Studie in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo beste forumlezers!

Sinds vandaag heb ik mij aangemeld bij dit forum. Ik probeer me de laatste tijd wat meer in Tsjechie te verdiepen, omdat ik sinds bijna een jaar een relatie heb met een Tsjechisch meisje. We reizen dan ook heel wat heen en weer om elkaar te ontmoeten.

Omdat het een en ander nu toch wel serieuzer aan het worden is hebben wij (Jana en Remon) de volgende vragen:

Zij zal volgend jaar haar Maturita (mijn excuses als ik het verkeerd schrijf
smiley29.gif
) behalen en wil het liefst daarna in Nederland een studie gaan volgen. Weet iemand hier hoe en of het mogelijk is voor haar om hier een opleiding te gaan volgen? Dit zou bijvoorbeeld een engelstalige opleiding moeten zijn. Ook is ze voornemens om een cursus Nederlands in Tsjechie (Brno) te gaan volgen, of weet iemand of er in Nederland cursussen Nederlands voor Tsjechen te volgen zijn. Het liefst dan wel schriftelijk, omdat zij die dan vanuit Tsjechie zal gaan volgen.

Dit zijn voor lopig mijn eerste vragen. Ben benieuwd wat de reacties zijn. Vast bedankt allemaal!

Groeten, Jana & Remon
 
De universiteit van Olomouc heeft zelfs een Nederlands studierichting. En volgens mij kun je aan bijna iedere openbare universiteit in Nederland terecht voor zowel Tsjechisch als ook Nederlands te leren.
 
Hallo, als je vriendin van plan is Nederlands te volgen in Tsjechie, zou ik haar eerder aanraden dat te doen in Olomouc. ze hebben daar een grotere vakgroep (de grootste en befaamdste in Tsjechie), beter materiaal, meer native speakers, meer studenten, zelfs een echt Nederlands Centrum. In Brno gaat het er allemaal minder aan toe. maar ik neem aan dat je vriendin niet van plan is een volledige bacheloropleiding te doen, hoe het zit met korttijdse cursussen weet ik niet zo precies. Neem misschien het best eens contact op met de universiteiten. als je nog geen adres hebt van de vakgroep in Brno, kan ik je het wel bezorgen via PM. In Olomouc neem je misschien het best contact op met J. Kasal, maar die zijn adres heb ik niet, maar zul je wel vinden op hun website www.upol.cz
Veel succes ermee, en moest je nog vragen hebben, laat maar weten. hier op het forum zit er ook een gast, siberian tiger, die momenteel nederlands studeert in Brno, als ik mij niet vergis. wschl kan hij je er meer over vertellen...
 
Tjsechische vrienden van mij hebben aan de ISER (International School of Economics Rotterdam) gestudeerd. (HBO niveau).

Dus het lijkt mij zeer zeker mogelijk.
grin.gif
In Leiden, Amsterdam en Den Haag ook legio mogelijkheden (HBO en Universitair niveau)
 
In Tilburg zijn veel engelstalige opleidingen:

http://www.tilburguniversity.nl/

Mijn vriendin studeert ook aan de UvT, maar ze heeft wel eerst Nederlands geleerd (en NT2 diploma gehaald). Aan veel Volksuniversiteiten geven ze hier cursussen voor verschillende niveau's.

Groet,
Josef
 
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Mijn vriendin gaat al informeren in Tsjechie bij de uni van Olomouc. En Josef kun je me ook vertellen waar ze nederlands heeft geleerd en hoe deze cursus heette?

Kun je met de Maturita op de meeste universiteiten of hogescholen terecht. Laat ik zeggen op welk nivo zou je het kunnen inschalen? En is het mogelijk om voor een studiefinanciering in aanmerking te komen?

Ik ben benieuwd, als ik nog meer vragen heb stel ik ze hier zeker!

Bedankt, Jana en Remon
 
Remon, mijn vriendin heeft in NL Tsjechisch geleerd aan een volksuniversiteit (Utrecht). Diploma zal geen probleem zijn, de Nederlandse taal (als ze in 't Nederlands wil studeren) wel. Ze heeft een NT2 diploma nodig. (Zie http://www.ib-groep.nl). Als je vriendin naar NL komt en ze kan aantonen dat ze 32 uur per maand werkt, kan ze studiefinanciering krijgen. Uitwonend tarief en je kan ook aanvullende beurs aanvragen, omdat haar ouders waarschijnlijk ver onder de Nederlandse maatstaf liggen. Totaal zal het zo'n EUR400,- zijn.

Succes,
Josef
 
Wow wat een snelle reactie...Bedankt Josef!!!

Ze wil dus waarschijnlijk in Brno een start maken met de nederlandse taal en volgend jaar in Nederland een studie proberen te volgen. We zullen dus eerst een baan voor haar moeten proberen te regelen voordat ze hier in aanmerking kan komen voor een studiefinanciering. Maar 32 uur werken en studeren, dat zal lastig zijn...
Zal me er eens goed in gaan verdiepen. Erg waardevolle reacties moet ik zeggen!!!

Even kijken wat dat NT2 precies inhoud...

Groeten Remon
 
Bovenaan