Teplice v Cechach in Noord-Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Teplice (impressie voorjaar 2010) Noord-Bohemen. Deel 1

Teplice is een stad met 51.200 mensen en ligt in Noord-West Bohemen in de regio Usti nad Labem. De stad ligt in het lieflijke landschap tussen het Ceske Stredohori (Boheemse Middengebergte) en het massief van Krusne Hory (Ertsgebergte).
Teplice werd al in 762 bekend door de ontdekking van bronnen, die zouten en koolzuur bevatten. Het geldt dan ook als het oudste Boheemse kuuroord.
De ontwikkeling van Te plice begon in 1156 toen er een Benedictijns klooster werd gesticht door hertogin Judith, vrouw van Vladislav II van Bohemen. Rond het klooster en de waterbronnen ontstond zo een nederzetting.
Het was in de 17e eeuw dat Teplice zich nadrukkelijk ging ontwikkelen als kuuroord.
Ook Ludwig van Beethoven was er bekend en woonde er in 1811 en 1812.
In de internationale politiek speelde de stad een rol toen de staatshoofden van Rusland, Pruisen en Oostenrijk er op 9 september 1813 hun "Heilige Alliantie" tegen Napoleon sloten.
Tegenwoordig wordt de stad gekenmerkt door een druk cultureel en maatschappelijk leven en is niet slechts bekend door het kuurgedeelte, maar ook door de glas- en keramiekindustrie.
De stad wordt vanwege haar schoonheid met veel parken en fonteinen en haar internationale prestige ook wel "Klein Parijs", of de "Salon van Europa" genoemd.
Het is een wandeling dan ook zeker waard.

We beginnen deze op Namesti Svobody (Plein van de Vrijheid). Dit was vroeger het oorspronkelijke hoofdplein Trzni Namesti (Marktplein).
Op de foto zien we links het oude Raadhuis uit 1806 en rechts daarnaast het nieuwe Raadhuis uit 1885 op de voorgrond is een barokke fontein waarneembaar.
Vanaf het plein zien we ook een Colonnade, die naar het Cultuurhuis loopt. Het is een modern staaltje van architectuur, maar past wonderwel in deze omgeving.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1525).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1528).jpg

Via de Krupska Ulice (Krupskastraat), een hele rustige autovrije straat met verschillende historische panden, lopen we naar Benesovo Namesti (Benesovo Plein) waar zich rechts de VVV bevindt, die wij altijd waar we komen opzoeken.
Na dit bezoek lopen wij terug door Lazensky Sad (Kuurtuin). Het is een prachtig park met daarin het Krusnohorske Divadlo (Ertsgebergte schouwburg), dat gebouwd is in de jaren 1921 tot 1924.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1537).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1534).jpg

Even verderop zien we dan een gebouw Cisarske Lazne. Het neobarokke gebouw is gebouwd op de voormalige molen en herberg in de voorstad van Teplice.
In 1840 ontstond op de plaats van de herberg een cafe dat later de Kuurzaal werd. De molen werd in 1870 gesloopt en in plaats daarvan werd het Cisarske Lazne (Keizersbad) gebouwd.
Pas door de verbouwing in 1911 - 1913 werd het Keizersbad met de Kuurzaal verbonden. Zo ontstond het gebouw in de huidige vorm waarin alomvattende kuurzorg en huisvesting voor de kuurgasten aangeboden wordt.
Nu is er ook een kliniek voor cosmetische chirurgie in gehuisvest.
Op de volgende foto zien we nogmaals dit gebouw met een moderne waterpartij op de voorgrond, zoals er velen te zien zijn in Teplice.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1546).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1548).jpg

Opvalt dat de gebouwen, waarin zich de kuuroorden bevinden, allemaal groot en magistraal zijn. Zo ook Lazensky dum Beethoven (gebouw Beethoven).
Het is een gebouw dat feitelijk bestaat uit meerdere samengevoegde oorden, zoals een thermale oerbron (1836), het vorstenbad, een koperwerkersbad (1822) en het Herenhuis, dat diende tot huisvesting van de adellijke en koninklijke bezoekers.
Het moderne bijgebouw uit de jaren 1979 - 1982 verbindt de historische kuurhuizen met de classicistische herenhuizen.
Tenslotte is er in 2001 nog een openbaar zwembad bijgekomen met thermaal water.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1541).jpg

wordt vervolgd
 
Teplice

Fijn zo'n frisse blik op de stad! Als ik Teplice zeg dan moet ik denken aan de route langs vieze zwarte huizen met rode lichten en heel veel dames, terwijl wij op weg waren naar onze bestemming in Tsjechie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Teplice v Cechach in Noord-Bohemen.

Teplice (impressie voorjaar 2010) Noord-Bohemen. Deel 2

We gaan op pad voor het tweede deel van de rondwandeling en komen aan op het Zamecke Namesti (Slotplein).
Dit plein is uitsluitend door historische panden omgeven.
We zien de barokke decanaatskerk St. Johannes de Doper. De kerk is een driebeukige basiliek en is gebouwd in 1585.
Onder de kerk zijn de graven van twee adellijke families - de houders van Teplice: Vchynskych en Clara-Aldrigens.
Verderop zien we het hotel Prince de Ligne met z'n classicistische voorgevel.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1549).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1551).jpg

Het belangrijkste monument op het plein is het Zamek Teplice.
Hier wordt de oudste geschiedenis geschreven.
Deze geschiedenis is verbonden met de stichting van een Benedictijnenklooster, in het midden van de 12e eeuw door koningin Judita. Dit klooster is tijdens de Hussietenoorlogen compleet verwoest, maar op haar fundamenten is in de jaren 1585 - 1634 het Zamek Teplice gebouwd. In de 19e eeuw is het in empirestijl verbouwd tot wat het nu nog is.
Nu bevindt zich in het Zamek, sinds 1947, een museum
(www.muzeum-teplice.cz).

Op de overzichtsfoto van het plein zien we links de Decanaatskerk en in het midden de Kasteelkerk, die "Kruis" genoemd wordt. Het is een orthodoxe kerk uit 1568. Rechts zien we dan "Zamek Teplice".

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1554).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1557).jpg

Zeer dominant aanwezig op het plein is een uniek beeldhouwwerk, de Triniteitszuil, een zogenaamde Pestzuil. Deze zuil, uit 1718, is van de hand van de bekende Tsjechische beeldhouwer Matthias Braun

Matthias Braun :
Andere beeldhouwwerken van Matthias Braun zien we op de Karelsbrug in Praag. Het beeld St.Luitgarde, uit 1710, dat gezien wordt als het meest kunstzinnige beeld van de brug. Het beeldt een blinde non uit, die in een visioen Jezus ziet en zijn wonden kust.
Bij de realisering van dit beeld was Matthias Braun pas 26 jaar.

Bekend zijn ook de Pestzuil van Liberec en de complete beeldengalerij in Kuks. Meerdere werken zijn te zien in het Benedictijnenklooster in Kladruby.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1555).jpg

We wandelen richting de auto via Zamecka Zahrada (Kasteeltuin) en komen langs een losstaand gebouw Zahradni a plesovy dum (Het tuin- of galahuis, ballroom).
Tenslotte zien we in het park nog deze muziekkoepel volledig verscholen tussen het vele groen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1559).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1560).jpg

Teplice was een van de plaatsen, die we bezocht hebben. Een bezoek aan deze plaats kunnen we dan ook van harte aanbevelen.
Ook in de directe omgeving zijn nog de nodige bezienswaardigheden, landschappen en plaatsen te zien.
oor meer informatie verwijs ik naar: www.teplice.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Teplice v Cechach

Deze film van Teplice v Cechach kwam ik tegen. Het levert hele mooie beelden van deze stad.
Ik wil proberen het toch weer mee te nemen in m'n plannen van 2012 om jullie op de hoogte te stellen van de nieuwste ontwikkelingen. Mocht ik deze de komende maanden tegenkomen op het internet zal ik jullie hierover informeren.
Hier de film
 

Ad Verschoor

Donateur
Vasek, ik neem aan dat er dan veel herkenning geweest is. Aardig trouwens dat je inmiddels 42 jaar in Nederland woont en is dat altijd Drenthe geweest? wij vertrokken in 1971 vanuit Rotterdam naar Drenthe en hebben er geen dag spijt van gehad.
Het zou best aardig kunnen zijn als je als oud-inwoner van Teplice een aanvulling geeft op mijn wandeling door jouw stad.
 
Vasek, ik neem aan dat er dan veel herkenning geweest is. Aardig trouwens dat je inmiddels 42 jaar in Nederland woont en is dat altijd Drenthe geweest? ..........
Herkenning zeker. Ik moet wel toegeven dat ik in Teplice niet meer zo vaak kom. Laatste keer jaar of vijf geleden. Er is veel veranderd daar, en niet altijd in positieve zin.
In Drenthe wonen we nu ruim 4 jaar, komende uit Noord Brabant.
 
De stad Teplice heeft vroeger altijd de naam gehad klein Parijs door de vele Spa's en vele eet- en uitgaansgelegenheden. De stad had vele rijke inwoners die hun geld verdienden met de handel in kolen. Teplice had tot de tweede wereldoorlog de grootste synagoge van midden europa. Na de tweede wereldoorlog en tijdens het communisme is veel in de stad afgebroken omdat de mensen geen interesse hadden om in de oude huizen te wonen. Toch is er de laatste tijd veel veranderd en opgeknapt. Volgens mij (verbeter me als ik het verkeerd heb) is de revolutie begonnen in Teplice vlakbij de rode Kerk. Ik woon al jaren in Teplice in het gedeelte Sanov en woon midden tussen de spa's. Veel mensen hebben een verkeerde indruk van de stad omdat zij vroeger altijd op doorreis waren via Dubi en de weg langs het voetbalstadion.

image.jpg.ashx


Hierbij een link met oude foto's van Teplice maar ook van andere delen van Tsjechie.

http://www.fotohistorie.cz/Ustecky/Teplice/Teplice/Teplice_-_kostel/Default.aspx
 
Bovenaan