Stormschade bomen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft iemand misschien een tip of een niet te duur adres voor het verwijderen van door de storm gebroken takken te verwijderen ? Ik ben in Nederland door de wegbeheerder okres Hradec Kralove gesommeerd zo snel mogelijk aktie te ondernemen. Het zijn een zestal flinke bomen waar een acrobaat of een hoogwerker aan te pas moet komen. De locatie is Hronov. Suggesties zijn welkom
 

Vodnik

† In Memoriam
In veel kleinere gemeentes kan je de brandweer vragen dat te doen, maar Tsjechisch spreken is dan wel een vereiste.

Wat zou er overigens gebeuren als je aan die sommatie geen gehoor geeft? Ik wil je niet op slechte ideeën brengen maar de gemeente heeft weinig mogelijkheden om eventueel door hun gemaakte kosten voor het verwijderen van de bomen op jou te verhalen.
 
In veel kleinere gemeentes kan je de brandweer vragen dat te doen, maar Tsjechisch spreken is dan wel een vereiste.

Wat zou er overigens gebeuren als je aan die sommatie geen gehoor geeft? Ik wil je niet op slechte ideeën brengen, maar de gemeente heeft weinig mogelijkheden om eventueel door hun gemaakte kosten voor het verwijderen van de bomen op jou te verhalen.
Wanneer je niets doet en er gebeuren ongelukken, je zult maar een zware tak op je hoofd of auto krijgen, ben je nalatig en zal je WA-verzekering niet uitkeren. Je bent immers op de hoogte gesteld van gevaar en dient onderhoud te plegen. Voorheen wilde de brandweer nog wel eens helpen, maar nu willen ze geen concurrent meer zijn voor een commercieel bedrijf.
Is dat deze Hronov? Dan zie je al snel foto's van een acrobaat in de boom. ;)
Zij snoeien bomen en andere tuinklussen, dus zou hen gewoon vragen.
Dat bedoel ik met een acrobaat. Maar nu nog een die het als hobby ziet.
bel even de lokale arborista. als je zegt dat ze het hout mogen houden valt er misschien wat te regelen.
De arborista heb ik al gevraagd om langs te gaan en het gevaar in kaart te brengen. Ik ben echter al gewaarschuwd dat dit één van de duurdere oplossingen is.
 
ik ken de situatie ter plekke niet..
wat voor bomen zijn het,
wat is de hoogte,
wat moet er aan afgebroken takken verwijderd worden,
moet er gelijk snoei toegepast worden,
hoe is de toegankelijkheid,
moet er versnipperd worden ,
is er gevaar voor bebouwing, verkeer ed.
natuurlijk kost het geld, maar altijd minder dan in nederland.
persoonlijk zou ik ze flink laten inkorten, tot een meter vanaf de grond zeg maar, dan kun je het onderhoud zelf doen...
(dit laatste is een grapje)
 
Ik vroeg om een eventuele tip en niet om het probleem groter te maken dan het is. Maar t.i. het zijn zg. "gewone essen" in tsjechië is de naam Jasan. De hoogte plm. 20m. ruw geschat.
 

kuurgast

Donateur
Inmiddels zijn de bomen al vakkundig kort gemaakt door de beroemde Pes. :toppie:

Wel aanvullend op dit onderwerp: er is noordelijker in Šluknov een non-profit organisatie, Teen Challenge, die ex-verslaafden helpt terug te keren in de maatschappij, die ook dit soort klussen doet, zie tcprofi.com/hol/.
 
Enige jaren geleden werden wij ook gewaarschuwd door vriendelijke buren dat enkele populieren waarvan de toppen zijn gespleten, bij een storm op de stroomleiding zou kunnen vallen, en dat wij dan de rekening moeten betalen.
Dus hebben we bij het Nationaal Park een kapvergunning aangevraagd en gekregen met verplichting tot herplanten van een zelfde aantal bomen.
Dus hebben we een man uit een ander dorp met een tractor met een lier gevraagd , en die heeft bomen recht getrokken, en gezaagd, allemaal voor en klein prijsje.
Vorig jaar kwam een man langs met een zaag aan een lange stok, om langs de stroomleidingen takken af te zagen, wat ook beter is omdat tijdig te doen, voordat de bomen groot zijn.
 
Bovenaan