Strachotin (Zuid-Moravië)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Het is weer erg lang geleden dat ik hier ben geweest. Over een maand ga ik weer op vakantie naar Česko en ik heb er weer héél véél zin in. Drie jaar terug ben ik al eens voor twee weken vriendenbezoek in Brno geweest en vorig jaar een paar weken aan het Lipnomeer (meet een weekendje Praag).
Dit jaar gaan we op mijn initiatief naar het uiterste zuiden van Moravië. Ik ben daar drie jaar terug ook op een paar plaatsen geweest en vooral Mikulov stond mij bij als erg mooi. We hebben een vakantiehuis in Strachotín (een dorp op een half uurtje ten zuiden van Brno) gehuurd en ik had voor mijzelf een lijstje (top 10) gemaakt van mogelijke uitstapjes (op basis van reisafstand). Ik wil dat eigenlijk even met jullie delen. Misschien zijn er nog tips. Die zijn altijd welkom!
Overigens weet ik zeker dat er in Strachotín zelf héél weinig te beleven is, maar goed, de ligging is mooi centraal en niet ver van de doorgaande routes.

1. Mikulov (15 minuten)

Hier kunnen we niet aan voorbijgaan. Zo dichtbij en volgens mij echt een prachtig stadje. Ik was er destijds echt van onder de indruk.

2. Valtice (klein half uur)

3. Lednice (klein half uur)

4. Brno (half uur)

Na twee weken Brno weet ik wel wat hier zoal te vinden is. Niet zo bijzonder als Praag, maar zeker de moeite waard. Tenslotte is het alleen voor mij niet nieuw, maar wel voor mijn reisgenoten. Een klim(metje) naar Spilberk in het centrum van de stad moeten we zeker maken.
Waar ik niet ben geweest is de dierentuin van Brno. Is dat de moeite waard?

5. Wenen (minder dan een uur)

Spreekt voor zich. Nooit eerder geweest en zo dichtbij nu...

6. Bratislava (ruim een uur)

Alleen maar twee keer heel hard doorheen gereden. Het oude centrum schijnt mooi te zijn en met de boot naar Wenen schijnt ook leuk te zijn. Nog tips?

7. Znojmo / Vranov Nad Dyjí (een uur plus een half uur extra)

Znojmo ben ik ook maar vluchtig in geweest. Vranov Nad Dyjí heeft een prachtig slot dat te bezichtigen is (heb ik drie jaar terug ook gedaan) met een mengelmoes van bouwstijlen en een mooi uitzicht. Niet zo dichtbij, maar zou ik de moeite waard wel vinden.

8. Sopron (kleine twee uur)

Ik geef toe dit is een rit, maar dan zit je wel in een volgens mij mooie stad met een bezienswaardig stadscentrum. Het is Hongarije, maar wel redelijk dichtbij en tweetalig. imand ervaring?

9. Telc (twee uur)

Ja, zeker een stuk rijden, waarvan overigens een groot deel over de snelweg. Stadje dat beroemd is om zijn prachtige marktplein. Volgens kenners één van de mooiste steden van Tsjechië. Ik ben er nog steeds niet geweest. Misschien nu wel.

10. Zdar / Zelena Hora (zeker twee uur)

Ook al een rit. Ik ben bang toch net iets te ver weg (maar niet zo ver als Omsk). Zelena Hora schijnt een heel bijzondere pelgrimskerk te kennen die ik (niet dat ik zelf pelgrim ben) graag zou zien, maar inderdaad... de afstand mag er wezen.

Nog tips?
Uiteraard wel met de wens niet te ver te hoeven rijden....

Alvast bedankt!

groetjes
Walter
 
Hoi, ik kom oorspronkelijk uit Brno en inderdaad is het een mooi stad. http://www.brno.cz/index.php?nav01=2222&nav02=2038&nav03=6&lan=en Ik vergelijk ik het zelf altijd met Praag. Alleen maar kleiner. Een bezoekje van Brno dierentuin www.zoobrno.cz is volgens mij wel de moeite waard. Voor Nederlander is het entreebedrag echt om te lachen, tenminste een leuk wandelingetje in de mooie natuur vol bijzondere dieren is gegarandeerd.

Hier nog paar handige links:
http://www.kr-jihomoravsky.cz/ of
http://www.ignisbrunensis.cz/about-the-project--579--eng.html of http://www.ticbrno.cz/index.php of
http://www.zamky-hrady.cz/1/slavkov-e.htm

En als je een overnachting in Brno zoekt stuur een PM, heb een huisje daar..Succes!!!
 
Wij zijn een paar jaar geleden in de dierentuin van Brno geweest (ja, welke in Tsjechie eigenlijk niet), en wat mij daarvan het meeste bijgebleven is, is de bijzondere ligging, nl. tegen een nogal steile heuvel, aan de rand van de stad, waardoor je een mooi uitzicht hebt.
 
je hebt je huiswerk goed gedaan!

misschien ben je er nog eind juni, dan kun je naar het Internationale Folklore Festival in Straznice (vanaf 26-6-2008).

Erg leuk, ook het wijnproeven in de diverse wijnkelders!
Dank je wel. Ik weet niet of ik mijn huiswerk zo goed gedaan heb hoor, maar ik kijk er wel weer naar uit om twee weken in (en rond) Česko te vertoeven.
Bedankt ook voor de link, maar helaas ben ik dan al weer een paar dagen terug (al wil ik daar nog niet aan denken...)

Wij zijn een paar jaar geleden in de dierentuin van Brno geweest (ja, welke in Tsjechie eigenlijk niet), en wat mij daarvan het meeste bijgebleven is, is de bijzondere ligging, nl. tegen een nogal steile heuvel, aan de rand van de stad, waardoor je een mooi uitzicht hebt.
Dat klinkt goed! Ik had de site al bekeken en de (voor ons) idioot lage toegangsprijzen waren me al opgevallen. Ik voeg de zoo van Brno nu zeker toe aan mijn 'verlanglijstje'

dank je wel!
 
Bovenaan