Stoof

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mij helpen aan het Tsjechische woord voor stoof? En dan bedoel ik de ouderwetse voetenstoof.
 
Noha teplejší is inderdaad een prachtige onzinvertaling :D Ik was zelf het woord stoof allang vergeten, heb het dus ook nog nooit in het Tsjechisch gehoord. Zojuist beschreven aan mijn man, die me de hele tijd erg verbaasd aankeek (zo van: Wat is dat nou weer voor een ding?!), maar gezamenlijk bedachten we de omschrijving "ohřívač nohou" (voetenverwarmer). Dat is dus niet officieel, maar het is de vraag of er een officiële Tsjechische benaming voor bestaat...
 
Zou meneer Pozor pes er eentje of mischien twee er van noodig zijn dat hij er naar vraagt? Hoe zit dat meneer Pozor pes met die kruik ?De Tsjechen hebben in de kerk geen koude voeten dus kenen ze geen stoofjes want de preek is maar heel kort. Trouwens in Nederland gaat men toch ook al laaaaang niet meer ter kerke met een kooltjesvuur in een stoofje. Man oh man dat is lang geleeden!Dat heb ik niet eens toen in 1975 meegemaakt in het oosten van het land waar de bejaarde dames in het jak en rok-kostum in de kerk zaten.....Ik geloof Jullie worder heel erg oud dat Jullie op dat soort ideen komen.Succes met het oud worden toegewenst1
 
Trouwens in Nederland gaat men toch ook al laaaaang niet meer ter kerke met een kooltjesvuur in een stoofje. Man oh man dat is lang geleeden!Dat heb ik niet eens toen in 1975 meegemaakt in het oosten van het land waar de bejaarde dames in het jak en rok-kostum in de kerk zaten.....Ik geloof Jullie worder heel erg oud dat Jullie op dat soort ideen komen.Succes met het oud worden toegewenst1

Dat vind ik nou héél leuk, dat Mazackova over een kerkstoof begint, kerkstoven zijn inderdaad allang uit! zie:


http://www.blasiusdelden.nl/userfiles/files/15.Kerkgang in de 20e eeuw.pdf
 
Hi wat leuk, eindelijk die mijn bijdraage wardeerd!!!!Bovendien in zo een stoof hoort een potje met een oortje liefst van Hindenlooper aardewerkvan voor de gloejinde kooltjes maar waar vind je die nu in de wintertijd.S'winters doet niemand barbecue. Alemaal hebben ze dan de vloerverwarming aan en klagen over kouw en zo. Na ja, de moderne tijd is een beetje vervreemd van de basis en weet mischien niemand eens dat een preek ook wel anderthalf uur duuren kan.Nou en dan is het heel goed mogelijk dat men koude voeten van het stilzitten krijgt vooral als de nieuwe zondagse schoenen een beetje knellen....Maar niet getreurt, het was dennoch interessant om het te mogen meemaaken.Nu is het hier vol op zoomer en ik vraag me af waar is men om deze tijd van het jaar een voetenstoof voor noodig!????
 
Ik geloof niet dat de gewone mensen een idee hebben wat dat voor een ding - deze ohrivac nohou is, de nieuwvetse versie van een vilten tweelinsgpantoffel met een stroomdraadje en een steker op elektrisch mischien wel....maar ze doen de pantoffels gewoon in de bakoven opwarmen.
 
Bovenaan