'Stuw Grave geramd met schip van Tsjechische makelij'

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Aanvaring moet menselijke fout zijn geweest

GRAVE - De aanvaring van de stuw bij Grave, anderhalve week geleden, moet wel een menselijke fout zijn geweest. Dat valt te concluderen uit verklaringen van diverse deskundigen. Binnenvaartschepen zijn voorzien van de meest moderne hightechapparatuur. Stuurhutten lijken op cockpits van vliegtuigen.

image-6796675.JPG


Behalve radar hebben schepen GPS, AIS en ENC aan boord. Radar is volgens Wilco Volker, directeur van het Bureau Voorlichting en Binnenvaart, niet verplicht. „Maar 95 procent van de binnenvaartschepen is ermee uitgerust. Je kunt ervan uitgaan dat de Maria Valentine radar heeft."

Modern schip
Met AIS (automatisch identificatiesysteem) zijn schepen door anderen te volgen. Het systeem is in 2003 ingevoerd. ENC zijn de elektronische kaarten. De Maria Valentine is een modern schip, gebouwd in 2001 in de werf Ceske Lodenice in Tsjechië. Het is een schip met een lengte van 110 meter en een motorvermogen van 1.800 pk.

Zie voor meer informatie over de scheepswerf: www.ceskelodenice.cz
 

kuurgast

Donateur
Ze hebben iig een stevig schip gebouwd in Děčín, want het schip is door de stuw ook nog zo'n 2 meter naar beneden gedoken. Het is dubbelwandig, volgens de laatste EU normen gebouwd.
 

kuurgast

Donateur
Of de 52-jarige Slowaakse schipper onder invloed was ten tijde van het ongeval, is nog steeds niet duidelijk. De uitslag van de bloedproef laat volgens de politie nog op zich wachten. Volgens de eigenaar van het schip, rederij Gefo uit Hamburg, is de Slowaak een ervaren schipper.

Rechts
Van Reem denkt dat de ligging van de sluis bij Grave mogelijk een reden voor een vergissing kan zijn geweest. „Het schip had voor Grave al diverse stuwen gepasseerd. Bij die stuwen ligt de sluis steeds aan de linkeroever. In Grave is dat anders. Daar ligt de sluis rechts van de stuw. Maar dat is speculeren. Met de kaarten en de radar aan boord moet het niet kunnen gebeuren. Daarbij zijn de gele ballen op de ballenlijn 400 meter voor de stuw waar het schip doorheen is gevaren ook voorzien van radarreflectoren."
Bron gelderlander.nl.

De uitslag van de bloedproef willen ze natuurlijk nog niet openbaar maken ivm het onderzoek. Zou nu wel beter zijn om het wel te doen en zo een eind maken aan de speculaties. Weet bijna zeker dat hij niet heeft gedronken.
 

Pelhřimov

Donateur
zojuist in de digitale krant gelezen:

Slowaakse schipper die op stuw botste had niet gedronken
De Slowaakse schipper die op 29 december met zijn boot botste tegen de stuw in Grave had niet gedronken. Dat heeft de politie vandaag bekendgemaakt over de uitkomsten van een bloedonderzoek.
 

kuurgast

Donateur
Gelukkig , dat is iig opgehelderd.
Lees ook veel reacties op social media over goedkoop personeel , deze schipper voer onder Duitse vlag en daar geldt sinds vorig jaar januari een wettelijk verplicht minimumloon wat ook de Tsjechische bemanningsleden en vrachtwagenchauffeurs verdienen in Duitsland.
 

Pelhřimov

Donateur
Update:
Volgens het OM heeft de schipper zich schuldig gemaakt aan overtreding van het binnenvaartpolitiereglement. De man heeft 1400 euro boete gekregen. Dit is de maximale boete.

De dichte mist (zicht minder dan 25 meter) en een onbetrouwbaar navigatiesysteem, zijn enkele van de oorzaken die het OM noemt.

meer...
 
Bovenaan