Tatra

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vergeten model: Tatra 700, de limousine met V8 achterin!

Bron: www.vroom.be - Tekst: Francois Piette - 10 november 2016

Wil je opvallen en wil je meer dan een banale Mercedes S-Klasse? Dan trek je hier zeker de aandacht mee! Deze Tatra 700 is zonder twijfel een van de meest originele limousines van de laatste decennia.

02.jpg

Zegt de naam Tatra je niets? Het is nochtans een van de eerste autoconstructeurs: het merk werd in 1898 opgericht in Tsjecho-Slowakije en was vooral populair in de jaren 30 met aerodynamische en avantgardistische berlines. De modellen 11 en vooral 87 waren een groot succes, onder meer bij de Duitse nazi’s. Na de oorlog bleef het bedrijf modellen produceren voor de “apparatsjiks” en de communistische elite van het land. De vrachtwagenafdeling deed het altijd goed, maar de auto-afdeling ging langzaam achteruit...

04.jpg

700
In 1996, toen Tsjecho-Slowakije al enkele jaren niet meer bestond, presenteerde Tatra een nieuw model. De T700 is de ultieme afstammeling van de 603 van na de oorlog en doet met zijn originele architectuur zelfs denken aan de 87-modellen van voor de oorlog. Terwijl alle concurrenten hun motor voorin stopten, zat de motor bij de T700 achteraan. De luchtgekoelde V8 was beschikbaar in twee versies: een 3,5-liter en een 4,5-liter, met respectievelijk 201 en 231 pk.

05.jpg

Teloorgang
Ondanks de inspanningen van de Britse designer Geoff Ward om deze meer dan 5 meter lange berline er goed te doen uitzien, waren het ontbreken van een dealernet, gedateerde techniek en bijzonder sterke concurrentie de doodsteek van dit model. In 1998 viel het doek over de auto-afdeling van Tatra, met slechts 97 geproduceerde 700-modellen. Nu maakt het merk alleen nog vrachtwagens.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tatra mogelijk weer aan personenauto's

Tatra staat bij ons vooral bekend als fabrikant van de technisch vooruitstrevende T600 Tatraplan en T603. Waar de fabrikant later nog in de vorm van onder andere de T613 en T700 met sedans met een luchtgekoelde (!) V8 achterin op de proppen kwam, is het anno 2016 al jaren over voor de tak van Tatra die zich bezighoudt met de productie van personenauto's. De fabrikant is echter verre van verdwenen, Tatra produceert momenteel diverse (militaire), maar daar lijkt het niet bij te blijven. Een terugkeer naar de productie van personenauto's wordt overwogen.

Dat schrijft het doorgaans wel geïnformeerde Digital Trends op basis van 'bronnen dichtbij Tatra'. Mocht Tatra weer auto's gaan bouwen, dan zijn dat volgens de bron geen modellen met een volledig nieuwe koets. Tatra zou namelijk overwegen om replica's en moderne interpretaties van zijn iconische oude modellen te gaan maken. Eigen techniek wordt naar verluidt gecombineerd met technologie van 'een andere autofabrikant'. Of de herboren opnieuw een achterin geplaatste krachtbron krijgen, zal nog maar moeten blijken. We wachten in spanning af!

Bron: msn.com
 

Ad Verschoor

Donateur
TATRA-PHOENIX-Euro6-8x8_03.jpg


Unieke samensmelting van Tsjechisch vernuft en Nederlandse techniek

De oudere generatie onder de lezers denkt bij het horen van de naam Tatra al snel aan de prachtige automobielen die het Tsjechische merk in vervlogen tijden produceerde. De jongere garde kent het merk vooral van de DAKAR-rally. Met 120 jaar historie in het ontwikkelen van voertuigen, heeft het bedrijf zich heden ten dage toegelegd op de productie van vrachtwagens. Vijf jaar geleden verwierf Berkers Techniek b.v. uit Deurne het Tatra-dealerschap voor Nederland. Frank Berkers, directeur en eigenaar van Berkers Techniek, deelt het verhaal achter een unieke samenwerking.

“Het begon allemaal met het ombouwen van een oude GINAF van een klant,” vertrouwt Berkers ons toe. “Wij zijn als technisch bedrijf gespecialiseerd in maatwerk in landbouwmachines. Op wens van de kant hebben wij zijn GINAF-truck omgebouwd naar een terreinuitvoering, die gekeurd werd als landbouwvoertuig. Het eindresultaat genoot een enorme belangstelling, we merkten dat er vraag was naar terreinvrachtwagens. Reden voor ons om te gaan zoeken naar een nieuwe truck die beter om te bouwen is. Toen we in aanraking kwamen met Tatra op een beurs, wisten we dat we die truck hadden gevonden en kon een fabrieksbezoek in Tsjechië niet uitblijven.”

Betrouwbaar, robuust en perfect rijcomfort
Een absoluut voordeel van Tatra-trucks is de onafhankelijke wielophanging. Berkers: “Daarmee heb je in oneffen terrein altijd grondcontact op alle wielen, iets wat een doorlopende as zou verhinderen. De afwezigheid van een cardanas en de aanwezigheid van een beschermde, doorlopende aandrijfas heeft als voordeel dat de aandrijving niet in contact kan komen met het terrein. Tevens heeft de truck hierdoor een doorwaaddiepte van een meter en een laag zwaartepunt, in combinatie met een zeer torsiestijf chassis. We zijn in staat om een kipper op de truck te monteren zonder noodzaak van een hulpchassis. Dat scheelt enorm in het gewicht.”

Gedeelde techniek van sublieme kwaliteit
Dankzij de samenwerking tussen DAF en Tatra -beiden onderdeel van de PACCAR groep- genieten de Tsjechische trucks de laatste versie van de Euro 6-motor en een cabine van DAF. “De versnellingsbak is de ZF Traxon, uit Duitsland, ook een begrip,” vervolgt Berkers zijn verhaal. “In combinatie met onze modificaties bieden we als Tatra-dealer een ongekend goede truck. Tatra denkt hierin mee met ons, we kunnen de truck nu leveren met 11,5 ton op de voorassen, dankzij het feit dat Tatra de aslast heeft aangepast. Dat leverde ons meteen werk op: Johan Guyt b.v. uit Katwijk bestelde een 8×8 46-tonner en vier 10×10 50-tonners. Met name die laatste uitvoering die wij als Tatra-dealer aanbieden, is een exclusief voertuig op de Nederlandse markt.”

TATRA_PHOENIX_Euro6_2018_8x8_03.jpg

De 2018 modellen mogen gezien worden. (Beeld: Cypo design)

Grandioze prestaties in grondverzet
Bij Berkers Techniek kan men kiezen voor een snelverkeer- of een landbouwversie van de truck. “De snelverkeerversie is uitgerust met hydraulische hulpveercilinders, die wij ombouwen naar een actief veersysteem. Daarbij monteren we een vlakzetter -voorzien van gyroscoop- die de truck netjes recht houdt in het terrein. De lastindicatie is per as uitleesbaar, voor een maximale offroad performance,” aldus Berkers.

Echte expertise verloochent zich niet
Berkers ziet de belangstelling toenemen en is dagelijks druk met het beantwoorden van vragen. Niet alleen van klanten, maar ook van andere truckdealers. “We zijn zowel een kennisbedrijf als een technisch bedrijf. De voorsprong die we hebben opgebouwd, valt moeilijk in te halen. De nieuwe 2018-uitvoering komt eraan, in de Euro 6-variant. Een geheel nieuwe look, voorzien van de laatste DAF-motor en de nieuwste ZF Traxon-versnellingsbak,” zegt Berkers tot slot.

gww-bouw.nl
 

kuurgast

Donateur
Tatra Kolem Světa 2 / Tatra Expedition Around the World 2.

De expeditie Tatra Kolem Světa 2 die 22 februari van dit jaar begon, volgt op de legendarische Tatra-reis rond de wereld, die plaatsvond in 1987-1990.

Drie jaar, vijf continenten, 270 duizend kilometer, 600 deelnemers.

Marek Havlíček en Petr Holeček ontmoetten elkaar een paar jaar geleden bij toeval in Angola, daarna bereiden de twee samen de grootste Tsjechische expeditie ter wereld voor.
Ze rijden in een Tatra-truck uit 2005 met een bovenbouw die sterk is geïnspireerd op de originele Tatra van de eerste wereldreis.
De bemanning moet altijd een paar dagen zelfvoorzienend zijn. Het zal duizend liter water vervoeren, duizend liter diesel en enkele honderden kilo's reserveonderdelen. 'Eigenlijk zou ik alles moeten kunnen oplossen', zegt Holeček.
De auto heeft niet alleen een bemanning en tijdelijke expeditieleden die voor hun verblijf betalen. "Omdat we ons herinneren hoe de eerste Tatra over de hele wereld ons aansprak toen we jongens waren, en de herinnering ons de wereld in dreef, zouden we zoiets willen geven aan kinderen die anders niet zo'n kans zouden krijgen", zegt Havlíček. 'En dus gaan we ook kinderen vanuit kindertehuizen plaatsen bieden. Sommige delen van de route zullen met ons meegaan om iets te zien en een avontuur te beleven."
Tegelijkertijd realiseren ze dat hun auto in drie jaar een ecologische voetafdruk op de weg zal achterlaten, dus willen ze elke honderd kilometer een boom planten.

Ze reisden via de Balkan naar Turkije, van daaruit wilden ze doorgaan naar Georgië, Armenië, Azerbeidzjan en Iran. En dan verder naar het oosten, om uiterlijk begin november in Vladivostok te zijn.

De bemanning verbleef 92 dagen ongepland in Turkije, ze mochten de Turks-Georgische grens niet oversteken vanwege de coronaviruscrisis.
Gisteren zijn ze aangekomen bij de grens van Iran. Daar hebben ze urenlang moeten onderhandelen om de grens over te mogen.
Vandaag was er weer een probleem met de autoriteiten van Iran:

Tatra Expedition Around the World 2 werd kort vastgehouden in Iran.

Een reisexpeditie genaamd Tatra over de hele wereld 2 werd aangehouden door de Iraanse politie. De leden zouden met een drone filmen op plaatsen waar het verboden is. Dat zei de Tsjechische radio zaterdag. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček zijn de leden van de expeditie al vrijgelaten.

'We werden wakker bij Ararat aan de Iraanse grens. We hebben een korte opname van de drone gemaakt en we wisten niet dat we dicht bij een dam waren waar je in deze gebieden niet mag vliegen ', zei Marek Havlíček, hoofd van de expeditie, voor Radiožurnál.
Hij voegde eraan toe dat ze tegen een grote taalbarrière vochten omdat de politie geen van 's werelds gemeenschappelijke talen sprak. Ze moesten communiceren met vertalers.

'Twee expeditieleden hebben al contact gehad met onze ambassade in Teheran. De reden voor de aanhouding was het ongeoorloofde gebruik van de drone. In Iran hebben toeristen uit andere landen hier in het verleden problemen mee gehad. We zullen de zaak zeker oplossen met de Iraanse autoriteiten, "zei de minister. Petříček kondigde later aan dat de reizigers al waren vrijgelaten.
Bron irozhlas.cz.

De expeditie is verdeeld in vier etappes, terwijl de speciale Tatra tussendoor per schip naar de verschillende continenten wordt vervoerd.
1e etappe - duur 9 maanden, ongeveer 70 duizend km, 22 landen
Tsjechië - Slowakije - Hongarije - Slovenië - Kroatië - Bosnië en Herzegovina - Montenegro - Albanië - Macedonië - Griekenland - Bulgarije - Turkije - Georgië - Armenië - Azerbeidzjan - Iran - Turkmenistan - Oezbekistan - Tadzjikistan - Kirgizië - Kazachstan - Mongolië - Rusland

2e etappe - duur 5 maanden, ongeveer 40 duizend km, 8 landen
Chili - Argentinië - Paraguay - Brazilië - Bolivia - Peru - Ecuador - Colombia

3e etappe - duur 9 maanden, ongeveer 80 duizend km, 10 landen
Panama - Costa Rica - Nicaragua - Honduras - El Salvador - Guatemala - Belize - Mexico - VS - Canada

4e etappe, duur 9 maanden, ca. 80 duizend km, 28 landen
Zuid-Afrika - Lesotho - Swaziland - Namibië - Botswana - Zambia - Malawi - Tanzania - Rwanda - Oeganda - Democratische Republiek Congo - Republiek Congo - Gabon - Kameroen - Nigeria - Niger - Benin - Togo - Ghana - Burkina Faso - Mali - Mauritanië - Senegal - Gambia - Sierra Leone - Marokko - Spanje - Frankrijk - Duitsland - Tsjechië.

Ze zijn te volgen via facebook.com/tatrakolemsveta2.
Actuele positie op kaartje tatrakolemsveta2.cz, waarna je via ""Blog" bovenaan op wereldbol klikken voor vertaling.
Interview op gurucamper.com.
 

kuurgast

Donateur
Vrachtwagenfabrikant Tatra krijgt grote order voor Belgisch leger

Het bedrijf uit Kopřivnice in Noord-Moravië is betrokken bij de levering van 879 wagens voor de krijgsmacht van de Benelux-landen. Voor Tatra is het een van de grootste legercontracten van de afgelopen jaren.

De twee sub-bedrijven Tatra Trucks en Tatra Defence Vehicle leveren dan ook het chassis en de speciale gepantserde bestuurderscabines voor Belgische legervoertuigen, die worden geproduceerd door de Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF. De waarde van het contract werd niet vermeld. De eerste wagens voor de Belgische krijgsmacht worden afgeleverd in 2022 en de order wordt naar verwachting in 2025 afgerond.

Tatra Trucks maakt vrachtwagens in serie, maar bouwt ook voertuigen op maat. Het bedrijf verwierf internationale betekenis door de ontwikkeling van het zogenaamde centrale buizenframe. Het reeds lang bestaande bedrijf levert ook al geruime tijd aan het Tsjechische leger.

In de fabrieken werken ongeveer 1000 mensen, en nog eens 600 werken bij de dochteronderneming Tatra Metalurgie. De bedrijven behoren tot de Czechoslovak Group van de Tsjechische miljardair Michal Strnad.

Bron deutsch.radio.cz
 

Het Tatra Truck Museum verwelkomde de eerste exposities​


Het nieuwe Tatra Truck Museum is sinds enkele jaren gevestigd in Kopřivnice, in de hal van de voormalige gieterij aan de rand van het Tatra-fabriekscomplex. Er zullen onder meer tientallen Tatra-voertuigen te zien zijn, waaronder de legendarische auto waarmee Karel Loprais de Parijs-Dakar Rally won, of een vrachtwagen van de Tatra-expeditie rond de wereld van eind jaren tachtig. De opening van het museum is gepland in de herfst van dit jaar.

Museum van Vracht Tatra


De hal van de voormalige gieterij in Kopřivnice , waarin sinds 2019 het nieuwe Tatra Truck Museum groeit , heeft de afgelopen dagen zijn eerste exposities mogen verwelkomen. De allereerste auto die de hal binnenkwam was de Tatra 128 uit 1951; onder andere was onder andere een luchthaventrekker . Sommige auto's kunnen op eigen kracht arriveren, andere moeten naar het nieuwe museum worden gebracht. Het wegen zou moeten duren tot begin mei, het museum telt gemiddeld vier auto's per dag. Tijdens de zomervakantie moet een verzameling motorfietsen worden geïnstalleerd.

Het museum is ontstaan door een uitgebreide reconstructie van de hal van de voormalige gieterij, die de regio Moravië-Silezië inclusief land, geschonken door Tatra Trucks. Het nieuwe museum wordt een tak van het Museum van de regio Novojičín , een organisatie die bijdraagt aan de regio Moravië-Silezië .

Naar welke exposities kun je uitkijken?​

hulpprogramma Tatra


De collectie van het museum bestaat uit Tatra bedrijfswagens en vrachtwagens . Het oudste voertuig is een replica van de eerste Tatra-truck uit 1898, maar je ziet ook vertegenwoordigers van productielijnen die op dit moment nog in productie zijn. De exposities omvatten ook militaire gepantserde voertuigen en een bus .

Het Tatra Technisch Museum heeft lang enkele auto's en een collectie historische motorfietsen uitgeleend aan het nieuwe museum , die in 2015 aan de regio werden geschonken door de academische beeldhouwer Miroslav Rybička. Na de oplevering van exposities in de tentoonstelling worden videomapping , interactieve elementen, virtual reality en applicaties geïnstalleerd . Aan het einde van de zomer moet alles klaar zijn, begin herfst moet het museum open zijn voor bezoekers.

De Slowaakse trein zal af en toe uitrijden​

Slowaakse raket


De Slovenská strela- trein uit 1936, die lange tijd voor het Tatra-automuseum heeft gestaan en sinds twee jaar wordt verbouwd, krijgt ook een nieuw onderkomen in het museum . Naast het museum is voor deze spoorweglegende een speciale opslagplaats gecreëerd .

De locomotief kan na renovatie weer kan rijden en zal bij speciale gelegenheden het spoor verlaten . De trein legt nu kilometers af en verwerft technische competentie voor gebruik op het spoor.

In het najaar van 2021 gaat het museum open voor bezoekers.

 
Het merk Tatra

Voor liefhebbers van autotechniek is een Tatra om van te likkebaarden. Maar wie ze kent uit de tijd achter het IJzeren Gordijn, zal er weinig zoete herinneringen aan hebben. Daar waren dit de auto’s van de hoogwaardigheidsbekleders van de communistische regimes. Tot in Rusland toe reden politici, directeuren, diplomaten en vakbondsleiders – doorgaans niet de beste vrienden van Jan met de pet – in Tatra’s. Uit onvrede van de Russen over de bouwkwaliteit van hun eigen limousines mocht het Tsjecho-Slovaakse merk in de vroege jaren 50 een nieuw model ontwikkelen. Zoiets deed je namelijk niet op eigen houtje; daarvoor moest eerst van bovenaf toestemming worden gegeven.


Tatra T77

Tatra T77

Het model, aangeduid met het typenummer T603, was voorzien van een luchtgekoelde V8, een concept dat Tatra al sinds de T77 uit 1934 gebruikte en dat door niemand werd geïmiteerd. Nadat de 603 door de jaren heen telkens een beetje was gemoderniseerd, verscheen in de jaren 70 een nieuw model: de door Vignale vormgegeven T613. Ook hierin werd de luchtgekoelde V8 toegepast. Die auto behoorde opnieuw tot het beste wat er in het Oostblok te koop was en werd geproduceerd tot het verdwijnen van het IJzeren Gordijn. Vanaf toen werd de toekomst van Tatra ongewis, want tegen de stortvloed aan westerse auto’s die vrijkwam, begon het Tsjechische merk niet zo veel met een auto die van twintig jaar terug stamde.

Tatra T603

Tatra T603

Hoog tijd dus om actie te ondernemen. Het enige wat mogelijk was met de gelimiteerde budgetten, was de aloude T613 moderniseren met vernieuwde remmen, versnellingsbak en injectiesysteem. Dat resulteerde in de 613-5; inderdaad een vijfde evolutie van dit model. Het werd in 1993 gelanceerd met de vurige hoop op internationaal succes. Er werden zelfs wat prototypes gemaakt met een stuur aan de rechterkant. Maar volgens de overlevering is de productie van de 613-5 beperkt gebleven tot slechts vijf(!) stuks.

Tatra T613

Tatra T613

Een nieuwe poging dan maar. Opnieuw werd de T613 als uitgangpunt genomen om een gemoderniseerde Tatra te ontwikkelen. Nu gebeurde het belangrijkste werk aan de motor. Daarvan werden de emissies danig verminderd door gebruik van een injectiesysteem en dubbele katalysatoren. Maar ook het uiterlijk werd aangepakt. De Britse ontwerper Geoff Wardle overgoot de auto met een jaren 90-saus. Op die manier moest het publiek in het voormalig Oostblok worden verleid om Tatra trouw te blijven – en het allermooiste zou zijn als ook kopers in het Westen overstag zouden gaan voor de T700, zoals de auto inmiddels heette. Vanaf 1996 struikelde de Tatra T700 voort op de markt om in 1999 definitief onderuit te gaan. Het meest optimistische productiecijfer is 72, maar er wordt ook gesproken van 65 stuks. Deze T700 markeerde het einde van Tatra als bouwer van personenauto’s. Het merk was te ver verstrikt in het IJzeren Gordijn om een vuist te kunnen maken tegen de invasie van Westerse merken. De historie van Tatra begon in 1850 met het bouwen van koetsen en in 1897 was men er al vroeg bij met een auto. Vandaag de dag worden er bij Tatra nog vrachtwagens gebouwd.

Toen het doek viel voor de T700, was er al een nieuw model in ontwikkeling: de Tatra 625 zou je met de kennis van nu een Porsche Panamera-achtige auto kunnen noemen. Hij had een nieuwe V8 die deze keer watergekoeld was en voorin geplaatst. Alles was klaar voor productie. Maar dat kindje is dus met het badwater weggegooid.

bron: autoweek.nl
 
Bovenaan