Sympathiek Tsjechië: meer dan mooi Praag

Topic in 'Attracties & Bezienswaardigheden' gestart door kuurgast, 09-01-2021.

1. kuurgast

kuurgast Donateur

Soms kom ik zomaar iets opvallends tegen:

Teplické skály v holandském tisku
    Teplice rotsen in de Nederlandse pers

Sympathiek Tsjechië: meer dan mooi Praag

Teplice Rotsen: "Ik was op veel plaatsen in Europa, maar zelden zo onder de indruk. Het natuurreservaat biedt verschillende wandelroutes. De gids neemt ons mee op een tocht van ongeveer drie uur ... Het zijn echt kleinere zusjes van de Rocky Mountains, direct aan onze Europese achtertuin. De zandstenen rotsformaties zijn bijna angstaanjagend imposant. Elke vierkante centimeter is anders. De stilte in het labyrint van rotsen, kliffen en enorme rotsblokken wordt alleen verbroken door het geluid van een borrelende beek en het gezang van vogels."

Bron skalnimesta.cz.

Lees het artikel van verslaggever Thomas van den Berg op kluppen.nl.

henniekootstradekiel, Plank, rainbow en 4 anderen vinden dit leuk/interessant.
  2. unnamed.jpg HK000709.JPG
    Teplice-rotsen

Ongeveer 1 km ten oosten van de gemeente Teplice nad Metuji aan de weg naar Adršpach is een groot parkeerterrein omringd door verschillende hotels. Dit is de hoofdingang van de Teplice-rotsen. Het blauwe pad begint achter de lage houten hut die fungeert als kassa's en souvenirstalletjes in het park.

tepl22.jpg
    Blue Gully-pad

De beste introductie tot de Teplice-rotsen is om het blauwe pad te volgen. Het leidt langs een geul naar het dichtste en meest indrukwekkende gebied van rotsformaties, maakt er een lange lus omheen en komt dan weer bij het geulpad om je op dezelfde manier naar buiten te leiden als waar je binnenkwam.

Het eerste deel van het pad is een vlakke en rustige wandeling door een beboste geul, met een glimp tussen de bomen van verschillende rotspartijen, gemarkeerd door drietalige aanwijzers (in het Tsjechisch, Pools en Duits). Na ongeveer tien minuten kom je bij een moderne stalen trap die naar het uitkijkpunt bij de kasteelruïne van Strmen leidt. Je kunt het nu beklimmen of tot later laten staan als je op dezelfde manier terugkomt.

RSeCf2.jpeg
    Uitkijkpunt kasteel Strmen op het grondgebied van Teplice

De trap naar het uitkijkpunt is zo steil dat het op sommige plaatsen meer op een ladder lijkt. Het eerste deel is echter relatief eenvoudig, met leuningen de hele weg en regelmatige kleine plateaus waar je kunt stoppen om uit te rusten of opzij kunt gaan om andere mensen te laten passeren. Na 150 treden wordt de trap steiler en dat is duidelijk een oudere constructie. Bovenaan kom je bij een zadel met uitzicht in twee richtingen en de steilste en laatste ladder om naar het uitzichtpunt zelf te klimmen. Vanaf hier is het nog een ladder omhoog naar het laatste uitzichtpunt en bijna 360 graden uitzicht.

Wij hebben dit gedaan (Uitkijkpunt kasteel Strmen) in 2006, met kleine kinderen, onverantwoord en onveilig! Ik zou dit niemand aanraden, vooral het laatste stuk is uit den boze! Het lijkt een mooie klim als je eraan begint en heel veilig, maar eens de klim vordert, wordt het hoe langer hoe gekker.
    Als je op het uitzichtpunt staat helemaal boven en dit met kleine kinderen, valt er niet veel meer te doen, dan maken dat je weer beneden bent uit veiligheidsoverwegingen; ondermaats beveiligd en niet zonder risico!
    Neem dit best serieus, ik overdrijf niet, we hebben er volwassen mannen zien terug afdalen doordrenkt van het zweet, en dat was niet van de inspanning, maar waarschijnlijk evengoed van de angst dat er iets fout zou lopen...

Verder niets dan positiefs over dit prachtig stuk natuurgebied, goed voor een wandeling van 6 uur!

https://en.mapy.cz/zakladni?x=16.1384045&y=50.5943217&z=17&source=base&id=1702735&gallery=1

Pelhřimov, kuurgast, henniekootstradekiel en 2 anderen vinden dit leuk/interessant.
  3. Adrspach Rocks is prachtig, maar is door de toestroom van toeristen zeker in de zomer flink druk geworden ! En dan vooral bij de hoofdingang.
    Als je in de vakantieperiode gaat, zorg dan dat je vroeg aanwezig bent.
    @rainbow dat uitkijkpunt herinner ik me ook nog van jaren geleden. Toen wij er in de zomer van 2019 waren was deze echter dicht ! Ik gok dat ze hem toch te onveilig vinden. Sowieso waren een paar zijpaden afgesloten vanwege werkzaamheden.
    Ook merkte we dat er op veel plekken veel meer en betere trappen waren aangelegd vergeleken met de eerste keer dat we er waren.

Verder wil ik nog als tip geven dat dit gebied ook prachtig is in de winter. Het is dan wel op eigen risico dus je moet goed de weg weten en voorbereiden.

En er zijn, naast de routes die starten bij de hoofdingang, ook vele andere routes in dit gebied die ook erg mooi zijn. Ook op een groot stuk rijd een treintje om dit gebied.

Pelhřimov, kuurgast, henniekootstradekiel en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  4. Ik hoop echt dat ze er inderdaad iets aan doen, desnoods met plexiglas of iets anders dat afschermt op de top.
    Veiligheid moet prioritair zijn, kan dit niet gegarandeerd worden moet het maar gesloten worden. Veiligheidsinspectie?
    En uiteraard moet je altijd uitkijken met kleine kinderen. Maar dit was er volgens ons over, en niet duidelijk aangegeven.
    Dit was in ieder geval een ervaring die we nooit meer zullen vergeten.
    Het zweet breekt me nog uit bij de gedachte alleen. We dachten even de jongens te zullen verliezen bij de afdaling...

Wij deden ook de wandeling op Adršpach die was iets korter, zo'n 4 uur dacht ik, die is inderdaad ook fantastisch mooi, en daar ligt dan weer een meertje in. Zijn we enkele jaren later zelfs nog eens een tweede keer gaan doen omwille van de geweldige uitzichten!

Op deze locaties wordt ook aan rotsklimmen gedaan, leuk om op te staan kijken!
    Maar de sportievelingen die dit doen, weten waar ze aan beginnen!

https://www.horosvaz.cz/skaly-oblast-7/
    https://www.horosvaz.cz/skaly-oblast-11/

Laatst bewerkt: 11-01-2021
    Plank, Pelhřimov, kuurgast en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.

Deel deze pagina