Tatra

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Ik heb nog twee kalenders van de Tatra automobielen (gekregen van een medewerker van de Tatra fabriek in Koprivnice). Indien je geintereseerd bent mag je ze hebben. Zijn vrij groot van formaat.Maar niet van het jaar 2004 wat ouder, wel met erg leuke foto's.
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Iemand nog Top Gear gezien gister op Veronica?

Werd temeest us gezegd dat Kever helemaal geen VW is
smiley20.gif
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

De kalender is goed aangekomen, maar mijn berichtje terug daarover kennelijk de mist ingegaan, sorry! Heel hartelijk bedankt in ieder geval en als het ooit zo uitkomt bied ik graag een ritje in een Tatra aan!
Ik woon in Friesland, en als er een rit of bijeenkomst in het land is, dan post ik het hier ook wel even op het Forum. We hebben overigens zelfs twee Tsjechische leden (woonachtig in NL)!
PS Zou ik je een plezier doen met de nieuwe Tatra kalender 2005? Via het Museum in Koprivnice krijgt onze club binnenkort een aantal voor de verkoop, maar als je het leuk vind, geef ik je er graag eentje als dank.
Tatra ahoj,
Peter
 

Bijlagen

  • 29251-kalender 2005.jpg
    29251-kalender 2005.jpg
    242,2 KB · Bekeken: 2
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Leuk aanbod, maar ik hoef geen Tatra kalender.
Ik ben er van overtuigd dat er heel veel mensen zijn die hem wel heel graag zouden willen hebben.
 
Nieuwe website Tatra Register Nederland

Het Tatra Register Nederland heeft een nieuwe website, te bereiken onder Tatra Register Nederland Homepage . Het is een kleine club met ca. 90 leden, die gezamenlijk een 120 Tatra's bezitten. Logischerwijs hebben de meeste leden een goede band met Tsjechië - de liefde komt érgens vandaan, en bovendien is voor zowel expertise als onderdelen CZ de aangewezen plaats.
Twee maal per jaar vindt een eigen clubrit plaats binnen Nederland en verder geeft het TRN graag acte de présence bij buitenlandse Tatra clubs, die actief zijn in bijv. Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië. Belangstellenden voor onze Tsjechische pronkstukken zijn altijd van harte welkom! De site is nog in opbouw, maar kom gerust een kijkje nemen...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tatra op lijst nationale kultuurmonumenten

De lijst met de nationale kultuurmonumenten wordt vanaf januari met 10 eenheden uitgebreid. Naast een onroerend goed worden op de lijst ook oude handschriften, archeologische vondsten en barokschilderijen echter ook nog vijf auto's van het merk Tatra geregistreerd.

bron radio.cz

De tatrafan zal ons wel meededelen over de welke het precies gaat.;)
 
In de topic over de Skoda Roomster vroeg tatrafan dit:

tatrafan schreef:
Zal er ooit nog een nieuwe Tatra personenauto verschijnen? En hoe zou die er dan uit zien?
Zoiets? Vond dit plaatje op internet, lijkt een beetje een kruising tussen een Rover 75 en een Tatra T603.
 

Bijlagen

  • 121730.jpg
    121730.jpg
    108,9 KB · Bekeken: 6
Restauratie unieke Tatra 57A cabriolet

Een verdreven Tsjech is terug op de weg

Niet minder dan vijfenhalf jaar duurde het project. En zoals dat vaker gebeurt: er was een deadline nodig, een stok achter de deur om het uiteindelijk ook echt af te krijgen. Gisteren zou Romke van Groning zijn trouwende zus en zwager naar het stadhuis in Franeker rijden: dat was beloofd. Niet meer dan een dag vantevoren, donderdagmiddag, reed zijn project voor het eerst op eigen kracht van Franeker naar Heerenveen om gekeurd te worden door de Rijksdienst voor Wegverkeer. En waaratje: het wagentje, een Tatra 57A cabriolet uit 1935, slaagde voor de proef en kreeg een kenteken. De officiële platen konden niet binnen een dag geperst worden, maar er zat tenminste - provisorisch, op een printer gefabriceerd - een nummer op de oldtimer.

Voor een ongeoefend oog is de blauwglanzende trouwauto van gisteren onmogelijk herkenbaar als reïncarnatie van de roestige constructie die Romke vijfenhalf jaar geleden uit een loods in Dokkum sleepte. Maar de kenner kan in één oogopslag het genetische merkteken spotten: de hol gekromde grille met daarin uitgeperste lamellen. Onmiskenbaar een 57A, want de 57 had nog geen grille maar een dichte voorzijde, en de latere edities (de 57B, tot na de Tweede Wereldoorlog gebouwd) hadden een rechte grille omdat die goedkoper geproduceerd kon worden.

Overigens was die grille tevens de duurste horde in het hele restauratieproces. ,,De helft ervan ontbrak. Ik heb geprobeerd er een na te maken, maar dat lukte niet. Dus heb ik in België een donorauto gekocht, waarvan ik de grille en ook een aantal andere onderdelen heb gebruikt - zoals de lederen stofhoezen rond de achteras.’’

Romke kocht zijn Tatra in 2000 van een collega, die ’m al jaren had opgeslagen in een loods in Dokkum. ,,Hij moest het het ding wegdoen van z’n vrouw, omdat die een nieuwe keuken wilde. Ik zocht eigenlijk een Kever cabriolet. Maar toen ik dit zag staan dacht ik: dit is wel veel bijzonderder. Een Kever heeft iedereen, een Tatra bijna niemand. Dit is de enige rijdende 57A cabriolet in Nederland.’’

Sudeten-Duitsland
Wat de Tatra bijzonder maakt - behalve de extreem grondige restauratie - is de technische en politieke geschiedenis van het Tsjechische merk en van dit exemplaar in het bijzonder. Hij werd 18 juni 1935 geleverd aan de heer Karl Wildner te Bischofteinitz: een dorpje in Sudeten-Duitsland, het Duitssprekende deel van Tsjechië dat in in 1938 werd ingenomen door Hitler en na de Tweede Wereldoorlog werd ’teruggegeven’ aan Tsjechoslowakije. De meeste Sudeten-Duitsers werden vervolgens tot emigratie gedwonen. Romke: ,,Waarschijnlijk is de eigenaar van deze Tatra toen verdreven; ik heb zijn adres opgezocht en het dorp bestaat niet eens meer.’’

De Tatra heeft een luchtgekoelde viercilinder boxermotor (twee maal twee cilinders die tegenover elkaar liggen, waardoor de zuigers bewegen alsof ze met elkaar boksen). Luchtkoeling was handig in Tsjechië: ,,Het is er ’s winters erg koud, en zonder waterkoeling kan de koelvloeistof niet bevriezen. Deze auto heeft bovendien een warmtewisselaar, een uniek systeem waardoor de benzine wordt voorverwarmd door de hitte van de uitlaatgassen.’’

De motor doet denken aan de beroemde, meestgebouwde viercilinder boxer ter wereld: de Volkswagen Kever. En dat is geen toeval: ,,Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was persoonlijk bevriend met Ferdinand Porsche. Porsche kreeg van Hitler de opdracht een auto te ontwerpen voor het hele volk, de volkswagen. Porsche had daar weinig zin in; hij was meer geïnteresseerd in sportauto’s. De Kever die hij vervolgens ontwierp was grotendeels een Tatra-ontwerp; Volkswagen heeft na de oorlog nog 8 miljoen mark moeten betalen voor gebruikte patenten.’’

Na de oorlog kwam Tsjechoslowakije onder Russisch gezag en werden er auto’s gebouwd volgens Russisch recept: groot, tamelijk absurd en matig afgewerkt, waardoor ze nauwelijks aantrekkelijk waren voor de Westeuropese markt. Wel heel exotisch: een aerodynamische ellipsvorm en een krachtige luchtgekoelde boxermotor achterin. Romke: ,,Die modellen zijn nu zeldzaam en zeker een ton waard. Tsjechië heeft er een exportverbod voor ingesteld.’’ Tatra-vrachtauto’s werden nog wel naar het Westen uitgevoerd, vooral de zeswielaangedreven zandkippers. ,,Die vielen op doordat de wielen scheef naar binnen stonden. Dat is ook zo met mijn 57A.’’

In een Kever is Romke inmiddels niet meer geïnteresseerd; ,,Die kent iedereen. Als ik er nog een auto bij neem, dan moet dat ook een Tatra zijn.’’ De 57A Cabriolet zal hij niet vaak berijden. ,,Tien keer per jaar, schat ik. De Oldtimer-elfstedentocht, twee Tatra-clubdagen per jaar en nog wat mooie ritten.’’

De vooralsnog mooiste rit werd gisteren gereden: Romke bracht zijn zus Japke en zwager Martijn de Groot naar het stadhuis om daar in de echt te worden verbonden. Toen ze er aankwamen, in een dikke blauwe wolk (de uitlaat functioneert sub-optimaal), reed er juist een tien meter lange Lincoln weg met het vorige bruidspaar. Een echte eyecatcher, zo’n witte stretched limousine met zwartgetinte ruiten. Maar láng niet zo uniek als de 870 kilo lichte, krap vier meter lange Tatra van Romke. Het restauratieproces is te volgen op de website: http://tatra.duncan.nl.eu.org.

uit het Friesch Dagblad
 
Beste Tatra(nen)
Zeer tot mijn verbazing vond ik vanavond deze 'club' van Tsjechofielen.Daarenboven ook nog het artikel uit het FD waarin het verslag van de oldtimer restauratie T 57 A .
(N.B. Kijk ook nog eens bij het Reformatorisch Dagblad (RD) bij Rubriek Snelweg, waardoor we van lezers van deze courant op geattendeerd werden).
Het internet verslag wordt binnenkort aangevuld, ook met video van de trouwauto dus, maar omdat 'de vader van de bruid' die dag dus was 'vrijgesteld' moet ik eerst enkele beelden binnen hebben. (U kunt zich als belangstellende melden op de mail voor updating).
Inmiddels is er met de wagen al weer ca. 500 km. 'ingereden'. Bijvoorbeeld het schakelen, de grote draaicirkel en allerlei moertjes die loslopen weer vast zetten, da's wel eventjes wennen dus.
Zaterdag 1 juli (morgen dus al) rijden we weer voor proef naar St. Nicolaasga (Fryslân) Er is daar een "Oldtimershow", met ook tractoren etc.
Op het weekend van 15-17 september is er een internationaal "Treffen" in het plaatsje Langweer (Fryslân) bij "De Oorsprong", georganiseerd door het Tatra-Register-Nederland (T.R.N.)
 
Elke Tatra zou cultureel erfgoed moeten worden verklaard! Vooral de 603.
Op de avond van de Fluwelen Revolutie zei een deelnemende student tegen me: dat noemen wij een één cylinderauto... omdat er een hoge heer met cylinder in zit!
 
Foto''s van de trouw-Tatra in Franeker

Beter laat dan nooit, maar hier zijn een paar foto's...
 

Bijlagen

  • T57A Romke van Groning Reformatorisch Dagblad.jpg
    T57A Romke van Groning Reformatorisch Dagblad.jpg
    85,4 KB · Bekeken: 3
  • Twee Tatra's in St.Nyk (zkl).jpg
    Twee Tatra's in St.Nyk (zkl).jpg
    142,6 KB · Bekeken: 8
Bovenaan