"Tří králů" (Driekoningen)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Wie kan er iets meer vertellen over Tří králů, drie koningen ?

Gaan de kinderen in Tsjechië ook verkleed van huis tot huis en zingen ze er een lied om zo wat lekkers te bekomen ?
 
Wij hebben in onze omgeving nooit iets gemerkt van een Drie Koningen viering of zo.
Wel 2e Paasdag, dan komen de kinderen met een stokje met linten bij ons huis langs om snoep.

Is dat (Drie Koningen vieren) misschien streekgebonden?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Praag verwelkomt de drie koningen

Op de vooravond van Driekoningen zijn Kaspar, Melchior en Balthasar in Praag aangekomen. De tradionele processie met de wijzen op hun kamelen startte aan de burcht en liep tot op het Loretánské naměstí waar het kindje Jesus de geschenken van de koningen kreeg.

radio.cz

113689-article-tszgv.jpg


113688-article-78fi4.jpg


113690-article-bp46d.jpg
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ook hier in Javornik kregen wij bezoek van de 3 koningen, het was zo ontroerend. Een buurvrouw uit de straat speelde prachtig op een blokfluit en haar 2 zoontjes stonden de sterren van de hemel te zingen, met hun prachtige kleding en hun lantaarntjes. Ik heb een traantje weg moeten pinken hoor. En Krystof vond het geweldig en straalde van oor tot oor. Trouwens Ab en Lukas ook.
3 koningen 2008 forum.jpg
 
De officiële organisatie achter de collectes van de drie koningen zamelt geld in voor een goed doel (of meerdere goede doelen?) dat (die?) kinderen in noodsituaties steunt. Verder is het een traditie, ook zonder collectes, die overal in Tsjechië voorkomt.
 
Wat leuk die foto en je verhaal Esther.
Over een paar jaar zien we natuurlijk een foto van jou met Lukas en Krystof als de drie koningen. Ik kijk er nu al naar uit.:)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
:lache: Wie weet, zou ik overigens wel leuk vinden hoor, de buurvrouw vertelde Lukas nog dat zij haar best wil doen om zoveel mogelijk tradities terug te brengen in het dorp, ik zou daar graag bij helpen, dat is toch geweldig!
 
Doe alstjeblieft je best.
Stel je eens voor dat de landen van Europa over een jaar of tien veranderd zijn in een soort eenheidsworst.
Dat alleen de taal nog verschilt...
Dat zou toch vreselijk zijn.
 
Ook in Studenec gaan kinderen (verkleed als de drie koningen) van deur tot deur. Ze zingen dan voor de mensen. Als ze dan wat hebben gekregen, worden met krijt boven op de deurpost de initialen van de drie koningen geschreven + het jaar (B+M+C 2008)
 
Nadat ik de foto van de mooie drie koningen van esthertje gezien had ben ik even wezen googlen en kwam een column tegen op tsjechie.nl van Radomir.

in mijn ogen met de goede informatie over deze traditie, hij schreef het volgende:



Op 6 januari eindigt de Kerstperiode van 12 dagen met Drie Koningen, een christelijke gedenkdag. Ons dorp en daarmee haast het hele platteland hield een traditie, dat de kinderen (en ook de volwassenen uit nabije dorpen) met een Stalletje vast aan het touwtje om de nek langs de huizen liepen en zongen. De huisvrouwen gaven dan een fooi. In de woningen werden met een geweid krijtje een kruisje met de initialen van de Konigsnamen boven de deurposten geschreven, namelijk 'K+M+B'. De namen zijn allen bekend, namelijk Kaspar, Melichor en Balthazar. De laatste was roetzwart.
Wij als jochies maakten een Betlehemstalletje op een houten triplexplaat, gingen van deur tot deur in het dorp en zongen steeds hetzelfde lied. Vaak brandde midden in het stalletje een kaarsje, dat alsmaar werd uitgeblazen door de wind. Want, in januari begon het echt koud te worden, de noorderwind met aangewaaide sneeuw, geen pretje dus om buiten langs de deuren te venten. Het lied dat wij zongen was iedereen overbekend en begon met: 'Wij', de drie Koningen, komen jullie geluk en gezondheid wensen. Geluk, gezondheid en lange jaren, wij komen bij jullie uit het verre land. En jij, de zwarte achter in, steekt niet uit steeds tegen ons je kin.' Ja, een van ons moest Balthazar zijn.
Goede schmink was er niet, dus het gebeurde door eerst een kurk boven de kaars te houden, dat gaf roet om het gezicht zwart te kunnen maken. Het ging wat stuntelig, maar iets beters hadden wij toen niet. Of deze traditie nog overal op het platteland wordt gehouden, betwijfel ik. De drie Koningen hebben een merkwaardig verleden. Oorspronkelijk zouden het drie Wijzen uit het Oosten zijn. De astronomen uit Arabië.
Zij konden feilloos van de sterren aflezen, waar de geboren Heiland zou zijn. Voor het eerst spreekt Origenes in de derde eeuw na Chr. over de drie Wijzen. Pas in de 7-de eeuw kregen de Wijzen de status van drie Koningen. Aanvankelijk werden de huizen nog voor de kennis over de drie Koningen met wierook behandeld en besprenkeld met weiwater. Na de Drie Koningen begint van ouds een periode van feesten, dansen en veel eten, eindigend met Carnaval, om daarna in de vastentijd tot de Pasen in te gaan.

Radomir

Het zou erg goed kunnen in mijn ogen dat het zo begonnen is en nu weer langzaam terug komt in Tsjechie.​

Ik vind het wel erg leuk al dit soort tradities. Ik hoop dat ze nog lang bewaard zullen blijven. Dus Esther ga de buurvrouw maar helpen volgend jaar zou ik zeggen :lache: Moet ik volgend jaar maar met oud en nieuw komen en een paar dagen spijbelen, kan ik ook mee.
En meteen weer een leuke traditie voor op mijn iegen website.​
 
Onze vrienden die hun pension "Nas Dum" in Bernartice zijn begonnen hadden onverwachts op 6 januari 2007 ook de drie koningen aan hun deur. Hij schreef het volgende stukje op hun website: ......

Vanmorgen vroeg stonden er drie koningen aan de deur. Toen ik de deur open deed zongen ze een liedje in het Tsjechies, kon er helaas niet zo veel van maken want het ging allemaal een beetje snel. Nadat het lied was afgelopen bleek een van de koningen zich erg goed te kunnen redden in het Engels. De koningen bleken drie meiden te zijn die waren aangesloten bij de scouting groep van Bernartice. Ze gingen de huizen in Bernartice af om een kalendertje aan te bieden en een zakje suiker voor het nieuwe jaar en vroegen een financiële bijdrage voor goede doelen. Natuurlijk even gevraagd of ik een foto mocht maken voor onze site. Eerst natuurlijk even uitgelegd wat we hier aan het doen waren en dat we het leuk vinden om van onze belevenissen wat foto-tjes op de internet site te plaatsen. Ze vonden het helemaal fantastisch. Na het bekijken van de foto vervolgden ze hun weg naar de volgende voordeur in het bezit van een holandsky stroopwafel.

Dus ook in die buurt word het nog wel gevierd, dit jaar heb ik er nog niets van gehoord.

:zwaai:
 

Bijlagen

  • Drie_koningen.jpg
    Drie_koningen.jpg
    4,9 KB · Bekeken: 105

Freddy2005

† In Memoriam
Deze namiddag zijn de drie koningen opnieuw aangekomen in Praag. Van het aartsbisschoppelijke paleis ging het in stoet naar de Loretánské náměstí.

Hiermee is ook de jaarlijkse inzameling gestart die loopt tot 11 januari. Meer dan 2000 "driekoningengroepen" zullen overal te lande met hun donatieboxen de deuren aflopen.

idnes.cz (video+foto's)

LPO283f8c_172849_5013362.jpg
 
Bovenaan