Strazne en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In juni dit jaar gaan we voor het eerst naar Tsjechie (straze) naar het reuzengebergte.
Mijn vrouw en ik (en onze chihuahua) houden van de bergen en oude culturen. Welke wandelingen raden jullie aan, welke historische sites zijn en in de buurt...
alle suggesties zijn welkom (we zijn daar 2 weken);)
 
Het is te veel om op te noemen, heb je de "zoeken" functie rechts bovenaan al geprobeerd?
Er is namelijk al heel, heel erg veel over geschreven.
Als je dan, na dit alles gelezen te hebben, nog steeds vragen hebt, stel ze gerust, er is altijd wel iemand die antwoord geeft!! :D :D

Succes!!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Als jullie en van bergen en van wandelen houden, dan moet je beslist de Snezka naar boven lopen en eventueel terug naar beneden. Het is een hele klim, maar loont de moeite. Verder in Adrspach is ook een hele mooie wandeling te maken door de zandsteenformaties. Wat je verder met "oude culturen" bedoeld, weet ik niet hoor. Historische site, in bepaalde zin, is de verdedigingslinie in Stachelberg:http://www.tsjechie.net/board/hier Ook hier kan je wel een wandeling maken en de uitzichten zijn vanaf die hoogte prachtig.
 
Wat de bergen en wandelen betreft: De Cerna Hora is ook erg leuk om te doen. Bij Janzke Lazne met de cabinelift omhoog en vervolgens op de berg wat rondwandelen in het moerassige gebied.
Je zou ook door kunnen wandelen naar Pec pod Snezkou en met de bus terug naar Janske Lazne. Wel eerst goed nagaan wanneer de bus rijdt.

Enkele foto's van het moerassige gebied:

IMG_0602.JPG IMG_0600.JPG
 
Dank u allemaal voor de info. Heb ondertussen al veel info gevonden ook op het internet. We zullen eerst wat moeten studeren en uitzoeken wat we allemaal willen gaan doen.Maar misschien ginder toch maar eerst even genieten van de natuur en in een lokale winkel misschien een wandelkaart aanschaffen
 
Informatie Strázné en omgeving

Wij gaan dit jaar voor de 4 de keer naar Tjechie. Bevalt ons elk jaar super.
Doordat de eigenaar van een gehuurd huis vlakbij de piste van medvidin, zijn huis verkocht had. Moesten we noodgedwongen op zoek naar een ander huis. Wij skien graag in Spindl.
Helaas zitten we nu +- 9 of 10 km verderop in strázné. Is daar ook wat te doen? en is het vanuit daar ook nog zinvol om te gaan kijken bij de gondelbaan? is die al open?. weet iemand iets van die buurt?
 
Hallo Peter,
Mijn zus heeft een huis in Strazne en daar zijn een aantal skipistes in combinatie met Herlikovice.Strazne zelf is maar een heel klein dorpje.Zelf hebben we een huis in Chotevice en we komen regelmatig in Vrchlabi.Vlakbij ligt het stadje Vrchlabi en dat is heel leuk.Leuke winkels,eetgelegenheden,Vietnamezen met hun koopwaar,een mooi kasteel waar nu het centrum wordt beheerd van het natinaal park;kortom genoeg te zien/beleven dacht ik.
Veel plezier in ieder geval.

Gerrit ;)
 
hoi Gerrit,dank je voor je reactie.
Als ik het goed heb ligt Strázné aan de 295. en is het ook niet zo heel ver van Spindl verweiderd.
En we gaan ons zeker vermaken.
Want dat kan je bijzonder goed in Tjechie.
Het is een heerlijk land om in de winter ook naar toe te gaan.
We hebben nog kids, en zolang die nog lessen nodug hebben zullen wij nog wel even een paar jaar vertoeven daar
 
In bovenstaande reacties wordt Strazne zelf toch wat onderbelicht. Wij zijn zelf ruim 10 jaar geleden voor het eerst met Strazne in aanraking gekomen toen we zomers stille weggetjes zochten zonder al teveel verkeer. Zonder te weten waar we tercht zouden komen hebben we toen, komend vanaf Splinderuv Mlyn, de weg naar Strazne gekozen. Als je daar omhoog gaat dan lijkt het nog veel op andere weggetjes maar als je door Strazne bent en de scherpe bocht naar Dolni Dvur hebt genomen dan kom je op een schitterend weggetje langs een snelstromend watertje. Werkelijk prachtig dus (en nog spannend ook als je met kleinere kinderen bent want het is erg smal en ieder hoopt dus dat er geen tegenligger komt).
Ook weer bij toeval hebben we daarna, inmiddels ook al weer bijna 7 jaar geleden, een chata in Strazne gevonden waar we inmiddels afgelopen winter voor de 6e keer op wintersport zijn geweest. Weliswaar geen superpistes (als in Splinderuv) maar wel een prachtige, gemoedelijke omgeving waar het goed toeven en wintersporten is (zelfs afgelopen winter toen er elders vaak geen wintersport mogelijk was). De groep van ruim 30 waar we mee gestart zijn 6 jaar geleden is inmiddels toegenomen tot 100 personen. Op zich dus alleen al teken genoeg om aan te geven dat Strazne meer in zich heeft dan in dit topic aan de orde komt.
Ik wil niet graag iedereen naar Strazne hebben want dan wordt de rust natuurlijk een stuk minder maar ik vind wel dat het plaatsje betere info mag hebben dan tot nu toe. Vandaar deze reactie.
 
Strazne, ik ben er in 1990, 1991 en 1992 geweest.
Mooi gebied.
Huis gehuurd daar via via.
Rust, stilte, geen buitenlander.

Maar nu, met 100 personen, vertel eens, hoe zit dat?

Strazne.
Ik kom daar nog wel een keer op terug met wat verhaaltjes.

Groet
 
Als wintersport bevalt en je kinderen willen het liefst met wat meer dan hun eigen gezin dan probeer je daar als ouder iets aan te doen. Je vraagt eens wat rond bij familie en kennissen en komt dan al snel tot een groep met interesse van zo'n 25 personen. Toen ik die, bijna 7 jaar geleden, bij elkaar had ben ik via internet op zoek gegaan naar een plek waar we met deze groep terecht zouden kunnen en bij toeval werd deze plek Strâzné (de plaats van de schitterende weg naar Dolni Dvur dus). Uiteindelijk had de gevonden chata een nog iets grotere capaciteit dan 25 personen dus verdere navraag gaf geen enkel probleem om hier ruim 30 van te maken.
Als je dan als groep erg enthousiast wordt (van wintersport / locatie / Tsjechië (waren wij zelf al wel maar diverse anderen kwamen er toe voor het eerst) / etc) en je komt met verhalen thuis die erg aanstekelijk werken dan ontstaat er een sneeuwbaleffect dat inmiddels dus een sneeuwbal met 100 personen gerealiseerd heeft (2 complete chata's middenop de piste (waaronder het oorspronkelijke) en 1,5 pension onderaan de piste).
Door dit alles zijn de contacten met Tsjechië en Strâzné uiteraard behoorlijk toegenomen zodat we ieder jaar voordat we gaan alles rondom materiaal / les e.d. geregeld hebben met de mensen die we daar hebben leren kennen en waar dus inmiddels een goede band mee is ontstaan.
De mensen in Strâzné zelf hopen dat de groep nog wat groter wordt want afgelopen februari hebben ze me nog weer bij 2 extra pensions geintroduceerd. Dus wie weet. Misschien wordt 100 nog wel meer.

Jaap

Overigens kies ik normaal tijdens ons verblijf in Tsjechië niet voor massaliteit en zoeken en vinden we daar met name rust. Maar 1x per jaar doen we dus eens heel iets anders en genieten we gezamenlijk met vele anderen van de wintersport in dit gemoedelijke dorp.

kukel schreef:
Strazne.
Ik kom daar nog wel een keer op terug met wat verhaaltjes.
Ik lees je verhaaltjes over Strâzné graag een keer op het forum. Het dorp is namelijk wat meer voor me gaan betekenen dan de vele andere plaatsen die we in Tsjechië bezocht hebben.
 
wij gaan deze zomer(in augustus) ook naar strazne naar hotel petski.
nu kunnen we kiezen of we halfpension nemen.

ons lijkt het wel leuk om in de omgeving wat te gaan eten, is dat een aanrader? of heb je niet veel eetgelegenheden in de omgeving?

Groetjes

Remco
 
Bovenaan