Infrastructuur skigebieden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een update over de gondel lift bij Bubakov:

De ene piste-baas wil hem dit seizoen al af hebben, de ander volgend seizoen. Ze zijn dus al wel bezig met bouwen maar of het af komt voor het nieuwe wintersportseizoen is de vraag. Waar we gister contact mee hadden zei letterlijk 'Only god knows... :)' . Typisch Tsjechisch lijkt me, zo van: we zien wel.
 
Weet iemand misschien hoeveel kilometer lopen het is van de top van de snezka naar het eerste tussenstation van de kabelbaan (Ruzova Hora) ?
We gaan 9 september voor een week die kant op. Zag ergens op het forum dat de hele wandeling van de top terug naar pec pod 8,5 km is. Dat is gezien mijn conditie wat veel van het goede.
 
Laatst bewerkt:
Familie van mij was deze zomer in het Reuzengebergte en ook een aantal keer in Spindler. Daar staan nu borden over een grote uitbreiding, waar eerder al eens over gesproken is. Nu lijken de plannen meer concreet te zijn. In de komende 5 jaar moet het volgende gaan gebeuren:
- aan het begin van Spindler, bij de grote dam, moet een grote parkeerplek komen van 2 verdiepingen
- daarbij ook 2 nieuwe liften. 1 richting Hromovka en 1 richting Medvedin
- daarbij ook 2 nieuwe pistes. aan elke kant 1 die dus richting dit nieuwe parkeer/lift dek gaan
- 2 tweede hands liften (hergebruikt van de Svaty Petr lift). 1 komt van Hromovka naar Plan en 1 komt bij Medvedin (zie hieronder)
- hiermee zou het skigebied uitkomen op meer dan 40km , en eindelijk de verbinding tussen Medvedin en Svaty Petr
- op de borden was dit alles opgesplitst in enkele 'projecten'

(ik zal later foto's plaatsen van deze borden, kon online niks vinden)

Op de site met alle tsjechische lift projecten staat hier wel wat over (bij 2019/2020)
http://www.lanove-drahy.cz/?page=proj


Op de facebook pagina van Skiareal kon ik overigens nog het volgende bericht vinden
https://www.facebook.com/skiareal.cz/photos/pcb.1541764799217922/1541761572551578/?type=3&theater

Dit gaat over een nieuwe stoeltjeslift aan de kant van Horni Misecky/Medvedin. Die zullen ze de komende winter klaar willen hebben...
Vertaald:
"This is how it started, we build, we do not tolerate ...
In Horní Mísečky you can look forward to a new lift, which will lead from the car park up to Medvědín. It will be a detachable, completely renovated four-seat chair, which until recently was the backbone of St. Peter. As you can see, we are extending our slopes so that the skiing on Misecky will not be wrong!"
 
Staat denk ik ergens bij de pistes. Parkeerplaats , of onderaan de lift Medvedin of Svaty Petr. Wat ook nog mogelijk is, is de Spindl.info winkel.

Schiet me nu trouwens te binnen dat ze onderaan Svaty Petr, bij de 6 persoons lift, het gebouw daar ook nog verder gaan "moderniseren" .

Edit: Foto's van de borden !

IMG-20170905-WA0027.jpg IMG-20170905-WA0028.jpg
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Schiet me nu trouwens te binnen dat ze onderaan Svaty Petr, bij de 6 persoons lift, het gebouw daar ook nog verder gaan "moderniseren" .
Plank dat klopt, :toppie: heb het volgende gevonden:
Na ruim 10 jaar plannen komt er een verbinding tussen skigebieden Svatý Petr en Medvědín.
Het bedrijf Melida, dat de grootste Tsjechische skigebied van Spindleruv Mlyn in het Reuzengebergte exploiteert, bereidt documentatie voor de milieueffectrapportage (MER) voor om de aanleg van een kabelbaan te koppelen downhill resorts Svaty Petr en Medvedin.
De bouwwerkzaamheden zullen naar verwachting in mei 2019 beginnen. De twee kabelbanen en met hen de juiste piste met sneeuw kan worden voltooid in november 2019, het hele project zal worden afgerond tegen het einde van 2020.
Bron oa hradec.idnes.cz.
 
Dit seizoen niet veel nieuwe liften. De area's moeten natuurlijk ook geld sparen en investeringen terugverdienen :)
Voor volgend seizoen staan nog steeds de uitbreidingen van Spindler in de planning. Dat wordt een hele verbetering! Nieuwe pistes, nieuwe liften, veel meer mogelijkheden op één dag.

Volgens deze site: http://www.lanove-drahy.cz/?page=proj wordt de nieuwe lift naar Medvedin een 10-persoons gondel en de nieuwe lift aan Hromovka kant een 6-persoons "bubble". Ongeveer dezelfde als de lift naar de top bij Svaty Petr dus.
 
Het filmpje is van december 2015.
Een deel van het filmpje beschrijft de huidige situatie. Volgens mij is die skitour/skibus al een paar jaar aanwezig.
Het andere deel beschrijft een nieuwe route met een lift vanaf Cerny Dul, daarna een soort bospad piste richting Janske Lazne. En vanuit de top van Cerna Hora een bospad piste richting Pec pod Snezkou met daarbij ook een (kortere) lift.

Nieuwe lift plannen worden door een hobbyist bijgehouden op deze site:
http://www.lanove-drahy.cz/?page=proj

Daar zie je bijvoorbeeld dat voor het seizoen 2020/2021 de nieuwe liften (en bijbehorende pistes) in Spindleruv Mlyn klaar moeten zijn, dat zal ervoor zorgen dat Svaty Petr en Medvedin verbonden is (elders besproken op dit forum).

Er staan ook projecten bij waarbij de datum nog niet bekend is. Ik zie daarin wel wat liften die vervangen worden bij het skigebied CernaHora-Pec , maar ik zie niks over deze nieuwe liften. Misschien dat iemand anders het wel kan ontdekken ?
Deze visie zal dus wellicht wat opgeschoven zijn. Zulke plannen en investeringen duren natuurlijk jaren. Bij Spindleruv Mlyn praten ze er ook al zeker 10 jaar over, maar het lijkt dan toch in de komende jaren te gaan gebeuren.
 
Visie nog springlevend. Inderdaad hier en daar wat vertraging. Met name door een herindeling in de verschillende zones van het Nationaal Park door de beheersorganisatie (KRNAP) welke op dit moment loopt en onderwerp van discussie is. Prioriteit in de ontwikkeling van het recreatiegebied Cerna Hora Pec is de vervanging van de Javorlift met bijbehorende infra in Pec Pod Snezkou en de verbinding van Velka Upa met Pec Pod Snezkou (via Javori Dul). Kortom voldoende reden om de komende jaren terug te komen. ;)
 
Het is mooi dat de visie nog springlevend is. Persoonlijk hoop ik vooral op de verbinding met cerny dul.
Ik begrijp van gerard dat deze ook de komende jaren vertraging heeft opgelopen. Jammer, maar het gaat er komen.
 
In de zomer hebben we wel wat werkzaamheden gezien bij de dam van Spindleruv Mlyn. Daar zou het nieuwe beginstation met parkeerplaatsen etc. komen. Maar het enige waar ze nu nog mee bezig waren, was rotsblokken weghalen aan de berg kant...
Op de site met lift projecten van Tsjechië is de boel ook weer een jaar opgeschoven: 2021/2022. Vanaf nu dus de 3e winter pas ;)
 
Bovenaan