Teken: hondenbezitters opgepast

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo beste forumleden. In dit bericht wil ik de hondenbezitters waarschuwen voor het volgende (ingeslikte teek).
Sinds afgelopen zondag zijn wij weer thuis in Grijpskerk. Wij zaten dus in Tsjechië. Onze hond, een beagle, was vorige week niet helemaal lekker. Ik zag dan ook dat hij gras aan het vreten was. Nou is dit normaal als een hond zich niet lekker voelt. Hij vreet gras en gaat kort hierop overgeven.
Vanaf afgelopen zondag was Pepper niet in orde. Hij wilde niet meer met zijn maatje spelen, ook een beagle (Frodo), en snauwde hem zelf af.
Vanmorgen kwam ik ons huis binnenlopen en zag ik dat Pepper vreselijk had overgegeven. Bloed, bloed en nog eens bloed. Je schrikt je rot.
Ik begin met een dweil de boel op te ruimen en wat zie ik tot mijn grote verbazing: een TEEK. Het lijf was geknapt, maar was nog wel zo groot als een pinknagel. De kop van de teek zat er nog aan.
Ik denk dat verder uitleg niet nodig is.
Dus hondenbezitters, kijk uit als uw hond gras gaat vreten.
 
Zou hij die teek binnen hebben gekregen door het gras te eten of is hij juist gras gaan eten door de teek. Onze hond eet ook vaak gras, maar over teken in zijn maag heb ik eigenlijk nooit nagedacht.

Gaat het nu beter met jouw hond?
 
Een teek loopt natuurlijk niet naar binnen. Ik ben er van overtuigt dat hij het met het grasvreten naar binnen heeft gekregen.
Voor wat betreft de hond, zij eet normaal en heeft geen koorts ik denk dat het goed komt.
 

Vodnik

† In Memoriam
bedankt voor de tip! Zondag moet ik even met onze beagle (sendy, je weet wel) naar de vet. en zal hem is vragen of dat vaker voorkomt en of er iets tegen te doen is.

(sendy heeft een meniscus operatie ondergaan, vervangen door een plastic plaatje. Zou de drie maanden na de operatie géén trappen mogen lopen, niet rennen enz enz. Zie dat al voor je met een beagle?
De eerste zesweken zijnoverigens al voorbij)
 
Je schrikt idd van zo'n bericht; onze hond eet ook regelmatig gras.
Maar ik zit net te bedenken: kan zo'n teek dan overleven in de maagsappen van een hond?? Waar haalt ie dan het bloed vandaan?
Ben benieuwd naar het antwoord van Semabyt....
 
Bedankt voor de tip Barend:top:
Wij gaan in Juli ook weer naar Tsjechie, met hond.
Extra voorzichtig zijn met gras eten door de hond.
Dit kan overigens ook in Nederland gebeuren hoor.
Beterschap met je hond:ja:
Groet André
 
In de dierenwinkel, bij de dierenarts zijn tekenbanden verkrijgbaar. Let er wel op dat de band tegen water kan.

Onze Boowie had tijdens onze eerste vakantie 7 teken. Nadat we de band om hebben gedaan, is het er af en toe een. Ook controleren we Boowie nu regelmatig tijdens de vakantie.

Neem ook een tekenpen mee in de vakantiebagage. Links om draaien en de teek komt er met kop en al uit. In een papiertje en de fik er in.
 
Sorry Lina maar dan had Pepper niet zo veel bloed gebraakt. En buiten dien ik heb onze dierenarts gevraagt en die zei dat het inderdaad mogelijk was.
Niets is onmogelijk blijkt maar weer, ik ben verre van dierenarts, dus neem het zeker voor waar. Ik zat gewoon te denken aan het sterke maagzuur en de dikke slijmlaag die zich aan de maagwand bevind. Dat het onmogelijke beesten zijn blijkt dus wel. :( Hoe dan ook, je hond is er van verlost. ;)
 
Ook wij nemen onze hond regelmatig mee en het was altijd weer een drama: hoeveel teken zou ze nu weer hebben. Dit jaar hebben we bij de dierenarts druppels tegen teken gehaald. We waren niet zo'n fan van een band, de hond moet toch de hele reis in de auto.
Het idee van de druppels is dat de teken zich niet kunnen hechten en ik moet zeggen: het werkte uitstekend. Dat betekent overigens niet dat zo'n teek niet in de maag komt, denk ik.

Barend, beterschap voor Pepper!
 
Beste forumleden. Over teken is al heel veel geschreven. Het ging nu om het inslikken van teken tijdens het vreten van gras. Ik heb vandaag een gesprek gehad met een dierenarts. Het is inderdaad mogelijk dat als een hond of kat gras vreet, er een teek in zit. Als die teek de kans krijgt, hecht ie zich aan de maagwand vast en zuigt zich vol. Je kan net zoveel halsbanden, pipetten en noem maar op gebruiken, als zo'n kreng in de maag belandt heb je een probleem. Ik heb nu speciaal voer gekregen waarvan Pepper drie keer per dag een beetje mag hebben en drie keer per dag een pil om het maagzuur wat te verzachten, zodat het brandend gevoel weggaat bij de hond. Pepper knapt nu, na een dag, al op.
Dit topic is/was bedoeld als waarschuwing en "grappige opmerkingen" mogen wat mij betreft verwijderd worden door de moderatoren.


Barend
 
Hallo beste forumleden.
Ben nu twee weken terug uit Kolodeje en ... jawel, onze Bas had bij vertrek drie teken in de liesstreek. Bij 1 teek zat een bult ter groote van een tafeltennisbal. Natuurlijk de teken, die door de tekenband reeds dood waren, verwijderd. De bult is inmiddels weg en Bas is weer levendig als ooit. Dus forumleden, Altijd druppelen of een tekenband, want de teken zijn dit jaar erg aggressief.
Gr.
Ruud
 
Ik ben heel blij met je waarschuwing, Barend! Onze honden krijgen alrijd een teken/vlooienband om die ook werkzaam is bij nat weer. Op mijn opmerking dat het korthouden van het gras misschien ook wel een goede voorzorgsmaatregel is, heb ik nog niets gehoord.
We kijken de honden elke dag na op teken, maar nog nooit iets gevonden (tijdens ons verblijf in Porezanky), dus we blijven duimen:top:
 
Wij hadden vroeger 2 honden een terrier ( helaas door ouderdom overleden), en we hebben een Rhodesian. De terrier had altijd last van vlooien, teken een ellende ze vraten zich echt vast in haar. Maar nu komt ie de Rhodesian heeft nog nooit een vlo gehad terwijl de ander ze wel had, en nog nooit een teek gehad. De Rhodesian loopt vaak los, alleen nu ik het verhaal van teek in maag schrok ik ook want hij eet regelmatig gras. Ben blij dat ik dit nu weet.
 
Bovenaan