Svratka en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hai Mark, waar hou je allemaal van? Mijn man Mirek komt uit Svratka en kan je nog genoeg tips geven, maar laat even weten wat je graag wilt zien of doen, dan kan hij je precies vertellen waar je dat kan doen.
In ieder geval heb je in Žďár nad Sázavou de Pelgrimskerk van St.-Johannes van Nepomuk, die sinds 1994 op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. En vanuit Svratka kun je een mooie wandeling maken naar Devet skal (De negen rotsen). Of naar het historisch openluchtmuseum ‘Vesely Kopec‘ in Hlinsko.
 
om te zwemmen en in het zonnetje te liggen kun je terecht bij het meertje (rybnik) Milovy - Snezne. Daar zijn wij in de zomer ook altijd te vinden, omdat ons huisje daar heel dichtbij staat. Verder is er in Hlinsko zelf ook een klein open-lucht-museumpje (Betlem) en zijn Policka en Litomysl (Unesco-kasteel en mooi centrum) leuke uitstapjes.
En zoals al gezegd zijn er een paar mooie wandelingen te maken.
 
Al heb ik vaak het idee dat er in Tsjechië geen dieven zijn, en dat is maar een gevoel hoor, haal ik altijd mijn waardevolle spullen uit de auto.

Nu heb ik al weer een paar dagtrips op de agenda staan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hoi Mark,
Begin mei waren wij een week in Hroubovice op 25 km van Svratka net boven Skutec. De omgeving hebben wij als heel bijzonder ervaren. We waren er met ons hele gezin waaronder 6 kleindochters van 1 - 8 jaar.
Zij hebbben genoten van het renaissance kasteel in Lytomisl, maar vooral ook van kasteel Nove Hrady. Mocht je die kant opgaan dan is het natuurgebied Toulovcovy Mastale met z'n zandstenen rotsen een aanrader.
Verder hebben wij bezocht (in afstand dus best wel te doen) Kutna Hora en Chrudim met z'n poppenmuseum. In Slatinany even onder Chrudim bevindt zich (voor de liefhebber) een paardenmuseum en een nationale paardenfokkerij.
Een hele plezierige vakantie gewenst in deze mooie omgeving.
groeten Ad
 
Bovenaan