Dieet Suikervrije voeding

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

als suikerpatient moet ik op mijn voeding letten en dus zoveel mogelijk suikervrij voedsel nuttigen.
Wat betekent "suikervrij" in het Tsjechisch en weet misschien iemand hoe het wordt aangeduid op produkten welke men bvb verkoopt in de supermarkten

Alvast bedankt voor de tips

Vriendelijke groeten

Omer
 
Natuurlijk is het goed om op te letten wat je eet, maar het is niet zo dat je geen suiker mag hebben. Net zo belangrijk (of in Tsjechie misschien belangrijker) zijn bijvoorbeeld de aardappelen of afgeleide producten, zoals knedliky of het zetmeel in bijvoorbeeld bonen. Zie onderstaand stukje uit onze 'ServiceApotheek'.

groet,
Josef, apotheker

Voeding
Het is niet nodig om speciale producten voor diabetici te kopen. In deze producten is glucose vervangen door een andere zoetstof, bijvoorbeeld sorbitol, fructose. Te veel aan sorbitol kan een laxerend effect hebben, en een te veel aan fructose kan het cholesterol nadelig beïnvloeden. Ook is het niet zo dat deze voedingsmiddelen gezonder zijn dan normale voedingsmiddelen, want ze bevatten nog steeds calorieën. Tevens zijn deze speciale producten over het algemeen duurder dan “normale” levensmiddelen.

Om uw diabetes onder controle te houden is het belangrijker om normale goede voeding, zoals die voor iedereen geldt, te eten. Toch is het voor mensen met diabetes wel belangrijk om extra aandacht te schenken aan wat men eet, met name de hoeveelheid koolhydraten en vetten.

Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers in onze voeding.
Ze worden in de darmen omgezet in glucose, dat als brandstof voor de cellen dient. Om er voor te zorgen dat de hoeveelheden glucose, insuline en het brandstof-verbruik in evenwicht komen, is het belangrijk dat de opname van koolhydraten gelijkmatig over de dag wordt verdeeld. Hierdoor treden er geen grote schommelingen in de bloedglucosespiegel op.
 
Omer,
Het is altijd beter om werk en vrije tijd strikt gescheiden te houden, maar nu kan ik toch echt niet laten. Ik schaar me wat dat betreft geheel achter Joost (Josef). Het is zeker niet goed voor je diabetes om juist "zoveel mogelijk" suikervrije producten te eten. Als diabeet zou je moeten weten dat deze producten vaak juist NIET speciaal geschikt zijn voor diabetici. Mede door het hoge verzadigd vet gehalte. Ik denk zelf dat het verstandig is om je eens goed te laten voorlichten door een diëtist. Overleg dit eventueel eens met je huisarts. Want zeker ikn het land van de knedliky, pivo en lekkere gebakjes (met een hoog koolhydraatgehalte) is het inderdaad handiger iets meer te weten te komen over de algemene richtlijnen bij diabetes (welke trouwens al gelden vanaf 1993!)
Vriendelijke groeten van Ella
 
Beste Omer,
ik sluit me geheel aan bij Ella en Josef. Zelf ben ik werkzaam als dietist. Ik zou zeggen: vraag je huisarts om een verwijzing naar een dietist. Begeleiding door een dietist wordt vergoed door alle ziektekostenverzekeringen. Je aanpassingen in je voeding worden waarschijnlijk een stuk eenvoudiger.
Groeten Fenna
 
allemaal bedankt voor jullie blijken van bezorgdheid doch wees gerust ik sta onder dokterstoezicht en volg raadgevingen van een dietist.
Zo weet ik ondertussen ook reeds dat fructose even slecht is als gewone suiker en men meer moet zoeken naar produkten met bvb maltitol in verwerkt
Dat koolhydraten een zeer belangrijke rol spelen ben ik ook op de hoogte van maar omdat ik geen noot tsjechisch versta of spreek leek me suikervrij toch al een begin

vriendelijke groeten

omer
 
Begrepen Omer, ik ben gerustgesteld. Maar het enige dat je eigenlijk hoeft te weten is dat "sacharidy" koolhydraten zijn en "tuky" vet. En dat van die maltitol zou ik toch nog eens navragen aan je diëtist...
Vriendelijke groeten Ella
 
zelfs in de kleine winkels hebben ze wat diabetische spullen je moet gewoon ff kijken ik zag bij de terno supermarkt een heel vak met allerlei natuurproducten en veel waren zonder suiker en bij de andere winkels hebben ze het ook
p.s. het stond aangegeven met dia geloof ik.
 
Omer is 26-7 voor het laatst op het forum geweest en is denk ik ook al lang terug van zijn vakantie, dus voor hem een beetje laat misschien, :confused:

Maar dan is het voor anderen vast nog wel interessant!!! :) ;)
 
Bovenaan