Ad Verschoor
Donateur
Aanvaring moet menselijke fout zijn geweest
GRAVE - De aanvaring van de stuw bij Grave, anderhalve week geleden, moet wel een menselijke fout zijn geweest. Dat valt te concluderen uit verklaringen van diverse deskundigen. Binnenvaartschepen zijn voorzien van de meest moderne hightechapparatuur. Stuurhutten lijken op cockpits van vliegtuigen.
Behalve radar hebben schepen GPS, AIS en ENC aan boord. Radar is volgens Wilco Volker, directeur van het Bureau Voorlichting en Binnenvaart, niet verplicht. „Maar 95 procent van de binnenvaartschepen is ermee uitgerust. Je kunt ervan uitgaan dat de Maria Valentine radar heeft."
Modern schip
Met AIS (automatisch identificatiesysteem) zijn schepen door anderen te volgen. Het systeem is in 2003 ingevoerd. ENC zijn de elektronische kaarten. De Maria Valentine is een modern schip, gebouwd in 2001 in de werf Ceske Lodenice in Tsjechië. Het is een schip met een lengte van 110 meter en een motorvermogen van 1.800 pk.
Zie voor meer informatie over de scheepswerf: www.ceskelodenice.cz
GRAVE - De aanvaring van de stuw bij Grave, anderhalve week geleden, moet wel een menselijke fout zijn geweest. Dat valt te concluderen uit verklaringen van diverse deskundigen. Binnenvaartschepen zijn voorzien van de meest moderne hightechapparatuur. Stuurhutten lijken op cockpits van vliegtuigen.
Behalve radar hebben schepen GPS, AIS en ENC aan boord. Radar is volgens Wilco Volker, directeur van het Bureau Voorlichting en Binnenvaart, niet verplicht. „Maar 95 procent van de binnenvaartschepen is ermee uitgerust. Je kunt ervan uitgaan dat de Maria Valentine radar heeft."
Modern schip
Met AIS (automatisch identificatiesysteem) zijn schepen door anderen te volgen. Het systeem is in 2003 ingevoerd. ENC zijn de elektronische kaarten. De Maria Valentine is een modern schip, gebouwd in 2001 in de werf Ceske Lodenice in Tsjechië. Het is een schip met een lengte van 110 meter en een motorvermogen van 1.800 pk.
Zie voor meer informatie over de scheepswerf: www.ceskelodenice.cz