Tatra

Topic in 'Vervoer' gestart door tatrafan, 23-04-2004.

  1. kuurgast

    kuurgast Donateur

  2. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Kom berichten tegen over Tatra fabriek in Kopřivnice.
    Veiling en Insolventie aanvraag die is afgekeurd door de rechtbank?
     
  3. Vergeten model: Tatra 700, de limousine met V8 achterin!

    Bron: www.vroom.be - Tekst: Francois Piette - 10 november 2016

    Wil je opvallen en wil je meer dan een banale Mercedes S-Klasse? Dan trek je hier zeker de aandacht mee! Deze Tatra 700 is zonder twijfel een van de meest originele limousines van de laatste decennia.

    02.jpg

    Zegt de naam Tatra je niets? Het is nochtans een van de eerste autoconstructeurs: het merk werd in 1898 opgericht in Tsjecho-Slowakije en was vooral populair in de jaren 30 met aerodynamische en avantgardistische berlines. De modellen 11 en vooral 87 waren een groot succes, onder meer bij de Duitse nazi’s. Na de oorlog bleef het bedrijf modellen produceren voor de “apparatsjiks” en de communistische elite van het land. De vrachtwagenafdeling deed het altijd goed, maar de auto-afdeling ging langzaam achteruit...

    04.jpg

    700
    In 1996, toen Tsjecho-Slowakije al enkele jaren niet meer bestond, presenteerde Tatra een nieuw model. De T700 is de ultieme afstammeling van de 603 van na de oorlog en doet met zijn originele architectuur zelfs denken aan de 87-modellen van voor de oorlog. Terwijl alle concurrenten hun motor voorin stopten, zat de motor bij de T700 achteraan. De luchtgekoelde V8 was beschikbaar in twee versies: een 3,5-liter en een 4,5-liter, met respectievelijk 201 en 231 pk.

    05.jpg

    Teloorgang
    Ondanks de inspanningen van de Britse designer Geoff Ward om deze meer dan 5 meter lange berline er goed te doen uitzien, waren het ontbreken van een dealernet, gedateerde techniek en bijzonder sterke concurrentie de doodsteek van dit model. In 1998 viel het doek over de auto-afdeling van Tatra, met slechts 97 geproduceerde 700-modellen. Nu maakt het merk alleen nog vrachtwagens.
     
    cor en Maarten vinden dit leuk/interessant.
  4. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Tatra mogelijk weer aan personenauto's

    Tatra staat bij ons vooral bekend als fabrikant van de technisch vooruitstrevende T600 Tatraplan en T603. Waar de fabrikant later nog in de vorm van onder andere de T613 en T700 met sedans met een luchtgekoelde (!) V8 achterin op de proppen kwam, is het anno 2016 al jaren over voor de tak van Tatra die zich bezighoudt met de productie van personenauto's. De fabrikant is echter verre van verdwenen, Tatra produceert momenteel diverse (militaire), maar daar lijkt het niet bij te blijven. Een terugkeer naar de productie van personenauto's wordt overwogen.

    Dat schrijft het doorgaans wel geïnformeerde Digital Trends op basis van 'bronnen dichtbij Tatra'. Mocht Tatra weer auto's gaan bouwen, dan zijn dat volgens de bron geen modellen met een volledig nieuwe koets. Tatra zou namelijk overwegen om replica's en moderne interpretaties van zijn iconische oude modellen te gaan maken. Eigen techniek wordt naar verluidt gecombineerd met technologie van 'een andere autofabrikant'. Of de herboren opnieuw een achterin geplaatste krachtbron krijgen, zal nog maar moeten blijken. We wachten in spanning af!

    Bron: msn.com
     
    cor en kuurgast vinden dit leuk/interessant.
  5. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Zou mogelijk de T600 zijn en verwacht wordt als dit doorgaat dat die in 2020 op de markt komt voor 100.000 euro volgens ekonom.ihned.cz.
     
    ave271 vindt dit leuk/interessant.
  6. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    [​IMG]

    Unieke samensmelting van Tsjechisch vernuft en Nederlandse techniek

    De oudere generatie onder de lezers denkt bij het horen van de naam Tatra al snel aan de prachtige automobielen die het Tsjechische merk in vervlogen tijden produceerde. De jongere garde kent het merk vooral van de DAKAR-rally. Met 120 jaar historie in het ontwikkelen van voertuigen, heeft het bedrijf zich heden ten dage toegelegd op de productie van vrachtwagens. Vijf jaar geleden verwierf Berkers Techniek b.v. uit Deurne het Tatra-dealerschap voor Nederland. Frank Berkers, directeur en eigenaar van Berkers Techniek, deelt het verhaal achter een unieke samenwerking.

    “Het begon allemaal met het ombouwen van een oude GINAF van een klant,” vertrouwt Berkers ons toe. “Wij zijn als technisch bedrijf gespecialiseerd in maatwerk in landbouwmachines. Op wens van de kant hebben wij zijn GINAF-truck omgebouwd naar een terreinuitvoering, die gekeurd werd als landbouwvoertuig. Het eindresultaat genoot een enorme belangstelling, we merkten dat er vraag was naar terreinvrachtwagens. Reden voor ons om te gaan zoeken naar een nieuwe truck die beter om te bouwen is. Toen we in aanraking kwamen met Tatra op een beurs, wisten we dat we die truck hadden gevonden en kon een fabrieksbezoek in Tsjechië niet uitblijven.”

    Betrouwbaar, robuust en perfect rijcomfort
    Een absoluut voordeel van Tatra-trucks is de onafhankelijke wielophanging. Berkers: “Daarmee heb je in oneffen terrein altijd grondcontact op alle wielen, iets wat een doorlopende as zou verhinderen. De afwezigheid van een cardanas en de aanwezigheid van een beschermde, doorlopende aandrijfas heeft als voordeel dat de aandrijving niet in contact kan komen met het terrein. Tevens heeft de truck hierdoor een doorwaaddiepte van een meter en een laag zwaartepunt, in combinatie met een zeer torsiestijf chassis. We zijn in staat om een kipper op de truck te monteren zonder noodzaak van een hulpchassis. Dat scheelt enorm in het gewicht.”

    Gedeelde techniek van sublieme kwaliteit
    Dankzij de samenwerking tussen DAF en Tatra -beiden onderdeel van de PACCAR groep- genieten de Tsjechische trucks de laatste versie van de Euro 6-motor en een cabine van DAF. “De versnellingsbak is de ZF Traxon, uit Duitsland, ook een begrip,” vervolgt Berkers zijn verhaal. “In combinatie met onze modificaties bieden we als Tatra-dealer een ongekend goede truck. Tatra denkt hierin mee met ons, we kunnen de truck nu leveren met 11,5 ton op de voorassen, dankzij het feit dat Tatra de aslast heeft aangepast. Dat leverde ons meteen werk op: Johan Guyt b.v. uit Katwijk bestelde een 8×8 46-tonner en vier 10×10 50-tonners. Met name die laatste uitvoering die wij als Tatra-dealer aanbieden, is een exclusief voertuig op de Nederlandse markt.”

    [​IMG]
    De 2018 modellen mogen gezien worden. (Beeld: Cypo design)

    Grandioze prestaties in grondverzet
    Bij Berkers Techniek kan men kiezen voor een snelverkeer- of een landbouwversie van de truck. “De snelverkeerversie is uitgerust met hydraulische hulpveercilinders, die wij ombouwen naar een actief veersysteem. Daarbij monteren we een vlakzetter -voorzien van gyroscoop- die de truck netjes recht houdt in het terrein. De lastindicatie is per as uitleesbaar, voor een maximale offroad performance,” aldus Berkers.

    Echte expertise verloochent zich niet
    Berkers ziet de belangstelling toenemen en is dagelijks druk met het beantwoorden van vragen. Niet alleen van klanten, maar ook van andere truckdealers. “We zijn zowel een kennisbedrijf als een technisch bedrijf. De voorsprong die we hebben opgebouwd, valt moeilijk in te halen. De nieuwe 2018-uitvoering komt eraan, in de Euro 6-variant. Een geheel nieuwe look, voorzien van de laatste DAF-motor en de nieuwste ZF Traxon-versnellingsbak,” zegt Berkers tot slot.

    gww-bouw.nl
     
  7. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Tatra Kolem Světa 2 / Tatra Expedition Around the World 2.

    De expeditie Tatra Kolem Světa 2 die 22 februari van dit jaar begon, volgt op de legendarische Tatra-reis rond de wereld, die plaatsvond in 1987-1990.

    Drie jaar, vijf continenten, 270 duizend kilometer, 600 deelnemers.

    Marek Havlíček en Petr Holeček ontmoetten elkaar een paar jaar geleden bij toeval in Angola, daarna bereiden de twee samen de grootste Tsjechische expeditie ter wereld voor.
    Ze rijden in een Tatra-truck uit 2005 met een bovenbouw die sterk is geïnspireerd op de originele Tatra van de eerste wereldreis.
    De bemanning moet altijd een paar dagen zelfvoorzienend zijn. Het zal duizend liter water vervoeren, duizend liter diesel en enkele honderden kilo's reserveonderdelen. 'Eigenlijk zou ik alles moeten kunnen oplossen', zegt Holeček.
    De auto heeft niet alleen een bemanning en tijdelijke expeditieleden die voor hun verblijf betalen. "Omdat we ons herinneren hoe de eerste Tatra over de hele wereld ons aansprak toen we jongens waren, en de herinnering ons de wereld in dreef, zouden we zoiets willen geven aan kinderen die anders niet zo'n kans zouden krijgen", zegt Havlíček. 'En dus gaan we ook kinderen vanuit kindertehuizen plaatsen bieden. Sommige delen van de route zullen met ons meegaan om iets te zien en een avontuur te beleven."
    Tegelijkertijd realiseren ze dat hun auto in drie jaar een ecologische voetafdruk op de weg zal achterlaten, dus willen ze elke honderd kilometer een boom planten.

    Ze reisden via de Balkan naar Turkije, van daaruit wilden ze doorgaan naar Georgië, Armenië, Azerbeidzjan en Iran. En dan verder naar het oosten, om uiterlijk begin november in Vladivostok te zijn.

    De bemanning verbleef 92 dagen ongepland in Turkije, ze mochten de Turks-Georgische grens niet oversteken vanwege de coronaviruscrisis.
    Gisteren zijn ze aangekomen bij de grens van Iran. Daar hebben ze urenlang moeten onderhandelen om de grens over te mogen.
    Vandaag was er weer een probleem met de autoriteiten van Iran:

    Tatra Expedition Around the World 2 werd kort vastgehouden in Iran.

    Een reisexpeditie genaamd Tatra over de hele wereld 2 werd aangehouden door de Iraanse politie. De leden zouden met een drone filmen op plaatsen waar het verboden is. Dat zei de Tsjechische radio zaterdag. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček zijn de leden van de expeditie al vrijgelaten.

    'We werden wakker bij Ararat aan de Iraanse grens. We hebben een korte opname van de drone gemaakt en we wisten niet dat we dicht bij een dam waren waar je in deze gebieden niet mag vliegen ', zei Marek Havlíček, hoofd van de expeditie, voor Radiožurnál.
    Hij voegde eraan toe dat ze tegen een grote taalbarrière vochten omdat de politie geen van 's werelds gemeenschappelijke talen sprak. Ze moesten communiceren met vertalers.

    'Twee expeditieleden hebben al contact gehad met onze ambassade in Teheran. De reden voor de aanhouding was het ongeoorloofde gebruik van de drone. In Iran hebben toeristen uit andere landen hier in het verleden problemen mee gehad. We zullen de zaak zeker oplossen met de Iraanse autoriteiten, "zei de minister. Petříček kondigde later aan dat de reizigers al waren vrijgelaten.
    Bron irozhlas.cz.

    De expeditie is verdeeld in vier etappes, terwijl de speciale Tatra tussendoor per schip naar de verschillende continenten wordt vervoerd.
    1e etappe - duur 9 maanden, ongeveer 70 duizend km, 22 landen
    Tsjechië - Slowakije - Hongarije - Slovenië - Kroatië - Bosnië en Herzegovina - Montenegro - Albanië - Macedonië - Griekenland - Bulgarije - Turkije - Georgië - Armenië - Azerbeidzjan - Iran - Turkmenistan - Oezbekistan - Tadzjikistan - Kirgizië - Kazachstan - Mongolië - Rusland

    2e etappe - duur 5 maanden, ongeveer 40 duizend km, 8 landen
    Chili - Argentinië - Paraguay - Brazilië - Bolivia - Peru - Ecuador - Colombia

    3e etappe - duur 9 maanden, ongeveer 80 duizend km, 10 landen
    Panama - Costa Rica - Nicaragua - Honduras - El Salvador - Guatemala - Belize - Mexico - VS - Canada

    4e etappe, duur 9 maanden, ca. 80 duizend km, 28 landen
    Zuid-Afrika - Lesotho - Swaziland - Namibië - Botswana - Zambia - Malawi - Tanzania - Rwanda - Oeganda - Democratische Republiek Congo - Republiek Congo - Gabon - Kameroen - Nigeria - Niger - Benin - Togo - Ghana - Burkina Faso - Mali - Mauritanië - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Marokko - Spanje - Frankrijk - Duitsland - Tsjechië.

    Ze zijn te volgen via facebook.com/tatrakolemsveta2.
    Actuele positie op kaartje tatrakolemsveta2.cz, waarna je via ""Blog" bovenaan op wereldbol klikken voor vertaling.
    Interview op gurucamper.com.
     

Deel deze pagina