Studeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo,

Na de zomervakantie zou ik graag willen studeren in Tsjechië.
Mijn voorkeur gaat uit naar Brno.

ik ben 19 jaar en heb mijn Havo gehaald,
Dit jaar ben ik langs geweest bij de Mendel Universiteit in Brno,
Wat informatie gevraagd. maar tot mijn verbazing vroegen ze niet eens naar je opleidingsniveau.
Als je betaald kan je studeren volgens mij.

Wie heeft er ervaring met het studeren in Tsjechië?

Waar is het mee te vergelijken qua niveau?
Hoe zit het met punten en of te behalen cijfers?
hoe worden de cijfers gegeven( 1 tot 5)?
Moet je ook nog steeds opstaan voor de docenten?(op de middelbare school wel)

Op internet heb ik ook gelezen dat je een tentamen bijna altijd haalt.. klopt dit?

Iedereen die ook maar een beetje informatie heeft is welkom om dat hier te posten.

Alvast Dankjewel,

Dustin
 
Dustin,
Voor Tsjechische universiteiten hoeft je niet een bepaald opleidingsniveau te hebben, maar je moet wel een toelatingstest doen.
Nu is het mij niet duidelijk of je de studie in het Tsjechisch of Engels (of iets anders) wil volgen?
Studeren is in Tsjechië gratis, tenzij de studie Engelstalig is bijvoorbeeld.

Zelf heb ik alleen ervaring met studeren in Praag, maar in principe zal dat niet heel anders zijn.
Het cijfersysteem loopt inderdaad van 1 tot 5, waarbij 1 het hoogste is.
Over het niveau kun je denk ik in het algemeen weinig zeggen. Mijn ervaring is dat het niveau lager ligt dan in Nederland, maar goed, nu vergelijk ik de Karelsuniversiteit in Praag met de UvA. Misschien niet representatief en bovendien afhankelijk van de studie. Verder vind ik het niet heel anders dan in Nederland hoor. Je hoeft zeker niet voor docenten op te staan. Het is wel gebruikelijk voor Tsjechen om netjes gekleed naar tentamens te gaan. Dat is wel even wennen, maar als buitenlander wordt dat niet per se van je verwacht.
Overigens is het halen van credits Europees gelijkgetrokken, dus dat werkt hetzelfde als in Nederland.

Houd er ook rekening mee dat je studiebeurzen kunt aanvragen, daarmee kun je je onderdak ed. wellicht financieren.

Voor meer vragen mag je me zeker pm-en, mocht je er iets aan hebben! Succes!
 
Zeker als je betaalt (neem aan dat je een studie in het Engels gaat doen) zal heel vaak gelden: wie betaalt, bepaalt en behaalt. Met andere woorden, veel universiteiten doen niet moeilijk over toelating, het niveau en de inhoud van de opleiding stellen niet veel voor en, zoals je al hebt gevonden op internet, iedereen slaagt. Op de Economische Faculteit in Praag, bijvoorbeeld, bestaat de gehele collegestof van het laatste semester Marketing uit 30 PowerPoint dia's met op iedere dia een meerkeuzevraag. Die slides (met de antwoorden) worden van tevoren verstrekt zodat je ze uit je hoofd kan leren. Op het examen worden er 15 gevraagd, en om te slagen moet je 11 goede antwoorden geven. Dan zijn de studiepunten binnen. Totale studielast minder dan een middag.

Kortom, wil je werkelijk kennis en inzicht verwerven, dan is een Tsjechische universiteit vaak niet de beste plek. Het uitgangsprincipe is vaak "we gaan het elkaar niet te moeilijk maken". De universiteit heeft geld nodig, en jij betaalt je collegegeld. Jij hebt een diploma nodig, en dat wordt geleverd door de universiteit. Een docent die studenten laat zakken, krijgt problemen met zijn decaan.

Voor opleidingen die door Tsjechen worden gevolgd (denk aan rechten, bijvoorbeeld) is er een toelatingsexamen. De vragen + antwoorden daarvan zijn van te voren te koop via medewerkers van de universiteit.
 

Ad Verschoor

Donateur
Op de Economische Faculteit in Praag, bijvoorbeeld, bestaat de gehele collegestof van het laatste semester Marketing uit 30 PowerPoint dia's met op iedere dia een meerkeuzevraag. Die slides (met de antwoorden) worden van tevoren verstrekt zodat je ze uit je hoofd kan leren. Op het examen worden er 15 gevraagd, en om te slagen moet je 11 goede antwoorden geven. Dan zijn de studiepunten binnen. Totale studielast minder dan een middag.

Ik heb geen flauw idee over hoe er het aan toe gaat binnen het Tsjechische onderwijs, maar gaat dit niet wat erg ver ?
 
Dat gaat heel ver ja. Dit is een beschrijving van het programma cursusjaar 2014/2015 aan de VSE zoals dat werd gevolgd door één van mijn studenten tijdens een verdiepingsjaar in Praag. We maken het elkaar niet te moeilijk, meldde pan Prof. in zijn eerste college.
 
Een antwoord op die vraag vereist een breed opgezette studie. Het lijkt met niet dat er op dit forum daarvoor te mankracht, kennis of middelen beschikbaar zijn. Er zijn vast wel studies beschikbaar (van het Tsjechisch ministerie van Onderwijs) over studierendement en studievertraging, als je het belangrijk vindt zou je daar achteraan kunnen trekken.

Ik heb een aantal directe ervaringen, waarvan ik er nu één heb beschreven. Veel kinderen van onze Tsjechische vrienden en familie studeren, en bij alle opleidingen die daar in beeld zijn (universitair) ligt het slagingspercentage op (bijna) 100 procent, en dan ook nog met cijfers die overeenkomen met Nederlandse negens en tienen. Zakken voor een examen komt heel incidenteel voor, maar er volgt dan direct een herkansing om het in orde te maken. Het is een soort sociaal contract: studenten klagen niet en ontvangen na afloop van de rit een diploma. Het hele concept "studievertraging en uitval" is in Tsjechie niet bekend.
 
Een antwoord op die vraag vereist een breed opgezette studie. Het lijkt met niet dat er op dit forum daarvoor te mankracht, kennis of middelen beschikbaar zijn.
Ben ik met je eens. Maar juist daarom misschien is het niet zo verstandig om er vanuit te gaan of te suggereren dat dit de normale dagelijkse praktijk is.

Er zijn vast wel studies beschikbaar (van het Tsjechisch ministerie van Onderwijs) over studierendement en studievertraging, als je het belangrijk vindt zou je daar achteraan kunnen trekken.
Je mag toch aannemen dat de Tsjechische overheid dergelijke zaken niet officieel gaat bevestigen middels onderzoeken? Dat zou wel heel dom zijn, tenzij het ze geen ene flikker interesseert dat men Tsjechische studies wereldwijd niet serieus neemt, wat ik me niet kan voorstellen.
 
Been there,
Poeh, dat vind ik wel heel ver gaan. Dit zijn niet mijn ervaringen, maar als dit inderdaad voorkomt is dat geen goede zaak.
Zoals ik al aangaf vond ik het niveau ook wel wat lager liggen dan ik in Nederland gewend was, maar ook niet op zo'n manier dat je je studiepunten kado kreeg. Daarnaast heb ik ook nooit iets ervaren in de trant van wie betaalt bepaalt. Overigens ken ik op Nederlandse universiteiten ook genoeg verhalen over (te) makkelijke tentamens etc., om nog maar te zwijgen over de algemeen bekende schandalen op hogescholen. Kortom, een iets genuanceerder beeld van studeren in Tsjechië lijkt mij eerlijker.
 
Ik denk niet dat de Tsjechische overheid moeite zal hebben met het bekend worden van slagingspercentages tegen 100 procent binnen vier jaar. De duiding zal dan eerder zijn dat het degelijke Tsjechische onderwijsstelsel, waarvan de wortels nog teruggaan tot het Habsburgse rijk, in alle opzichten superieur is aan universiteiten die voortdurend hun eigen beleid evalueren, waar studenten medezeggenschap eisen en de overheid gedwongen is maatregelen te nemen om het rendement acceptabel te houden.

M.i. is de situatie het gevolg van een combinatie van gebrek aan geld en een gebrek aan werkelijke interesse in kwaliteit - dit geldt voor het hele onderwijsstelsel. Salarissen (van basisschool tot universiteit) voor onderwijsgevenden liggen zo laag dat je er geen gezin van kunt onderhouden: gevolg is dat veel potentiele docenten al niet eens aan het avontuur beginnen, en de idealisten die gaan voor het vak en niet voor het salaris, na een paar jaar merken dat hun idealisme betekent dat ze zelf geen toekomst hebben. Je houdt dan een groep over die voor een groot deel bestaat uit medewerkers die blijven omdat ze nu een baan hebben waar niet veel eisen aan hen persoonlijk worden gesteld. Ja, er zijn uitzonderingen, die ken ik ook persoonlijk, maar deze uitzonderingen leiden een zwaar en geïsoleerd bestaan. In Nederland is de discussie over persoonlijke ontwikkeling, bijscholing, competenties en vakontwikkeling wellicht doorgeschoten: in Tsjechie is de discussie nooit begonnen.

Daar komt nog bij dat faciliteiten zeer beperkt zijn: kijk eens wat er staat in de gemiddelde faculteitsbibliotheek, welke abonnementen er zijn, wellicht databanken toegankelijk zijn. Vraag eens naar het budget voor het bezoeken van congressen - het is er allemaal niet of bijna niet.

Niet verbazend dus dat veel onderwijsgevenden afhaken en vooral geen "gedoe" willen: discussies over examenresultaten zijn onangenaam en leveren niets op, dus waarom zou je de discussie aangaan?
 
Ik denk niet dat de Tsjechische overheid moeite zal hebben met het bekend worden van slagingspercentages tegen 100 procent binnen vier jaar.
Nee, uiteraard niet. Maar daar ging mijn vraag niet over; die betrof jouw beweringen over het bedrog waardoor de slagingspercentages zo hoog uitvallen. Dat zal je niet terugzien in de officiële cijfers, bedoelde ik.
 
hallo,

Na de zomervakantie zou ik graag willen studeren in Tsjechië.
Mijn voorkeur gaat uit naar Brno.

ik ben 19 jaar en heb mijn Havo gehaald,
Dit jaar ben ik langs geweest bij de Mendel Universiteit in Brno,
Wat informatie gevraagd. maar tot mijn verbazing vroegen ze niet eens naar je opleidingsniveau.
Als je betaald kan je studeren volgens mij.

Wie heeft er ervaring met het studeren in Tsjechië?

Waar is het mee te vergelijken qua niveau?
Hoe zit het met punten en of te behalen cijfers?
hoe worden de cijfers gegeven( 1 tot 5)?
Moet je ook nog steeds opstaan voor de docenten?(op de middelbare school wel)

Op internet heb ik ook gelezen dat je een tentamen bijna altijd haalt.. klopt dit?

Iedereen die ook maar een beetje informatie heeft is welkom om dat hier te posten.

Alvast Dankjewel,

Dustin
misschien kunnen jullie de discussies jaren geleden op dit forum nog wel nazoeken over het cz onderwijs.
dus hier info uit de eerste hand.
na het debat ben ik op de technische universiteit in Brno gaan studeren .
duurde ongeveer 3 jr, in het Engels en Tsjechisch.
(Vroeger aan de uni in nl gestudeerd dus kan ik het aardig vergelijken)

credits werden overgenomen ,niveau vragen examens hetzelfde als in nl.
1 op de 5 haalde het niet ,of stopte voortijdig.
examen vragen zijn niet te koop ,alle essays worden door een pc programma gecontroleerd op plagiaat.
Waarbij er heeeel veel studenten door de mand vallen in het begin.
(je probeert het toch)


Waar is het mee te vergelijken qua niveau?
zelfde (ik heb hier studenten op stage gehad en zelf gestudeerd)
Hoe zit het met punten en of te behalen cijfers?
credits zijn op elke uni geaccepteerd
hoe worden de cijfers gegeven( 1 tot 5)?
1 is het hoogste
Moet je ook nog steeds opstaan voor de docenten?(op de middelbare school wel)
nee ,examen presentaties etc.in pak.

veel succes
 
Bovenaan