Tandartsen in Tsjechië: goed en goedkoop

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Het is alweer twee jaar geleden dat mijn vrouw van onze tandarts te horen kreeg dat ze nodig een kroon moest hebben.Nu staat deze beste man er om bekend dat hij iedereen kronen probeert aan te smeren.Waarschijnlijk zit er voor hem een behoorlijke winstpercentage in! Mijn vrouw had al eerder een kroon gekregen: eigen bijdrage > €500!!
Toen we weer eens terugkwamen in Chotevice en met onze jednatel hierover spraken stelde hij voor om eens kontakt te zoeken met zijn vriend, die tevens tandarts was in Trutnov.Zo gezegd zo gedaan: afspraak gemaakt, foto's gemaakt etc..geen probleem zei de tandarts.Tijdens de volgende zomervakantie (vorig jaar) zou mijn vrouw dan maar de gok wagen.Ze is door hem keurig behandeld, heeft geen pijn gehad en kreeg een perfekte kroon in de bijpassende kleur.
Alles hebben we dus zelf moeten betalen. Totale kosten: rond de €100,- :toppie: Onze vraag is echter: hoe kan het daar zo goedkoop en bij ons hier zo duur???:confused:

Ik heb bovenstaande geplaatst omdat vorige week weer in het nieuws was dat tandartsen een veel te hoge bijdrage in rekening brengen voor het plaatsen van kronen.

Dus (moraal): Busreizen organiseren naar Tsjechische tandartsen voor behandelingen met kronen?
Wie stapt er in dit "gat-van-de-markt??

Gerrit

Wij dachten wel dat het goedkoper zou zijn in Tsjechië, maar dat het zoveel scheelt..... Ik moet namelijk al een tijdje een soort brug en dat komt op ongeveer 1300 euro zei mijn tandarts. En hij is helemaal niet het type dat idioot veel wil verdienen. Misschien wel een idee voor mij om het ook daar te laten doen, het lijkt een beetje eng idee omdat je de taal niet goed beheerst. Je zou dus eigenlijk iemand via via moeten hebben zoals het bij jullie is gegaan. Dus heel goed dat je het hier vermeld hebt!:top:

Nou als ik wat adressen van goede tandartsen te weten kom, wie weet komen de busreizen dan ook wel:D Dat is eens wat anders dan een stedenreis maar dan worden het kronen en bruggen reizen:D

Elly schreef:
Misschien wel een idee voor mij om het ook daar te laten doen, het lijkt een beetje eng idee omdat je de taal niet goed beheerst. Je zou dus eigenlijk iemand via via moeten hebben zoals het bij jullie is gegaan. Dus heel goed dat je het hier vermeld hebt!:top:

Lijkt mij inderdaad wel goed Elly om iemand als tolk mee te nemen.
Hoewel onze jednatel alleen bij de eerste kennismaking is geweest en verder niet meer.
Mijn vrouw heeft dus nu inmiddels al meer dan een jaar deze kroon en het gaat nog steeds perfekt.
Trouwens, als je al busreizen gaat organiseren dan hoor ik het graag.Kunnen we misschien samenwerken en heeft mijn vrouw(of ik) de volgende kroon gratis!! :deuk: :deuk:

Gerrit ;)

Lukas15

Geroyeerd Lid
gerrit schreef:
Alles hebben we dus zelf moeten betalen. Totale kosten: rond de €100,- :toppie: Onze vraag is echter: hoe kan het daar zo goedkoop en bij ons hier zo duur???:confused:
Gerrit

Allemaal oplichterije Gerrit, zeker weten...:(

dan ben je zeker gerrit bij de beste tandarts herbig in metslawier want die wilde mij namelijk ook een kroon aansmeren.
wij waren ergens in nederland op vakantie,kreeg dus last van die kies,naar de tandart,heeft er eerst een heel stuk uitgehaald en weer helemaal dicht gemaakt ik loop er al 4 jaar zo mee,gaat prima en heb nooit een rekening gezien

HAllo,

Ik heb ooit gehoord dat er zo in Rusland zeer onbetrouwbare 'goedkopere' schoonheidsklinieken zijn die voor spotprijs faceliften enzo aanbieden. Heb bij dit tandartsenverhaal ook zo'n gevoel.
Maar van de andere kant: Ik woon dicht bij Belgische grens en daar schijnt het ook stukken goedkoper te zijn(nog niet nodig gehad gelukkig).
Het uitzoeken waard dus...

groetjes

Als je een nieuwe kroon wilt ga je toch zeker naar tsjechie.
Niemand heeft zoveel ervaring met kronen als daar.
Dit is niet alleen een woordspeling op hun munteenheid maar weet uit ervaring dat zij een goed produkt leveren voor een prijs die bijzonder laag genoemd mag worden. :deuk: :deuk: :deuk:

Niet alleen tandartsen zijn zo goedkoop in Tsjechie, ook dokters en medicijnen kosten een fragment van de nederlandse prijs. Da's toch bekend?

Ik sprak de vrijdag na mijn vakantie even met mijn huisarts, tijdens een gezellige schoolbarbeque, dus een pilsje en dan begint meneer te kletsen. Die medicijnen die ik kocht in Cz voor 4 euro?
"Ja, die kosten hier ook maar 4 euro, de rest is voor de apotheek". En die apotheek heeft-ie dus zelf!

Oh, vergat ik nog te zeggen, datzelfde medicijn kost hier 40 euro.

wachtwoord69 schreef:
dan ben je zeker gerrit bij de beste tandarts herbig in metslawier want die wilde mij namelijk ook een kroon aansmeren.
wij waren ergens in nederland op vakantie,kreeg dus last van die kies,naar de tandart,heeft er eerst een heel stuk uitgehaald en weer helemaal dicht gemaakt ik loop er al 4 jaar zo mee,gaat prima en heb nooit een rekening gezien

nee wachtwoord 69 we hebben de heer velema uit Dokkum!
En het is opvallend hoeveel patienten hij wel niet een kroon aan wil smeren.
Hij rijdt niet voor niets in de duurste BMW, heeft een zeewaardig zeiljacht en een knots van een woonhuis!!!!:kwaad: :kwaad:
Iedereen moet het verder zelf weten maar wij hebben ons plekje gevonden in Trutnov(wat de tandarts betreft.)
Ook al krijg je niks terugbetaald van de verzekering dan nog kan het prima uit.

gerrit :D (mooi gebit he!)

monikiki schreef:
HAllo,

Ik heb ooit gehoord dat er zo in Rusland zeer onbetrouwbare 'goedkopere' schoonheidsklinieken zijn die voor spotprijs faceliften enzo aanbieden. Heb bij dit tandartsenverhaal ook zo'n gevoel.
Maar van de andere kant: Ik woon dicht bij Belgische grens en daar schijnt het ook stukken goedkoper te zijn(nog niet nodig gehad gelukkig).
Het uitzoeken waard dus...

groetjes

Ben het wel met je eens Monikki maar er is een gezegde:"Wie niet waagt,blijft maagd!!" Mijn vrouw ging ook met lood in de schoenen naar de tandarts en als we onze jednatel niet hadden gesproken was ze er nooit heegegaan,maar je moet het een keer proberen net als zoveel ander Tsjechische zaken en dan blijkt dat er niks mis is daar!!
Onze jednatel vertelde ook nog een verhaal van een Nederlandse vriend,die in Tsjechie zijn auto laat repareren (incl.blikschade) en er dan een vakantietje aan vastknoopt.In totaal is de beste man dan nog veel goedkoper uit dan hier in Nederland.
We weten toch allemaal wel dat het euroteken in de plaats is gekomen van het guldenteken?
Toch zal ik iedereen aanraden om het wel via een Tsjechische informant te doen.Ook al was het maar voor je eigen gemoedsrust.

Gerrit ;)

Ik wil niet zover gaan om namen te noemen, ..............je zult maar acuut je tandarts nodig hebben...........inderdaad kan het geen kwaad om groot onderhoud in Tsjechie te doen. Doen Radek en ik ook.
Overigens ook je auto na laten kijken alvorens hier voor de APK te gaan......

Nou Theo als mijn tandarts dit leest dan weet hij in ieder geval dat-ie niet naar Tsjechie moet emigreren...
Weet je in de buurt van Trutnov nog een betrouwbare autogarage zitten?

Gerrit

Ik heb hier redelijk wat ervaring mee, ben sinds een half jaar bezig met een soort van mega "grote beurt" aan mijn tanden en geloof me het was nodig... ben in Nederland heel lang niet naar de tandarts geweest dus niet gecleared... of hoe heet dat:S...
1 van de dingen die moesten gebeuren was een implantaat, in Nederland had me dit (met voor- en nabehandeling) vele duizenden euro gekost. Daarnaast wat gaatjes en het gebruikelijke onderhoudswerk... en een tijdje terug is er een kroon uitgevallen (toen ik al in Tsjechie bezig was) dus die kwam er ook nog even bij.

Ben via een vriend van mij toen bij een kliniek in Praag terechtgekomen die bepaald niet de goedkoopste is daar maar dan nog: gaatjes, nieuwe kroon, implantaat en algemene kleine dingetjes kosten me nu alles bij elkaar iets van 2700 euro. Ter vergelijking: alleen een kroon kostte me in NL vorig jaar al 1200EUR!

Daarbij komt dat de behandeling super professioneel is; tandarts spreekt vloeiend Duits en redelijk Engels, apparatuur is van de hoogste kwaliteit (heb nog nooit een tandarts met een microscoop meegemaakt bijv.)... echt helemaal niks te klagen.

Alles bij elkaar kan ik het iedereen aanraden, echt.

Ik hou mijn gebid ook al een tijdje in onderhoud in Tsjechie .
Dit jaar ook een kroon laten zetten en twee gaatjes vullen toen nog een clean behandeling. 3000 kronen en twee pakjes camel, kom je hier niet mee weg

Czech Fan hoe heet die kliniek in Praag? Ik heb wel interesse, moet iets van een brug hebben en dat komt al op een eurootje of 1300. Wij komen 3 keer per jaar in Praag dus als het kan geef mij dan de naam en adresgegevens.

IK ben blij met deze goede tip. Mijn vrouw staat ook aan de vooravond van enkele kronen. We gaan ons dus orienteren op mogelijkheden n Tsjechië

Bovenaan