Taalvraagje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als ik post wil sturen aan een Tsjechisch gezin met de achternaam Krejci, wat schrijf ik dan op de envelop?
Ik weet dat familie rodina is, maar niet of dat vervoegd moet worden enzo...
Wie kan mij helpen?
 
Als je het alleen aan de vrouw des huizes zou sturen, was het een andere zaak.

Mazackova is bijvoorbeeld een voorbeeld van wat wij vervoegd noemen. Paní Mazackova noemt dat de vrouwelijke vorm.
 
Als je het alleen aan de vrouw des huizes zou sturen, was het een andere zaak.

Mazackova is bijvoorbeeld een voorbeeld van wat wij vervoegd noemen. Paní Mazackova noemt dat de vrouwelijke vorm.

Yep, zover reikt mijn Tsjechisch wel. Maar dat vind ik zo onaardig voor haar man ;)
Wil het gewoon netjes doen, zoals het hoort, maar blijkbaar is dat niet zo eenduidig als in het Nederlands?
 
Nu dan schrijv Jij : rodina voornaam meneer en daarachter achternaam, als mevrouw Krejci haar echtgenoot lief heeft dan zal het haar niet pijn doen om niet vermeldt te staan en anders vermeld Jij ook haar voornaam achter zijn voornaam en het woordje rodina kan Jij ook noch met een hoofdletter beginnen. Het kan heel goed dat meneer en mevrouw een akademische titel draagen en in dat geval dient Jij die voor de voornaam aantevoeren. Waar Je het zo te schrijven als door Zapalky aangeraaden word!!!! het zou Je helemaal geen goed doen. De familie Krejci zijn geen planten.
 
Bovenaan