Ter Aar - Dobruska

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
  • 23c5b58b-0cff-4542-af77-a19a02863c2b.jpg


  • Schoolkinderen bezochten Dobruška

LANGERAAR Nadat in augustus 2017 een groep kinderen uit Dobruška naar basisschool Aeresteijn kwam voor een weekje kunstonderwijs, was het nu tijd voor een tegenbezoek: zes jongeren in de leeftijd van 12 tot 15 genoten een week lang van de Tsjechische gastvrijheid.

De lange reis (13 uur) begon vrijdag 27 april al 's morgens om half vier, toen de gehuurde taxibus uit Langeraar vertrok. De vier meiden werden 'twee aan twee' ondergebracht bij de gastgezinnen. De twee jongens aanvankelijk apart, maar na één nacht sliepen zij ook samen in één gezin. Jarno: ,,Dat was veel leuker, we kregen daar geen groenten bij de aardappels, maar die miste ik helemaal niet! En we sliepen in een hangmat, dat was gaaf!"

Kunstenares Ans Vianen zet een doos op tafel, waarin een verzameling van 'kunstige' objecten, die door de kinderen zijn gemaakt.,,Kijk, ze kregen allemaal een Tsjechisch potje om te beschilderen en dit zijn de tekeningen, die zij gemaakt hebben." Voor de taal was een tolk aanwezig: Ondrej Grosaft studeerde in Nederland en hielp de groep, waar nodig. Toen hij al op donderdag weg moest, was de groep verder op Engels (en handen/voeten) aangewezen. ,,Maar de jongeren spreken beter Engels, dan hun ouders", zegt Jara.

Anneke Zantboer, directeur van Aeresteijn, zegt: ,,Ze hadden allemaal wel wat lekkere 'Nederlandse' dingen bij zich: hagelslag, stroopwafels en ook Hollandse kaas." Ineke van Weeren van de 'Vriendschapsband Dobruška - Ter Aar' vult aan: ,,Ja, de Tsjechen zelf vinden onze kaas ook veel lekkerder, vooral de Maaslander!"

Burgemeester Buijserd kon zelf niet mee; het was voor hem een drukke tijd: Koningsdag, de lintjesregen en dodenherdenking, maar hij onderstreept het belang van de uitwisseling tussen Ter Aar (Nieuwkoop) en Dobruška. ,,Ik ben er zelf twee keer geweest en heb een goede relatie met burgemeester Lzicar: Hij is erg open, heel anders dan zijn voorganger, hecht ook veel waarde aan de vriendschap en weet zich daarin ook gesteund door de gemeenteraad en bevolking. Ik hoop daarom dat de vriendschap verder gedragen wordt door de jeugd, doordat zij elkaar leren kennen". Hij stelde, namens gemeente Nieuwkoop, een budget ter beschikking, zodat de reis kon plaatsvinden in een gehuurde taxi-bus. Van Weeren: ,,En dat was ideaal, ook om lokaal dingen te kunnen ondernemen, ik kom al 25 jaar in Tsjechië, maar kwam nu op plekken, waar ik nooit geweest was!"

Ans Vianen: ,,Wat ik zo bijzonder vond: iedere stad in Tsjechië heeft een eigen 'kunstschool', dat zou in Nederland ook zo moeten zijn." ,,Nou, dan heb ik liever een voetbalschool", zegt Jarno.

Patricia Hoogervorst, moeder van Jarno, heeft voor ieder van de organisatie een aardigheidje meegebracht en bedankt ook de twee moeders, die een week vrij namen om de bus te besturen. ..En jullie hebben ons goed op de hoogte gehouden met foto's op WhatsApp; ik kreeg wel spijt, dat ik zelf niet mee was!"

Ineke: ,,We kregen van de Vriendschapsband nog een zakcentje en daarvan zijn we op de terugweg nog even lekker naar McDonald's geweest."

Bron: witteweekbladnieuwkoop.nl
 

kuurgast

Donateur
25 oktober 2018 ·
We hebben vandaag gesproken met acht prachtige mensen. Allen studenten Neerlandistiek aan de universiteit Palacky in Olomouc.
We hebben voor dit jaar gekozen voor Veronika Mensikova en Greta Potankova.
Zij zullen van 1 juli 2019 tot 1 september 2019 stage gaan lopen bij Intratuin in Ter Aar en verblijven bij gastgezinnen.
Rotarians zullen hen door excursies en gezellige uitstapjes laten genieten van de Nederlandse cultuur!
Wij hopen dat de andere zes studenten een plaatsje zullen krijgen in Diest of Veenendaal.
En wie weet komen er twee van hen volgend jaar naar Ter Aar.
Bron facebook Tsjechië. Studenten uit Olomouc naar Ter Aar.
 

kuurgast

Donateur
2017: Burgemeester Buijserd: “Het bezoek heeft de band tussen beide gemeenten verstevigd.”
Daarna in 2018 nog de scholieren die naar Dobruška zijn geweest en toen???????
Zelfs de website teraar-dobruska.jouwweb.nl lijkt niet meer nieuws te hebben..........

Zaterdag 23 september is er wel de jaarmarkt tijdens Svatováclavské slavnosti=Sint-Wenceslasfeesten in Dobruška.
Weet niet of er de laatste jaren iemand van de stedenband geweest is met kaas en stroopwafels.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan