Horeca Taste the Czech Republic

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Czech Tourism heeft een culinaire persreis naar Tsjechië georganiseerd van 23 tot en met 27 mei.
Een van de deelnemers is Kim van Velzen die alles tweet op twitter.
Meer over de culinaire reis naar Tsjechië is te vinden op zijn website.
Mogelijk kunnen we later wat artikelen hier toevoegen die hij zal schrijven nav zijn culinaire reis.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië, het neusje van de zalm.

Tsjechië: eind mei mocht ik op uitnodiging van het Tsjechisch verkeersbureau dit land culinair gaan ontdekken. Als liefhebber van goed eten en reizen een heerlijke kans. Daarbij stond Praag altijd al op mijn verlanglijst om te bezoeken. Vooraf wist ik eigenlijk niks meer van Tsjechië dan dat het een jong en toch oud land is, het een bewogen historie heeft en er goede ijshockeyers en voetballers vandaan komen. Ik wil reizen met een open geest en toch gingen mijn culinaire gedachten direct richting vet, zwaar Oostblokachtig eten.

Lopend door Praag valt mij direct op dat de hoeveelheid restaurants aanduidt dat dit een toeristische wereldstad is. Daar speelt de lokale horeca natuurlijk op in. Veel toeristenmenu’s voor €5 tot €8 met een halve liter (prima) bier voor €2. De menu’s zijn zoals je overal ter wereld kunt eten: steak, frites, pizza. Ik heb een gouden regel in het kiezen van een restaurant: als een gerecht mét foto op de menukaart staat, doorlopen.

Tussen al het toeristengeweld zijn er ook leuke en goede restaurants te vinden. Deze restaurants blijven ver weg van het ‘zwaar op de maag eten’ en hebben een moderne lichte kookstijl en gebruiken veel verse en lokale ingrediënten. Verrassend goed!
Dit is een deel van de reportage wat Kim van Velzen heeft geplaatst op reisbijbel.nl.
Hij schreef over Ostrá okres Nymburk waar je Botanicus kan vinden. Een nagebouwd middeleeuws dorpje met eromheen botanische tuinen. Toevallig is daar 21 juli een zomerfestival van de oude Tsjechische keuken met een leuk programma zie hier.
 
Bovenaan