelijking met Nederland nog wat ’achter’, vertellen ze. ,,Dan moest je lang op je beurt wachten in het restaurant, alleen omdat de borden ’op’ waren’’, vertelt Ineke. Dat is nu al een heel stuk bijgetrokken, weet Gerard.

,,Maar soms kunnen ze een helpende hand nog goed gebruiken. Zo zijn we nu tweedehands computers aan het verzamelen voor een school met kinderen die heel moeilijk kunnen leren. Mijn schoonzoon werkt in die computerbusiness en kon er al gelijk vier leveren. Kijk, dat gaat snel.’’ Nel Appeldoorn, net een half jaartje bij het team, voelt zich helemaal thuis bij de Tsjechië-fanaten. ,,Het zijn allemaal gezellige mensen. Ik kijk uit naar onze reis in april, ben erg benieuwd.’’

Overigens zouden de leden van de gemeenteband nog wel wat hulp kunnen gebruiken. ,,Mensen die het leuk vinden om mee te doen, zijn altijd welkom’’, roept Gerard. Wat meer medewerking van de gemeenteraad in Nieuwkoop, zou ook zeer welkom zijn. ,,We hopen er nog steeds eens een officiële stedenband van te maken’’, legt Ineke uit. ,,Maar dan hebben we iets meer hulp van de gemeente nodig. Alleen dan kunnen we de mensen nog beter bij elkaar brengen.’’
 

char

† In Memoriam
Hee, Noekie... Ik heb gereageert hoor, op CC Alphen!..
Leuk, dat je dit hier geplaatst hebt... En nu maar hopen dat het goed komt!.. Besef je wel.. dat wanneer jij dat wilt.. dat je in deze stedenband, een rol kan spelen?..Misschien nog een mooi onderwerp, voor school.

Char.
 
Hallo allemaal.

Noekie, wat leuk dat je dit artikel op het forum hebt gezet.
Het gaat n.l. over onze stedenband.
Het Alphen CC. heeft elke zaterdag het onderwerp: Alpenaren en streekgenoten in het buitenland. Via via zijn ze dus bij ons terecht gekomen.
Hier en daar zijn wat foutjes ingeslopen, sommige dingen kloppen niet helemaal, maar in grote lijnen, is het een leuk artikel geworden.

Wij kunnen inderdaad wel wat nieuw bloed gebruiken.Mensen die het leuk vinden om mee te denken over hoe onze gemeenteband in stand te houden.
Omdat onze gemeente Ter-Aar, samen met nog 6 andere kleinere gemeente, is samengegaan in een grote gemeente Nieuwkoop, denken wij in eerste instantie aan inwoners van de nieuwe gemeente. Voor een breder draagvlak naar de gemeentenraad toe.

Char, Noekie en Brno 05, jullie hebben gereageerd, maar...................kunnen jullie iets duidelijker zijn. Zouden jullie wat willen betekenen in onze gemeenteband? En op welke manier?
Brno, jullie hebben en pension vlakbij Dobruska. In welke plaats is dat?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie's. Ik kan alleen vanavond nog reageren, want.........Ik ga morgen naar Dobruska. Tot en met dinsdag. Allerlei dingen regelen voor eind april en voor de a.s. braderie bij ons in september.

Hartelijke groeten, Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Ik ben er bijna klaar voor.
Vanavond vertrek ik, samen met nog een paar mensen van onze vriendschapsband en fans, naar Dobruska.
Dit weekend is het Svatovaclavske Slavnost, een cultuur en muziekweekend.
Zaterdag is er een braderie en wij gaan daar weer onze kaas en stroopwafels verkopen. Door de inwoners word daar al lang naar uitgekeken. En ik weet, dat al onze Hollandse producten, binnen een paar uur zijn uitverkocht!!
Voor de kinderen hebben we knuffels, gesponserd door een speelgoed groothandel. Kunnen we mooi uitdelen.
En ook de "oudere " worden niet vergeten.
We hebben een tas vol Hollandse alcohol. Mogen ze allemaal komen proeven.
Op het plein en in de kerk is het hele weekend muziek te horen. En dat is heel gevarieerd.
Rock, country, parodicke country, dixieland,big band, blues rock en.....Abba en Bee Bees revival. En die revivals zijn zo goed!!!!
Vorig jaar was daar de Queen revival, bijna niet van echt te onderscheiden!!!
En in de kerk zijn wat klassiekere stukken te beluisteren.
Verder zijn de musea en bibliotheek hele mooie tentoonstellingen van b.v.
100 jaar voetbal, 30 jaar kunstgroep Gama, schitterend patchwork en nog veel meer, maar ik kan niet alls vertalen.
Verder natuurlijk het "bijpraten" met onze vrienden, misschien nog een of ander project uitbroeden, kortom, als we maandagochtend weer naar huis rijden.................hebben we waarschijnlijk veel te veel TIJD TEKORT gehad.

Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Jaaaaa, natuurlijk komt er een verslag.
Allemaal dank je wel voor jullie goede wensen en ik zie inderdaad alleen maar zonnetjes dit weekend.
Met het weer gaat het helemaal goed komen.
Ik ben er klaar voor, we laden ALLE spullen in en morgenochtend.........zijn we er al. Heerlijk.
Jullie ook allemaal een fijn weekend.

Doei, Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Hallo Ineke,

Wat een heerlijk weekend, zeg. Ik kijk uit naar je vervolg verhaal.
Ben wel een beetje jalours, omdat ik ook al een tijdje in de planning heb om weer naar ons huisje te gaan. Maar door allerlei niet leuke oorzaken, kan ik nog steeds geen datum prikken. En anders misschien bij de forummeeting.
 

Marcel

Moderator
het is dat het werk ff zo druk is deze tijd van het jaar, en dat ik rond dit weekend geen vrij kon krijgen, anders was ik waarschijnlijk mee gegaan daar ik lid ben van dezelfde stedenband als Ineke.
maar goed, ik heb over 2 weken nog eea in het verschiet qua Tsjechie. de jaarlijkse appel- en perenoogst.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 

Freddy2005

† In Memoriam
Leerlingen Aeresteijn kleuren Tsjechische schilderijen in

Vier schilderijen, ingekleurd met pastelkrijt, sieren de muren van basisschool Aeresteijn. De Tsjechische schilder Josef Benedikt tekende de contouren en de leerlingen van Aeresteijn kleurden de platen in. In aanwezigheid van de schilder onthulden de jonge kunstenaars vrijdag 11 september hun werk.

De voormalige gemeente Ter Aar onderhoudt al jaren een vriendschappelijke band met de gemeente Dobruska in Tsjechië. Traditioneel brengt een groep Tsjechen tijdens de Langeraarse braderiefeesten een bezoek aan Langeraar. Aangezien Josef Benedikt, zelf woonachtig in Dobruska, mee komt, is dit een goed moment de schilderijen te tonen.

De Stichting Gemeenteband Ter Aar - Dobruska zorgt dat inwoners uit beide gemeenten elkaar over en weer bezoeken. Ineke van Weeren uit Langeraar is namens de stichting afgelopen januari nog in Dobruska geweest en zorgde dat de tekeningen bij Aeresteijn terecht kwamen. Onderwijsassistente Jolanda Vermeulen werkte vorig schooljaar met leerlingen uit groep 7 en 8 aan de schilderijen. 'Met pastelkrijt zijn de door Josef Benedikt getekende contouren door de kinderen ingekleurd. Omdat hij zijn tekeningen nog niet heeft teruggezien, zijn wij erg benieuwd naar zijn mening'.

Voordat de kunstwerken worden onthuld, verwelkomt wethouder Liesbeth van Leeuwen zo'n 25 gasten uit Tsjechië en leden van de stichting. 'Het idee om kunst over de grenzen te brengen, is met de samenwerking tussen Josef Benedikt en Aeresteijn goed geslaagd. Daar ben ik erg trots op', aldus de wethouder.

Kleurrijk

De schilderijen hangen verspreid door de school en zijn bedekt met een doek. Lars onthult het eerste schilderij. Hollandse taferelen als een molen, klompen, stalen noren en een fiets zijn prachtig ingekleurd. Lars vertelt met veel plezier aan het schilderij gewerkt te hebben. De schilder is onder de indruk. Daan neemt het tweede kunstwerk voor zijn rekening. Fruit in mooie kleuren straalt je tegemoet. Het derde schilderij met fruit en bloemen in frisse tinten onthult Thyrza. Zij vertelt: 'Je mocht zelf de kleuren bepalen en dat maakte het extra leuk om eraan te werken'. Tenslotte verwijdert Jeanine het doek van het laatste schilderij. Rode, oranje en gele tulpen spatten van de muur. De rode lijsten maken de schilderijen af. De Tsjechische schilder is erg tevreden. Met de woorden 'De kinderen hebben goed hun best gedaan en er iets geweldigs van gemaakt', bedankt hij hen.

Samen met de jonge kunstenaars signeert hij de werken. Daan is opgelucht: 'Ik ben blij dat meneer Benedikt de schilderijen mooi vindt'.

echo.nl 30 september 2009

757CC9AC-0E4A-4782-931D-AC73D6F9144C.jpg


De kunstenaars en Josef Benedikt voor hun gezamenlijke kunstwerken.
 
Donderdagavond 22.00 uur.
Anton, Cora en ik vertrekken naar Dobruska.
De auto zit vol, mudvol met kaas, stroopwafels, drank, knuffels, onze bagage (een kleine tas, want van Anton mochten we niet veel meenemen!) en een mandje bloembollen.
En ik zit achterin op een heel klein plekje, de deur gaat net aan dicht.
Woensdagavond waren er al twee auto's vertrokken, ook vol met spullen, kleding voor de voetbalclub, voetballen (35) en ook knuffels.
De reis gaat via Amersfoort, Apeldoorn naar de grens. Na twee uur rijden stoppen we voor ons eerste bakkie.
Meegenomen van thuis met heerlijke broodjes. Op een parkeerplaats verorberen we dat. Ik zou het niet anders willen, dit hoort er zo bij, als wij naar Tsjechie rijden!
Dit ritueel herhalen we nog een paar keer, de reis verloopt voorspoedig, hoewel ik niet alles meemaak. Het is achterin de auto zo heerlijk wegdutten!!
Hannover, Maagdenburg, Dreesden, Praag, Hradec Kralove, Dobruska, zonder file's komen we rond 9 uur vrijdagmorgen aan bij het hotel.
Daar wacht Bert ons op met een lekker kopje senseo, ja, ook meegenomen van thuis.
Ik had gisteren al een sms gehad van vriend en onderwijzer Jindra, dat een bezoek aan de Roma gemeenschap geregeld was.
Cora en ik wilden daar graag een keer heen. Zoals jullie wel weten, zitten op de school van Jindra veel Roma kinderen. Wij, van onze stedenband, hebben deze school onder onze hoede genomen en helpen waar we kunnen.
En Cora en ik wilden gewoon ons gezicht laten zien, dat er ook mensen zijn, die hun niet met de nek aankijken. Kinderen kunnen niets doen aan de leefomstandigheden en mentaliteit van hun familie.
Dus waren we om half 11 op school, waar we hartelijk verwelkomd werden.
Na weer een bakkie koffie vertrokken we, samen met drie leerkrachten, een sociaal werker die de mensen daar helpt en een vriendin van ons voor de vertaling, naar een dorp 20 km verder, ik ben de naam vergeten.
Men wist daar dat we kwamen en werden hartelijk verwelkomd.
We kwamen in een flatgebouw met 9 appartementen, verwaarloosd.
In alle appartementen mochten we binnen komen en konden we zien, hoe de mensen leven. Een woonkamer en een slaapkamer waar iedereen sliep, vaak grote gezinnen.
De meesten hadden er het beste van gemaakt met het weinige wat ze hebben, op een appartement na, daar was het echt droevig.
We hoorden later wel, dat er flink was schoongemaakt vanwege onze komst.
Heel veel familie foto's aan de muur, een foto van Jezus ontbrak nergens en wat ons opviel, nergens speelgoed.
Buiten was het een trieste bedoening, zeker geen speelplaats voor kinderen.
Na anderhalf uur vertrokken we weer. Uitgezwaaid, uit elk raam hing wel iemand.Wij weten, hoe men over Roma's denkt, maar kinderen kunnen daar niets aan doen en daar gaat het ons om.
Voor ons was het een hele ervaring om daar binnen te mogen komen en te zien, hoe men leeft daar.
Om 13.00 uur werden we naar ons eigen logeeradres gebracht, thuis bij vriend Jindra. De auto uitgeruimd!!!!! en buiten op het terras effu niks doen. Oma kwam de auto brengen, die wij dit weekend mochten gebruiken. Vrienden kwamen even langs op weg naar hun weekend uitje, jammer dat dit weerzien zo kort was.
Om 17.00 uur was de officiele opening van het feestweekend.
Wij werden verwacht in de bibliotheek. Dobruska heeft met 3 andere steden ook een stedenband. Twee in Hongerije en een in Polen.
Over en weer werd er gesproken, er werd aandacht besteed aan het 30-jarig bestaan van de kunstenaarsgroep Gama.
Daarna een gezellige bijeenkomst met een borrel en een hapje.
Spontaan werd er besloten, dat er vanavond gebowld ging worden tussen Tsjechie, Hongarije, Polen en Nederland.
Dus hadden we tijd over om even naar Bystre te rijden, om daar onze Hollandse vrienden te bezoeken.
Om 20.00 uur weer present bij de bowlingzaal.
Een stevige fanatieke wedstrijd gespeeld en Holland werd......... 2de.
Was trouwens ook goed voor de contacten. Zo leer je elkaar een beetje kennen.
Na afloop snel naar het plein waar een rockband uit Praag speelde en als afsluiting een countryband uit Dobruska.
Maar het leukste van dit pleinfestijn is, dat je allemaal bekenden tegenkomt. En met een flinke pot bier in de hand, gaat het Tsjechisch praten steeds beter.
Om een uur of 1 was de dag lang genoeg geweest, dus terug naar ons "Hotel Jindra".
Heerlijk om weer in Dobruska te zijn.

Wordt vervolgd.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Bovenaan