Tatra

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Laat 'Tatrafan' het niet lezen!! Doodskist.
Jammer dat je het heb gemist. Ik wist werkelijk niet dat er personenauto's gebouwd zijn door Tatra.
Het was een prachtige toer/optocht. Ik had niet door dat de, zilvere auto aan het begin van dit draadje van hem was. Maar gezien de reactie van een bestuurder van zulk een auto werd het mij duidelijk.
BTW 'Tatrafan', jullie zijn zeker direkt doorgereden in Kinderdijk?

Leen
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Het "doodskist" voor een T603 zij je vergeven
wink.gif
Veel minder vergevingsgezind ben ik ten opzichte van die onbekende Rotterdamse agent die een schitterende T87 uit het Tatra museum op een verder geheel verlaten kade van een parkeerbon van 46 euri voorzag
58.gif
terwijl we een boottocht door de havens maakten! Weet iemand of dat soort bonnen worden doorgespeeld naar CZ, of kan'ie worden weggegooid?
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

De bon kan je weggooien hoor haha.
Ze willen er wel meer aan gaan doen nu het ook EU is,
maar dat gaat nog wel erg lang duren.

En de bijnaam Doodskist heb ik niet verzonnen hoor,
dat is een normale bijnaam in CR,
nooit gehoord ofzo? Haha
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Ha Leen,

fijn dat je ze mooi vond! De zilveren T87 aan het begin is inderdaad van mij; er zijn er twee in NL, de andere zit in Amsterdam. In Kinderdijk kon gestopt worden en molens bezocht door wie wilde en een aantal mensen heeft dat ook inderdaad gedaan.

(PS Ik had nog ff willen stoppen en dag zeggen onderweg toen ik jullie zag staan, maar we waren door een onverwacht akkefietje al aan de errug late kant...)

Peter (Tatrafan)
 

Bijlagen

  • 19254-T87 kinderdijk.jpg
    19254-T87 kinderdijk.jpg
    224,5 KB · Bekeken: 5
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Nou ik weet al weer wat meer waarom dat ene type de doodskist is,
heleboel mensen waren ook bang om erin te rijden.

Bij een ongeluk is het een erg gevaarlijke auto omdat hij bijna altijd meteen in brand vloog,
was iets met de benzine tank ofzo.

Zal us aan de wat oudere generatie vragen hoe en wat,
jullie weten er blijkbaar ook nix van haha.
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

De benaming "doodskist" voor een 603 had ik inderdaad nog nooit gehoord, maar het brandgevaar is bekend. Dat zit em niet in de tank - die ligt veilig voorin - maar in de dubbele carburateurs, die bovenop het spruitstuk van de - hete! - motor zijn geplaatst. De holle bouten van de rigide benzineleiding hebben de neiging om los te trillen en dan te gaan lekken. Deze dienen na elke lange rit te worden aangetrokken - wat de beroepschauffeurs wisten en deden, maar later wel eens vergeten werd. Inmiddels is bij de meeste wagens de rigide benzineleiding tussen de carburateurs vervangen door een flexibel deel, wat het gevaar van lostrillen vermindert. Desondanks is onderhoud en controle een "must", we hebben het niet over een moderne Japanner of zo......
Helaas is een aantal jaren terug ook een schitterende Nederlandse 603 afgebrand, dus het gevaar is zeker niet denkbeeldig. Dit betrof overigens de auto van voormalig DDR-leider Erich Honecker.
Desondanks blijven we met plezier rijden hoor!

Peter aka "Tatrafan"
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Je hebt inderdaad een prachtige auto tatrafan. Gezien het model (beetje futuristisch) was het best een sensatie denk ik rond die tijd dat ze gebouwd werden en verkocht. Is die vleugel op de rug of vin een gestolen idee van de Amerikaanse auto's uit de jaren 50? Trouwens dit is de eerste keer dat ik zo'n auto zie. Ook hier in Liberec heb ik ze nog niet gezien (Ligt aan mij misschien) Ik zal beter opletten. Misschien zie ik ergens iets wat te koop is. Ik zal het met jullie delen wanneer ik iets zie.
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Bedankt voor het compliment! De vin is zeker niet afgekeken van Amerikanen uit de 50er jaren, alleen al het bouwjaar spreekt dat tegen. De vin verschijnt voor de eerste keer in 1934 (!) op de T77 (zie plaatje) en later ook op de 77A, de T87, de T97 en de T600 Tatraplan. Bovendien zijn de Amerikaanse vinnen louter voor de sier, terwijl ze op de gestroomlijnde Tatra's een functie hadden, namelijk om de rechtuitloop te verbeteren en de "staartlastigheid" te verminderen. Auto's gaan rechtuit als het zwaartepunt vóór het drukpunt ligt. Bij een voorin liggende motor is dat uiteraard geen enkel probleem, maar deze Tatra's hebben allemaal de motor achterin. Door nu een vin aan te brengen verplaatst het drukpunt (van de wind om de auto heen) zich weer naar áchter het zwaartepunt. Niet voor niets geldt Hans Ledwinka als één van de grote autoconstructeurs!
 

Bijlagen

  • 19319-T77xrayview.jpg
    19319-T77xrayview.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 6
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

tatrafan schreef:
De vin is zeker niet afgekeken van Amerikanen uit de 50er jaren, alleen al het bouwjaar spreekt dat tegen. De vin verschijnt voor de eerste keer in 1934
Zo zie je maar weer dat ik er totaal geen verstand van heb
blush.gif
. Ik zal oppassen wat ik voortaan zeg.
laugh.gif
. In ieder geval heb je een hobby die je met hart en ziel beoefend en je weet er veel vanaf en je kunt met recht zeer trots zijn op je Tatra. Ik vind het een voorrecht zoiets te hebben. Persoonlijk spreken deze oude modellen mij meer aan dan de nieuwere, of het nu een Tatra is of welk andere merk dan ook. Ik vind je hebt niet alleen een klassieke auto in je bezit, maar ook een stuk geschiedenis. Ik weet het niet goed te omschrijven, maar bij die oude auto's hoort iets, die auto's brengen meer mee dan alleen een auto zelf. Afijn, een echte liefhebber zal mij begrijpen.
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

tatrafan schreef:
De benaming "doodskist" voor een 603 had ik inderdaad nog nooit gehoord, maar het brandgevaar is bekend.
Zo leer je nog us wat van elkaar, mijn moeder wist nm niet te vertellen waarom dattie in de brand vloog, dacht iets met benzine tank ofzo haha.

Ik had de bijnaam doodskist ook al eens gehoord, maar weet niet precies om welk type het ging, totdat m'n moeder je foto zag van die zwarte duitse en glimlachend zei, hey mooie doodskist (niet lullig bedoelt dus ofzo hoor haha)

Toen vroeg ik dus verder van, waar komt die naam nou vandaan.... na de rest weten jullie nu dus al.

Dacht dat t alleen bij ongelukken was, maar t kon dus altijd zomaar spontaan gebeuren als je het nietbij hield.
Best slordig van de Tatra dude's !!!
Terwijl ze kwa techniek altijd erg voor liepen op de anderen, niet alleen de vin, maar ook de motoren enzo.

En natuurlijk niet te vergeten de Tatra Kever
smiley20.gif
Hahaha

Dus dat Skoda bij VW terecht is gekomen is geen toeval denk,
aangezien de Duitsers al heel lang met Tsjechische (Tatra) ideen en ontwerpen enzo hun auto's verkopen haha.
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Jammer genoeg ben ik er niet geweest. Ook al mijn vriend woont in Lekkerkerk. Was best druk dit weekend, verjaardag en onverwachtse bezoek van mijn broer. Dus ben er niet geweets.

Kvetinka
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Tatra museum is inderdaad erg mooi en indrukwekkend. Die techniek van zeswielaandrijving is prachtig om te zien, helemaal als je beseft dat dat al zo lang door ze wordt toegepast (wat was het ook al weer, vóór WOII?).
Tatrafan, ik heb daar nog geïnformeerd of de Tatrafabriek bezocht kon worden; men zij van niet. Is dat zo, of zijn er toch wegen te bewandelen? Hoe is het trouwens met het eigenaarschap van Tatra; toen ik er was, was er sprake van verkoop aan een investeerder/andere vrachtwagenproducent?
 
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Tatra is inderdaad tegenwoordig in het bezit van ATC oftewel de American Truck Company. Ze hopen nieuwe markten te ontsluiten voor de Tatra vrachtwagens - zo is er al een brandweerwagen ter kennismaking naar de USA verscheept - en hebben hiervoor zelfs al een nieuw logo geintroduceerd. Op de markten waar Tatra bekend is blijft gelukkig het oude logo gehandhaafd. Op hun website kan je een introductievideootje bekijken (maar verder is de hele site nog in opbouw). Mij viel op dat veel mensen in Koprivnice niet veel vertrouwen in de nieuwe bazen hebben, maar als die er inderdaad in slagen nieuwe afzetmarkten aan te boren kan dat natuurlijk gauw veranderen.

Een bezoek aan de fabriek is officieel onmogelijk, maar ik heb ooit eens op de bonnefooi bij de poort in Pribor aangeklopt (deze fabriek is nu gesloten, althans er worden geen auto's meer gebouwd) en toen werd ik niet alleen binnengelaten, maar door de directeur persoonlijk door de hele fabriek rondgeleid! Op de één of andere manier zie ik dat meneer Pischetsrieder of meneer Wiedeking nog niet doen
grin.gif

American Truck Co.
 

Bijlagen

  • 19590-atclogo.jpg
    19590-atclogo.jpg
    76,9 KB · Bekeken: 4
Bovenaan