Tatra

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tatra Register Nederland viert twintigjarig bestaan

Wie Tatra's wil komen kijken is van harte welkom in het weekend van 15-17 september. Het Tatra Register Nederland viert dan zijn twintigjarig bestaan bij Hotel-Restaurant De Oorsprong, tussen Langweer en Sint Nicolaasga. Op zaterdag staat o.a. een rondrit door Friesland op het programma. 's Middags staan de auto's ca. 14.00 uur twee uur lang ter bezichtiging opgesteld rondom de Martinikerk in Franeker, terwijl de inzittenden o.a. het Planetarium van Eise Eisinga bezoeken. Forumfans mogen natuurlijk ook gerust bij het hotel een kijkje komen nemen, dus als je in de buurt bent, Tabe...... Er worden ruim 30 Tatra's verwacht, uiteraard uit Nederland, maar ook uit Tsjechië, Duitsland, Denemarken en Groot-Brittannië. Veel verschillende Tatra's maken - ijs en weder dienende - hun opwachting, van een T12 uit 1924 tot een T700 uit 1998 toe. Meer info via www.tatraregister.nl .
 

Freddy2005

† In Memoriam
Geen geld voor nieuwe vrachtwagens

De aankoop van nieuwe vrachtwagens, voor het vervoer van manschappen, voor de Tsjechische landsverdediging is uitgesteld. Aanvankelijk zou het contract voor de aankoop van 555 vrachtwagens, ter waarde van 6,8 biljoen kronen, eind dit jaar getekend worden. Wegens besparingen en andere prioriteiten wordt alles uitgesteld tot minstens 2009.

radio.cz
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
En op dit moment schijnt die rondrit in Friesland aan de gang te zijn. Er schijnen 35 Tatra's door Friesland te rijden, de ontmoetingsplek is Langwar(?). Artikeltje hieronder, ik begrijp er niet zoveel van

Der toere op dit stuit 35 Tatra's troch
Fryslân. It giet om Tsjechyske ald-timers fan foar de jierren '60. De
eigners komme alle jierren byinoar om
te pronkjen mei har lúkse auto's.
Langwar is it moetingsplak; sneon rydt de kolonne nei Harns en Frjentsjer.

Tatra's wurde net mear makke. De auto wie benammen populêr by kommunistyske partijbazen yn it eardere eastblok. De Nederlânske Tatra-feriening waard yn 1986 op-rjochte.
 

Tabe

† In Memoriam
Lukas14 schreef:
En op dit moment schijnt die rondrit in Friesland aan de gang te zijn. Er schijnen 35 Tatra's door Friesland te rijden, de ontmoetingsplek is Langwar(?). Artikeltje hieronder, ik begrijp er niet zoveel van

Hier de vertaling;

Er rijden momenteel 35 Tatra's door Friesland. Het gaat om Tsjechische old-timers van voor de jaren 60. De eigenaren komen elk jaar bij elkaar om te pronken/showen met hun luxe (mooie) auto's.

Tatra's worden niet meer gemaakt. De auto was voornamelijk populair bij de communistische partijbonzen in het voormalige oostblok. De Nederlandse Tatra-vereniging werd in 1986 opgericht.
 
Lukas,Je moet je diep schamen omdat jij niet weet waar Langweer ligt.In het bijzonder omdat jij ook nog in Friesland woont.Zelfs elke "Hollandse"zeiler weet dat.Heb je dan zo zitten pitten vroeger bij aardrijkskunde? rich?:D ;)
 

Tabe

† In Memoriam
Vriend Jirka heeft weer een "nieuwe" Tatra gekocht. Nou ja nieuw? Eentje uit 1932 en er moet nog van alles aan gebeuren. Persoonlijk zou ik er geen brood in zien maar die Tsjech dus wel.

En Petertje TATRA, zou jij in dit vehicle nog enig brood zien ?
 

Bijlagen

  • tatra1932-1.jpg
    tatra1932-1.jpg
    115,4 KB · Bekeken: 6

Tabe

† In Memoriam
Tatra 603 in AUTOWEEK nr 34 -2006

Voordat ik onderstaand artikel uit de AUTOWEEK nr 34 d.d. 23-30 augustus 2006 heb geplaatst heb ik dit (of deze?) topic even weer helemaal doorgenomen om te kijken of er al iets over gezegd is. Ik kon niks vinden dus ik ben aan het overtypen geslagen. Mocht het al wel eerder in dit forum zijn gepubliceerd dan........

Eens in de zoveel tijd komt mijn vriend Egbert met een stapel AUTOWEEK (s). In 1 er van trof ik dit artikel aan onder het onderwerp TERUGBLIK 1957. Een foto kan ik er niet bij plaatsen, maar ik geloof dat Punkensteijn kortgeleden een foto van een dergelijk voertuig in de fotogalerij heeft geplaatst, en anders heeft Tatrafan nog wel een mooie foto.

Vernuftige Oostblok-techniek.
Eind 1956 gaat de technisch voortuitstrevende 603 van het Tsjecho-Slowaakse merk TATRA in productie. Pas in het daaropvolgende jaar is deze auto ook te bewonderen buiten het Oostblok. De 603 is de opvolger van de TATRAPLAN, die tot 1954 werd gebouwd. Opvallendste kenmerk van de grote Tatra-limousine blijft zijn druppelvormige aerodynamische carrosserie, een vinding van Hans Ledwinka. De drie koplampen zijn in het midden geplaatst, wat mogelijk is omdat de motor achterin zit. Daardoor is een luchtinlaat aan de voorzijde immers overbodig.

Ook de motor is bijzonder ; een luchtgekoelde 2-5 liter V8 met dubbele carburateurs en 95 pk. De slechts 169 kg wegende , uit lichtmetaal opgetrokken krachtbron krijgt de nodige koeling van twee door een riem aangedreven aanjagers, die lucht aanzuigen door de ventilatiesleuven in de flanken. Ook is er een thermostatisch openende ventilatie- opening in de achterbumper.

Omdat de achterin gemonteerde motor de achterwielen aandrijft, is een cardanas overbodig - wat voor een mooi vlakke bodem zorgt en dus veel beenruimte voor de (maximaal zes) passagiers. De top van de 1470 kg zware , ruim 5 meter lange en 1.9 meter brede 603 bedraagt door zijn gunstige stroomlijn toch nog meer dan 160km/h. Onder de impossante neus bevindt zich een enorm bagageruim.

De 603 blijft een exclusieve auto en is vooral voor communistische partijbonzen en hoge ambtenaren.


zo dacht men er in 1957 over !! Bij het artikel is een fotootje geplaatst.

(met dank aan AUTOWEEK)
 
Nieuwe Tatra in CZ gebouwd

In 1998 stopte Tatra met het bouwen van auto’s. De laatste was de T700 met zijn achterin geplaatste luchtgekoelde V8. Het ex-oostblokmerk was niet meer winstgevend. Voordat het merk achter het IJzeren Gordijn verdween, was het bekend om zijn innovatieve en bizar vormgegeven modellen. De Amerikaanse directeur Ronald Adams heeft plannen om het merk, dat nu alleen nog vrachtauto’s bouwt, nieuw leven in te blazen. Dat melden verschillende Tsjechische bronnen. Binnenkort moeten replica’s worden gemaakt van de Tatra 603 en de Tatraplan. Die eerste werd van 1957 tot 1975 gebouwd en de Tatraplan was er van 1947 tot 1952. De carrosserie en het interieur worden precies zo gemaakt als in het verleden, maar de auto’s worden voorzien van een onderstel en motoren van een grote autoproducent. De belangstelling voor Tatra is in de VS aangewakkerd om vorig jaar in Los Angeles een Tatra 603 is tentoongesteld. Omstanders waren verbaasd dat het model al zou oud is. Op het moment wordt onderzocht of Adams’ plan haalbaar is. Als alles goed gaat, worden in 2010 in Kopřivnice de eerste replica’s gemaakt. De productie bedraagt vervolgens zo’n duizend exemplaren. Het gaat Tatra als vrachtautomerk op het moment voor de wind. Op het moment worden 295 vrachtauto’s gemaakt voor het Tsjechische leger. Daarvoor werd in 2006 een contract getekend. Met die transactie is een bedrag gemoeid van dik honderd miljoen euro.

Bron.www.nieuws.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Publiek kan kiezen welke retromodellen worden gebouwd

Sinds maandag kunnen burgers stemmen welke drie auto's door de onderneming Tatra als retro-versie zullen gebouwd worden. Belangstellenden hebben tot en met 30 augustus de mogelijkheid om hun stem in het Tatra Technik Museum in Kopřivnice of op de website www.aktualne.cz uit te brengen.

De keuzes kunnen gemaakt worden uit tien modellen, met inbegrip van de klassieke T303 en T600. De voertuigen die de meeste stemmen krijgen worden vervolgens vanaf 2010 als een retro-model op de markt gebracht. Volgens de directeur-generaal van Tatra, Ronald Adams, kunnen ongeveer 50 tot 100 voertuigen gebouwd worden. Over de prijzen zijn nog geen enkele aanwijzingen aldus Adams.

pragerzeitung.cz

1586276-tatra-t603.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Boek over Tatra-Konstrukteur Ledwinka voorgesteld

In het Tatra-Museum in Kopřivnice is donderdag een boek voorgesteld over de legendarische konstrukteur Hans Ledwinka. Ledwinka heeft 40 jaar aan de ontwikkeling van de Tatra wagens meegewerkt. Het boek werd feestelijk gedoopt ter gelegenheid van de 130e verjaardag van de geboorte van deze belangrijke auto-ontwerper.

Hans Ledwinka was een Oostenrijks auto-ontwerper; een van de belangrijkste van de twintigste eeuw. Vanaf 1897 werkte hij voor de Nesseldorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft in Nesseldorf (Tegenwoordig Kopřivnice in Tsjechië).
In 1917 ging hij na een verschil van mening met de nieuwe directie van Nesseldorfer voor Steyr werken. In 1921 keerde hij naar zijn vorige werkgever terug, die inmiddels auto's produceerde onder het merk Tatra. Van 1921 tot 1945 was hij hoofdconstructeur bij Tatra.

Het boek is gegroeid uit een tentoonstelling die het museum in Kopřivnice ter gelegenheid van de 130° verjaardag heeft gehouden. Volgende week wordt een gelijkaardige tentoonstelling in Dresden geopend.

De afzonderlijke hoofdstukken, thematisch gericht op het leven en werk van Hans Ledwinka zijn uitgebreid en aangevuld met teksten en afbeeldingen die niet passen in de tentoonstelling," zei de directeur van het Techniek Museum Tatra Kopřivnice Lumír Kavalek.

Het boek bevat teksten in drie talen - Tsjechisch, Duits en Engels. Waar en hoe het boek te verkrijgen is staat er helaas niet bij. Best is zich te richten aan het tatramuseum.

ceskenoviny.cz

1214220502_img00008.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Geheim wapen in de oorlog

Achter het IJzeren Gordijn stond na de Tweede Wereldoorlog de auto-industrie onder staatstoezicht.

De Comecon (de communistische economische raad) stelde duidelijke regels op. In het voormalige Tsjecho-Slowakije moest Skoda zich richten op personenauto's, Tatra op vrachtwagens.

Tatra deed haar beklag en mocht uiteindelijk ook luxe regeringsauto's produceren. En jawel, dat werd deze 603 (1956 -1975). Een bijzonder ding vanwege z'n niet te missen gestroomlijnde vormgeving en opmerkelijke techniek. Achterin ligt in dit exemplaar bijvoorbeeld een luchtgekoelde achtcilinder met een inhoud van 'maar' 2,5 liter. Verrassend weinig slagvolume voor zo'n blok. "De motor biedt natuurlijk wel veel comfort", vertelt Menno van der Hoek uit Ulvenhout, eigenaar van deze 603 uit 1968. Hij raakte tijdens bezoeken aan het voormalige Oostblok gefascineerd door het excentrieke lijnenspel van de modellen achter het gordijn. "Deze 603 laat ook zien dat ze in het Oostblok heel behoorlijke auto's konden bouwen. Daar liepen de ontwikkelingen echt niet achter. Kijk naar de stroomlijning, daar was Tatra al voor de oorlog mee bezig." Zo zou de 603 zelfs een vergelijkbare luchtweerstand hebben als een Audi 100 uit de jaren tachtig.

Tijd voor een ritje. Gelukkig zijn de wegen kurkdroog. "Met nat weer is een Tatra staartlastig, want de massa zit voor het grootste deel achterin - versnellingsbak, motor en aandrijving. De benzinetank zit wel voorin. In Tsjechië luidt daarom het gezegde dat een Tatra het meest geheime wapen was tegen Duitse officieren. Die reden in de oorlog graag in in beslag genomen Tatra's. Zij waren gewend aan een andere configuratie, met alle gevolgen (ongevallen, red.) van dien."

Tijdens de rit houdt Van der Hoek de 603 prima op koers. Opvallend is het gemak waarmee de Tsjech meekomt met het moderne verkeer. Zelfs met snelwegen heeft de 603 geen moeite. Dankzij die soepele achtcilinder natuurlijk. Hierdoor zijn nog steeds snelheden mogelijk van ruim 130 km/u. We kunnen als we willen dan ook letterlijk links blijven rijden.

bndestem.nl
 

char

† In Memoriam
Ik ben toch benieuwd of er dit- of volgend jaar nog retro-modellen op de markt komen.... En wat de prijzen zullen zijn!!..

Wel onwijs gaaf!!.. die auto's!!..

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tatra in Tsjechië wil DAF motoren en cabines

DAF-Trucks in Eindhoven voert vergevorderde gesprekken met Tatra over de levering van motoren en truckcabines aan de vrachtwagenfabriek in Tsjechië. De eerste motoren zijn al verstuurd van Eindhoven naar Koprivnice.
Ze worden in Tatra's beproefd.
Tatra maakt speciale trucks, die vaak worden ingezet onder extreme terrein- en weersomstandigheden. Er rijden Tatra's in de Sahara, maar ook in Siberie.
Het bedrijf maakt trucks voor militair gebruik en voor speciale civiele toepassingen.
Tatra is vooral actief in Oost-Europa, Afrika, India en in Australié. Hoeveel componenten Tatra van DAF gaat betrekken is niet duidelijk, maar ingewijden spreken van 'een lucratief contract'.

ed.nl
 
Bovenaan