Recept Svíčková na smetaně en knedlíky

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Svíčková

Postup přípravy receptu:
Svíčkovou odblaníme, osolíme a protkneme trochou nakrájené slaniny. Na tuku zprudka po všech stranách opečeme. Maso vyjmeme a přidáme zbytek slaniny, kterou nakrájíme na kostičky, 1 balení zeleniny, cibulku a vše osmahneme do světlehněda. Poté znovu vložíme maso, podlijeme, přidáme koření a dusíme v předehřáté troubě. Maso poléváme šťávou nebo podle potřeby podléváme vývarem. Když je maso měkké, tak ho vyjmeme. Šťávu se zeleninou rozmixujeme, přidáme smetanu a chvíli povaříme. Omáčku dochutíme cukrem, citronovou šťávou. Na talíři dáme na omáčku kopeček brusinkového kompotu.

svickova.jpg

Co potrebujeme?
  • sůl
  • vývar 4 dl
  • cibule
  • bobkový list 1 ks
  • nové koření 2 ks
  • hladká mouka 3 lžíce
  • citronová šťáva
  • smetana ke šlehání 1 ks
  • černý pepř 2 ks
  • rostlinný olej 3 lžíce
  • hovězí svíčková 700 g
  • slanina 5 dkg
  • cukr 1 lžíce
  • zmrazená zelenina na svíčkovou 1 balíček
  • brusinkový kompot
Kynute knedliky

Co potrebujeme?
  • mouka hrubá 500 g
  • vejce 1 ks
  • droždí 30 g
  • cukr 1 lžička
  • sůl
Postup přípravy receptu:
Droždí rozmícháme s cukrem ve vlažném mléce a vlijeme do mouky. Přidáme vejce a trošku soli a vypracujeme těsto, které musi být vlacne a nesmi se lepit na steny misy. Necháme vykynout na teplém místě (3/4 hodiny)-... Po vykynutí těsto rozválíme na pomoučeném válu a vypracujeme dve sisky knedliku a nechame jeste chvili na vale kynout 10min. Do vrouci vody vlozime knedlik a nechame 15-20min. varit. Pote knedliky vyjmeme a ihned nekolikrat propichneme, aby z nich vysla para a nesrazily se. Nakrajime niti a muzeme podavat.
 
Recept voor svíčková in roomsaus en knoedels (NL)

Svíčková

Hoe te bereiden:
Ontdoe het vlees (lendestuk van rund) van het vlies en vervolgens doorrijgen het met reepjes spek. In olie van alle kanten snel aanbakken zodat het dichtschroeit. Haal het vlees eruit en doe het overige spek, in blokjes gesneden, in de pan samen met de groenten en bak het tot het lichtbruin wordt.
Voeg daarna het vlees weer toe en giet het bouillon toe samen met de kruiden. Doe het vervolgens in een voorverwarmde oven. Geregeld het vlees naar behoefte met het bouillon begieten/bevochtigen.
Wanneer het vlees zacht is, eruit nemen, en met een (staaf)mixer het vocht en groenten mixen. Room toevoegen en even aan de kook brengen – evt met bloem indikken. De saus met suiker en citroen op smaak brengen.
Op het bord doen we nog op de saus een toefje cranberries.

Wat hebben we nodig:
  • Zout
  • 4dl bouillon
  • 1 Laurierblad
  • Piment (snufje)
  • Patentbloem 3eetlepels
  • Slagroom of zure room
  • Zwarte peper
  • Plantaardigeolie 3eetlepels
  • Lendestuk van rund 700gr
  • Spek (met zwoerd) 50gr
  • Suiker 1eetlepel
  • 1 Ui
  • Peterselie 50g
  • Knolselderij 50g
  • Wortelen 80g
  • Cranberry compote of evt jam
Gerezen knoedels

Wat hebben we nodig:
  • Grove meel (hrubá mouka) 500g (alleen in Tsjechie te koop)
  • 1 ei
  • 30g verse gist (of instant)
  • 0.25 liter lauwe melk
  • Snufje suiker
  • Snufje Zout
Bereidingswijze:
In een kom, verroeren we het gist met suiker en de lauwe melk en vervolgens vermengen we het met het meel en kneden we het deeg, tot het soepel is en niet meer tegen de rand van de kom kleeft. Laat het deeg vervolgens op een warme plaats ongeveer 45min rijzen.
Na het rijzen, verwerken we het deeg op een met bloem bestrooid werkblad tot 2 rollen. Laten deze nog ong. 10 minuten na-rijzen.
Daarna leggen we de rollen in kokend water en laten ze 15-20 minuten koken. Belangrijk is dat wanneer we de knoedels uit het water halen, moeten we er direkt een paar gaten in prikken (vork), zodat de stoom eruit kan ontsnappen, zodat ze niet „instorten“ en hard worden. Met draadgaren of een heet mes in plakjes snijden en serveren!
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Wij hebben dit weekend heerlijke zelfgemaakte svíčková in roomsaus en zelfgemaakte knedliky gegeten (was gemaakt door schoonmama) Er schijnt een gezegde te zijn dat wanneer een vrouw svíčková goed klaar kan maken, ze pas mag trouwen. Ik vrees dat ik dan nog lang met mijn verlovingsring moet blijven rondlopen :D . Wij kregen er trouwens ook nog een toef slagroom op, het was overheerlijk!
 
Onze lerares maakte dit op haar verjaardag speciaal voor ons,echt heerlijk maar ook heel erg machtig.
Haar moeder maakte dit altijd op haar verjaardag,echt een traditie was dit tot haar moeder overleed.
 
Komt goed uit dat dit recept weer naar voren is gehaald. In de kerstvakantie kreeg ik in Tsjechië het recept voor knedliky, samen met mouka en gist :), om te maken in de magnetron:

2 houska/rohliky in stukjes
400ml melk
400 gr mouka
1 ei
1 zakje gist

Dit alles goed doorelkaar roeren, in een flexibele cakevorm (ook geschikt voor in de magnetron) overbrengen en 10 á 12 minuten op 800W verwarmen.
Hierboven dus het recept voor de svíčková, dat is super.
Wij kregen hier overigens rode kool bij, wat toch iets anders smaakt als in Nederland,
maar wat is er anders? :denk:
 
En nog een vraag: hoe 'doorrijg' ik vlees? :bloos2: ben niet zo bekend met grootmoeders technieken...
Hoy Zelena,
Het doorrijgen kun je op meerdere manieren doen, ik maak meestal met een spits en zeer scherp mes inkepingen in het vlees en stop er dan de spekjes in, maar je kunt het ook klein insnijden (erdoorheen snijden)en dan met een grove naald en draad er het spek dooheen trekken. succes.
Paul
Wij kregen hier overigens rode kool bij, wat toch iets anders smaakt als in Nederland, maar wat is er anders?
Hoy Lina, als je weer in Tsjechie komt dan is bij veel zaken de complete groente die men nodig heeft om svickova te maken te koop in een grote glazen pot met een oranje/rode deksel, is van het merk Hamé en van zeer goede kwaliteit (minder werk en veel goedkoper). Er staat volgens mij ''na svickova'' op.
Paul
 
Als ik de knedliky maak met gist dan vind ik dat er teveel gist-smaak aan zit, iemand ooit geprobeerd de gist te vervangen door bijvoorbeeld bakpoeder? Of gebruik ik misschien te veel gist? (ik gebruik nu 1 zakje instant gist= 7 gram). Tips??
 
Bovenaan