Tennis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Pliskova mag blijven hopen op eerste eindzege op een grandslamtoernooi

De als vierde geplaatste Karolina Pliskova heeft voor de vierde keer de kwartfinales bereikt op de US Open. De Tsjechische tennisster, verliezend finaliste op Wimbledon dit jaar, was in twee sets te sterk voor de Russische Anastasia Pavlioetsjenkova: 7-5, 6-4.


Pliskova had in de twee voorgaande ontmoetingen met de Russische verloren, maar mede dankzij haar sterke opslag gebeurde dat nu niet. Ze sloeg op Flushing Meadows tot nu toe 58 aces, geen van de andere geplaatste kwartfinalistes komt ook maar in de buurt. Het is de vierde keer dat ze zich in New York bij de laatste acht voegt. Pliskova (29) won nog nooit een grandslamtoernooi.

Pliskova speelt in de kwartfinale tegen Maria Sakkari.
 

Ad Verschoor

Donateur
Plísková zet Muguruza opzij

In het enkelspel van de WTA Finals begon Plísková eveneens met een overwinning. De nummer vier van de wereld was in drie sets te sterk voor Muguruza, de mondiale nummer vijf. Het werd 4-6, 6-2 en 7-6 (8).


Plísková had in de beslissende set bij een voorsprong van 5-4 al twee matchpoints laten liggen. In de spannende tiebreak sloeg ze bij haar vierde kans van de partij alsnog toe.

Woensdagavond was Anett Kontaveit bij de andere partij in groep B te sterk voor de Tsjechische Barbora Krejcíková. In poule A moeten Maria Sakkari, Paula Badosa, Aryna Sabalenka en Iga Swiatek nog in actie komen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Muguruza verslaat Krejcikova in drie sets op WTA Finals

Tennisster Garbiñe Muguruza heeft op de WTA Finals de Tsjechische Barbora Krejcikova in drie sets verslagen. De Spaanse nummer 5 van de wereld knokte zich in Guadalajara terug na een set achterstand: 2-6 6-3 6-4.


"Ik begon in de eerste set niet goed, maar in de tweede set heeft het publiek me echt geholpen", zei Muguruza (28). "Ik zei het al van tevoren en dat meen ik: ze laten me echt beter spelen. Ik dacht: ik ga deze baan niet verlaten zonder Barbora op zijn minst een groot gevecht te bieden."
Muguruza en Krejcikova (25) troffen elkaar dit seizoen drie keer eerder en twee keer won Krejcikova: in Cincinnati en op de US Open. In Dubai was Muguruza de sterkste.

Door de zege houdt Muguruza kans op een plek in de halve finales van het eindejaartoernooi, net als Krejcikova. Beide speelsters verloren hun eerste groepswedstrijd.

In de laatste groepswedstrijd neemt Muguruza het op tegen Anett Kontaveit uit Estland, die na twee overwinningen al zeker is van een plek bij de laatste vier. Krejcikova treft dan haar landgenote Karolina Pliskova.

Bron: rtlnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Australian Open: Tsjechische dubbelspeelster Voracova in zelfde hotel als Djokovic


Tsjechische dubbelspeelster Voracova in zelfde hotel als Djokovic

Tsjechische dubbelspeelster Voracova in zelfde hotel als Djokovic

MELBOURNE (ANP) - Behalve Novak Djokovic heeft nog een tweede tennisser te maken met visumproblemen in aanloop naar de Australian Open. Volgens de lokale zender ABC is de Tsjechische dubbelspeelster Renata Voracova naar hetzelfde hotel als Djokovic overgebracht omdat haar papieren niet in orde zijn.

De 38-jarige Voracova reisde vorige maand al af naar Australië en nam er ook deel aan een voorbereidingstoernooi. Donderdag zou ze van de douane het nieuws hebben gekregen dat haar visum ongeldig is. De Tsjechische nummer 81 van de wereld in het dubbelspel, zou al eens besmet zijn geweest. Het is onduidelijk of ze net als Djokovic haar uitzetting aanvecht. Voracova is de voormalig nummer 74 in het enkelspel.

Bron: msn.com
 

kuurgast

Donateur
Tsjechische tennisster dreigt met juridische stappen tegen Australian Open: ‘Lig er nog wakker van’

Renata Voracova eist geld van Tennis Australia, de organisator van de Australian Open. De 38-jarige Tsjechische zag vorige week haar visum ongeldig verklaard worden en besloot Australië te verlaten.

Volgens Voracova, de nummer 82 van de wereld in het dubbelspel, zal het bedrag dat ze verlangt 'niet klein zijn'. "Het vliegticket alleen al kostte 2500 euro en mijn coach reisde met mij mee. En dan heb je het verder nog over de trainingen, de hotels en het potentiële prijzengeld. Ik hoop dat Tennis Australia het onder ogen zal zien en dat we geen juridische stappen hoeven te ondernemen", aldus de Tsjechische.

Voracova verbleef in hetzelfde hotel als Novak Djokovic. Waar de Serviër de zaak liet voorkomen, besloot Voracova afgelopen weekend huiswaarts te keren. Bij haar terugkomst in Praag zei Voracova even klaar te zijn met de tennissport. "Ik denk even niet aan tennis. Ik lig er nog steeds wakker van en ik heb het nog niet verwerkt. Ik ben uitgeput", zei ze.

Voracova, niet in het bezit van een geldig vaccinatiebewijs, was al enkele dagen in Australië toen haar visum plots ongeldig werd verklaard. "Ik snap niet waarom ze na een week naar me toe komen om te zeggen: de regels die eerder golden, gelden nu niet meer", liet ze eerder in de week optekenen.

WTA schaart zich achter Renata Voracova

„Renata heeft de procedures om op basis van een medische vrijstelling het land in te mogen op de juiste wijze gevolgd”, aldus de WTA in een verklaring. „Daarom werd ze in eerste instantie ook gewoon toegelaten. Door een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden is er vervolgens van alles misgegaan. Dat haar visum vervolgens alsnog is ingetrokken is niet alleen betreurenswaardig, maar ook vreemd. Ze heeft alle regels opgevolgd.”

Bronnen sportnieuws.nl + telegraaf.nl.
 

Ad Verschoor

Donateur

Verrassing: titelverdedigster Krejcikova meteen uitgeschakeld op Roland Garros​


Barbora Krejcikova zal Roland Garros geen twee keer op een rij winnen. De titelverdedigster verloor haar eerste wedstrijd in 3 sets. De Tsjechische verslikte zich in de 19-jarige Française Diane Parry, nummer 97 van de wereld.
Barbora Krejcikova, nummer 2 op de wereldranglijst, won vorig jaar het enkel- én het dubbelspel in Parijs.

Dit jaar was de 26-jarige speelster met twijfels naar de Franse hoofdstad afgezakt. Een elleboogblessure had haar 3 maanden van het tennisterrein gehouden.

Toch begon Krejcikova voortvarend. Set 1 was een formaliteit: 6-1.

Daarna zakte haar spel als een pudding in mekaar. Diane Parry begon in zichzelf te geloven en kon rekenen op een enthousiast thuispubliek.

De Française profiteerde optimaal van de hoge foutenlast van Krejcikova. De Tsjechische stapelde de missers op. Ze maakte maar liefst 45 fouten, tegenover 26 voor Parry.

Met 1-6, 6-2 en 6-3 stapte de jonge Française voor de tweede keer in haar carrière als winnares van het terrein op een grandslamtoernooi. Drie jaar geleden had Parry ook een wedstrijd gewonnen op Roland Garros.

Bron: sporza.be
 

kuurgast

Donateur
Barbora Krejcikova gedwongen uit Franse Open dubbelspel met Covid.

Het Tsjechische duo Barbora Krejčíková en Kateřina Siniaková zullen hun dubbeltitel niet verdedigen op het Grand Slam-toernooi in Roland Garros.
Barbora Krejcikova, de verdedigende French Open-kampioen in het enkel- en dubbelspel, kondigde woensdag aan dat ze zich uit het dubbelspel had teruggetrokken nadat ze positief had getest op Covid-19 na haar verlies in de eerste ronde in het enkelspel.
"Vannacht begon ik me slecht te voelen en vanmorgen werd ik wakker met koorts. Ik besloot me te laten testen op Covid en het kwam positief terug", schreef Krejcikova op Instagram. "Ik ben enorm verdrietig dat ik hier mijn titel in het dubbelspel niet kan verdedigen, maar aan de positieve kant ben ik blij dat ik blessurevrij ben en kan ik niet wachten om gezond te worden en weer te gaan trainen."
Vorig jaar werd Krejcikova de eerste speelster sinds Mary Pierce in 2000 die zowel de enkel- als de dubbeltitel won op Roland Garros.
-----------------------------
Plíšková uit French Open na schokkende nederlaag in tweede ronde.

Karolína Plíšková werd donderdag verrassend verslagen door de Franse Leolia Jeanjean 2:6 2:6 in de tweede ronde van de French Open. De Tsjechische nummer 8 van de wereld zag er vermoeid uit toen ze verschillende fouten maakte tegen haar ongeplaatste tegenstander.
Plíšková is de derde Tsjechische tennisster voor dames die dit jaar vroeg finisht op Roland Garros nadat titelverdediger Barbora Krejčíková in de eerste ronde werd uitgeschakeld en Petra Kvitová in de tweede. Alleen Karolína Muchová blijft over. Ze neemt het vrijdag op tegen de nummer 28 van de wereld, Amanda Anisimova.

Bron oa deutsch.radio.cz.
 

kuurgast

Donateur
Alleen Karolína Muchová blijft over.
Muchová serveert in tranen vlak voordat ze moet opgeven met enkelblessure.

Karolína Muchová heeft vrijdag Roland Garros op de triest denkbare wijze moeten verlaten. De Tsjechische won de spannende eerste set via tiebreak met 9-7 van Amanda Anisimova, maar in de tweede set ging het mis toen ze door haar rechter enkel klapte. Muchová slaagde er ondanks behandeling niet in om te herstellen, waarna ze in tranen stond te serveren voordat in set drie op 0-3 een onvermijdelijke opgave volgde.

Door de nederlaag van Muchová zijn er geen Tsjechische tennissers meer in het dames enkelspel.
Bronnen oa eurosport.nl + deutsch.radio.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kvitová wint toernooi Eastbourne

Petra Kvitová heeft het grastoernooi van Eastbourne gewonnen. De Tsjechische was titelverdedigster Jelena Ostapenko in de finale met 6-3, 6-2 de baas.


Ostapenko (WTA-14) was slordig in haar eerste servicegame en werd gebroken. Ook daarna had ze het lastig, omdat Kvitová (WTA-31) met succes haar tweede service telkens aanviel. Een tweede break zat er niet in, maar Kvitová was oppermachtig in haar eigen games en pakte de set.
Op 2-1 in de tweede set had Kvitová het voor het eerst lastig op eigen service. Ze overleefde vijf breakpoints en brak Ostapenko direct daarna voor de tweede
keer in de set. Haar eerste toernooizege van 2022 kwam niet meer in gevaar.

Bron: nos-teletekst
 

Ad Verschoor

Donateur

Pliskova zet coach op straat na teleurstellend Wimbledon


Pliskova zet coach op straat na teleurstellend Wimbledon

Karolina Pliskova heeft op de dag na Wimbledon haar coach op straat gezet. Ze werkte de afgelopen anderhalf jaar samen met de Duitser Sascha Bajin, die de afgelopen jaren de beste speelsters ter wereld begeleidde.
"Zelfs mooie dingen komen tot een einde. Ik wil Sascha bedanken voor alles en het was een geweldige tijd, waarin ik veel heb geleerd. Vooral hoe ik positiever kan zijn en hoe ik meer in mijzelf kan geloven", schreef de 30-jarige Tsjechische.
Pliskova verloor al in de tweede ronde op Wimbledon, van de Britse Katie Boulter. Vorig jaar stond de voormalige nummer 1 van de wereld nog in de finale.
De laatste titel van Pliskova, die nog wacht op haar eerste grandslamtitel, dateert van januari 2020. Tweeënhalf jaar geleden was ze de beste in Brisbane.

Bron: msn.com
 

Ad Verschoor

Donateur

Petra Kvitova overleeft wedstrijdpunten en verslaat Garbiñe Muguruza op US Open

Petra Kvitova heeft zich ten koste van Garbiñe Muguruza verzekerd van een plek in de vierde ronde van de US Open. De als 21e geplaatste Tsjechische, die twee wedstrijdpunten overleefde, won het duel tussen de twee grandslamkampioenes met 5-7 6-3 7-6 (10). In de derde set wordt bij 6-6 een tiebreak tot de tien punten gespeeld.

In de spannende supertiebreak benutte Kvitova pas haar vierde wedstrijdpunt, waarna ze haar emoties niet de baas was. Ze had zich in de derde set teruggeknokt na een achterstand van 5-2.

De partij duurde 2 uur en 38 minuten. Kvitova maakte 109 punten, Muguruza één minder.
Voor de 32-jarige Kvitova, de nummer 21 van de wereld, is het de eerste keer sinds de US Open van 2020 dat ze de tweede week van een grand slam weet te halen. Dit jaar won de tweevoudig Wimbledonkampioene pas drie wedstrijden op de grandslamtoernooien.

Garbiñe Muguruza feliciteert Petra Kvitova.
Garbiñe Muguruza feliciteert Petra Kvitova. © AFP

Bron: ad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Plísková heeft 2,5 uur nodig om Bencic te verslaan

Karolína Plísková rekende in zo'n 2,5 uur af met Belinda Bencic. De Tsjechische nummer 22 van de plaatsingslijst, was de Zwitserse (13) met 5-7, 6-4, 6-3 de baas.

De verliezend finaliste van 2016 kwam tegen de olympisch kampioene pas in de tweede set bij een 2-0 achterstand op stoom. Met haar sterke groundstrokes en services dwong ze Bencic in het nauw. In de derde set nam Plísková pas met haar derde break, op 4-3, afstand van haar opponente.

In de volgende ronde treft ze Viktoria Azarenka. De drievoudig finaliste uit Belarus, als 26ste geplaatst in New York, won met 6-3, 6-0 van Petra Martic.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Pliskova wint, verlies voor Kvitova

Sabalenka neemt het in de kwartfinale van de US-Open op tegen Karolina Pliskova, die voor de vijfde keer in zeven jaar in de kwartfinales staat. De Tsjechische was in New York Viktoria Azarenka (Blr, 26) de baas: 7-5, 6-7 (5), 6-2.


De twee voormalige nummers één van de wereld schotelden de toeschouwers een hoogstaande wedstrijd voor (samen goed voor 99 winners).
Plisková, verliezend finaliste in 2016, speelde op haar best toen het gevraagd werd. De 30-jarige Tsjechische maakte in set drie slechts vijf onnodige fouten, gunde haar drie jaar oudere opponente geen enkel breekpunt en sloeg na drie uur op haar vierde matchpoint toe.
Jessica Pegula bereikte in New York voor het eerst de kwartfinales. De Amerikaanse won verrassend eenvoudig met 6-3, 6-2 van Petra Kvitová (Tsj, 21).
Kvitová had de andere twee partijen met de Amerikaanse (8), beide op hardcourt, zonder setverlies gewonnen. In de derde ronde overleefde de Wimbledon-kampioene
van 2011 en 2014 twee matchpoints, maar een comeback zat er dit keer niet in. Pegula won de eerste set, die op 1-1, 45 minuten stil lag na regenval, door alle drie breekkansen te verzilveren. In set twee pakte Kvitová nadat ze op een 2-0 voorsprong was gekomen geen game meer.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Sabalenka klopt Plísková in halve finale US Open.


Aryna Sabalenka heeft woensdag overtuigend de halve finales van de US Open bereikt. De Belarussische was in New York te sterk voor de Tsjechische Karolína Plísková: 6-1 en 7-6 (4).​

De 24-jarige Belarussische zette direct de toon in het Arthur Ashe Stadium door de eerste vier games van de wedstrijd te winnen. Plísková, die in de eerste set vijf dubbele fouten sloeg, dwong in de servicegames van Sabalenka geen enkel breakpoint af en moest met één game genoegen nemen.

In het tweede bedrijf ging het lang gelijk op. Plísková voorkwam op 3-4 dat ze voor de vierde keer in de wedstrijd gebroken zou worden, waardoor een tiebreak beslissing moest brengen. Die trok Sabalenka mede dankzij vier minibreaks naar zich toe.

De dertigjarige Plísková is tweevoudig Grand Slam-finaliste. De Tsjechische nummer 22 van de wereld stond in 2016 in de eindstrijd van de US Open, maar verloor toen in drie sets van Angelique Kerber. Vorig jaar ging Plísková in de eindstrijd van Wimbledon ten onder tegen Ashleigh Barty.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Tennissters Swiatek en Krejcikova naar finale in Ostrava

455934943.jpg
OSTRAVA - De finale van het WTA-toernooi van Ostrava gaat tussen de Poolse Iga Swiatek en Barbora Krejcikova uit Tsjechië. Swiatek gaat al op voor haar achtste titel van 2022, Krejcikova voor haar tweede van het seizoen.

De als eerste geplaatste Swiatek ontdeed zich in de halve finales van het Tsjechische indoortoernooi met 7-6 (5) 2-6 6-4 van de Russin Ekaterina Alexandrova, Krejcikova had drie sets nodig om Wimbledon-kampioene Elena Rybakina te verslaan: 3-6 7-6 (4) 6-4. Beide duels duurden ongeveer 2,5 uur. Opvallend genoeg won Swiatek, de nummer 1 van de wereld, minder punten dan haar opponente: 100 om 102.

Swiatek (21) en Krejcikova (26) speelden in 2021 twee keer tegen elkaar en beide ontmoetingen werden gewonnen door de Poolse.​

Bron: anp.nl
 

Tennisster Krejcikova klopt Swiatek in finale Ostrava


Tennisster Barbora Krejcikova heeft het WTA-toernooi van Ostrava op haar naam geschreven. De Tsjechische nummer 23 van de wereldranglijst versloeg de nummer 1 van de wereld, Iga Swiatek uit Polen, in drie sets: 5-7 7-6 (4) 6-3.

ANP091022119-1.jpg


Krejcikova won in 2021 Roland Garros, maar werd dit jaar in Parijs al in de eerste ronde uitgeschakeld. Ze meldde zich daarna af voor het dubbelspel wegens een positieve coronatest. De Tsjechische maakte haar grand slam in het dubbelspel in augustus compleet door samen met dubbelpartner Siniakova de titel op de US Open te pakken.

In de finale tegen Swiatek werd een break in de eerste set Krejcikova fataal. De Tsjechische won in de tweede set meteen op de opslag van Swiatek, maar die kwam weer terug tot 4-4. In de tiebreak was Krejcikova alsnog de sterkste. Ze benutte daarna in de derde set een breakpoint op 3-4 en kon toen zelf voor de titel serveren. Swiatek, die dit jaar alle finales had gewonnen die ze had bereikt, leverde felle tegenstand en sloeg vijf matchpoints weg. Op de zesde maakte Krejcikova het met een ace af.

Bron: ANP
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur

Kvitova verslaat Wimbledon-kampioene Rybakina in Adelaide​

Tennisster Petra Kvitova heeft in Adelaide het 'duel der Wimbledon-kampioenen' gewonnen. Kvitova, in 2011 en 2014 winnares van het Engelse grandslamtoernooi, versloeg de huidige titelhoudster Elena Rybakina in twee sets op het Australische hardcourt: 6-3 7-5. De 32-jarige Tsjechische bereikte daardoor de tweede ronde op het toernooi dat dient als voorbereiding op de Australian Open.

Rybakina (23) zorgde afgelopen zomer voor een stunt door Wimbledon te winnen. De geboren Russin, uitkomend voor Kazachstan, bleef afgelopen week bij het eerste toernooi in Adelaide steken in de tweede ronde. Nu was de eerste ronde al het eindstation voor de nummer 23 van de wereld.
De Russin Anastasia Pavlioetsjenkova maakte in de Australische stad haar rentree na acht maanden blessureleed. Pavlioetsjenkova, in 2021 finaliste op Roland Garros, verloor van de Zwitserse qualifier Jil Teichmann (5-7 4-6).

Bron: ANP
 

kuurgast

Donateur
Jonge Tsjechische wildcard brengt opwinding in het vrouwentennisseizoen 2023.

De Tsjechische tienertennisser Linda Nosková eindigde als tweede in het Adelaide International-toernooi van 2023 in Australië. Ondanks het verlies op zondag in de finale van de Wit-Russische Aryna Sabalenka, is haar sterke prestatie een van de vele redenen om optimistisch te zijn over het vrouwentennis in Tsjechië dit jaar.

De 18-jarige Nosková debuteerde in haar eerste Grand Slam (een term voor een van de vier grote tennistoernooien die elk jaar worden gehouden) op de French Open in 2022 en kijkt uit naar de Australian Open in 2023; kwalificatierondes voor de laatste zijn al aan de gang.
Bron expats.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kvitová stuit opmars van Cirstea en bereikt finale in Miami

Petra Kvitová is voor de eerste keer doorgedrongen tot de eindstrijd van het hardcourttoernooi in Miami.De mondiale nummer 12 was met 7-5,6-4 te sterk voor
de Roemeense Sorana Cirstea (WTA-74).
Cirstea bezorgde een ronde eerder Aryna Sabalenka pas haar derde nederlaag van 2023 en kwam ook in haar elfde duel met de Tsjechische goed voor de dag.
Op 5-3 kreeg ze twee setpunten,maar die gingen in rook op.Kvitová denderde daarna met fraaie returns over de verbouwereerde Roemeense heen en won alsnog de set.
Dankzij een break in de eerste game van set twee,nam Kvitová nu direct het heft in handen en dat stond ze niet meer af.
In de finale treft ze Jelena Rybakina.

Bron: ANP
 

Ad Verschoor

Donateur

Tennisster Kvitova verslaat Rybakina en pakt titel in Miami

Tennisster Kvitova verslaat Rybakina en pakt titel in Miami
Tennisster Kvitova verslaat Rybakina en pakt titel in Miami© ANP

MIAMI (ANP) - Petra Kvitova heeft het grote WTA-toernooi van Miami op haar naam geschreven. De Tsjechische nummer 12 van de wereld, die door haar toernooizege terugkeert in de mondiale top 10, was in de finale met 7-6 (14) 6-2 te sterk voor Elena Rybakina uit Kazachstan.
Voor Kvitova (33) is het haar eerste titel sinds de zomer van 2022, toen ze het grastoernooi van Eastbourne wist te winnen. In 2018 won zij voor het laatst een titel uit de categorie WTA 1000, het niveau onder de grand slams. Vijf jaar geleden was ze de beste op de grote toernooien van Doha en Madrid.
In de eerste set benutte Kvitova in de zinderende tiebreak pas haar vijfde setpunt, omdat een forehand van Rybakina in het net ging. Kvitova had toen ook al vijf setpoints van haar opponente overleefd. Kvitova had bij een 5-4-voorsprong nagelaten de set uit te serveren.
Mentale opsteker
De winst van de tiebreak bleek een mentale opsteker en Kvitova liep in de tweede set meteen uit naar 3-0. Na drie lovegames op een rij moest Rybakina bij 5-2 serveren om in de wedstrijd te blijven, maar Kvitova benutte haar eerste wedstrijdpunt. Ze is de oudste winnares in Miami sinds Serena Williams in 2015.
Rybakina had in de Verenigde Staten de zogenoemde 'Sunshine Double' kunnen pakken, oftewel winst van de toernooien van Indian Wells en Miami. Ze versloeg twee weken geleden in Indian Wells Aryna Sabalenka in de eindstrijd.

Bron: ANP
 
Bovenaan