Infrastructuur skigebieden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

snezka

:lache: was in 2004 in de lift bij snezka , dorst niet op of om te kijken m,n schoonzoon zij kijk eens wat mooi , keek dus echt niet op of om deed m,n duim zeer bij het uitstappen van de stoel ! :bloos2: werd ook nog heel slecht weer!!:koud: dus alles werd geslote !! stonden we dus boven op de berg haha warme chocolade gedronken (of wat daar voor door moet gaan ) liep alemaal goed af .
de volgende dag weer geweest en nu meer ontspannen, heb ervan genoten !! wat mooi !!:warm: zonnetje scheen , dus gewoon gaan !!:yess:
 
Je bent echt niet de enige die het niet durft hoor.
Ik stap er gewoon niet in. Dan maar alleen beneden. Maar ik baal wel van mijzelf want de natuur met bergen is zo prachtig en ik kan er niet genoeg van genieten. :denk:
Snap niet dat ik het wel durfde toen ik jonger was.:stout:
Ik vind het stoer als jij het wel doet
 

Freddy2005

† In Memoriam
Kabelbaan Sněžka in onderhoud

Als voorbereiding op het komende winterseizoen worden zowat alle kabelbanen aan een grote onderhoudsbeurt onderworpen. Zo ook de kabelbaan naar de top van de Sněžka. De werken zullen minstens tot 11 december, datum start van het winterseizoen, duren en tot dan moeten wandelaars te voet naar boven.

Volgend jaar zou men evenwel beginnen met de bouw van de nieuw geplande cabinelift.

idnes.cz
 
Vorige week nog met de kabelbaan naar boven geweest (cerna Hora),wij (de oudjes) wandelen terug, de kids gingen met de step...... ging wel iets sneller, ze kwamen ons al 2x voorbij, waren wij nog niet eens op de helft.:lmfao:
Hou ook helemaal niet van kabelbanen etc. Maar een cabine gaat wel voor alles, van die kleine krakkemikkige stoeltjes, hou ik de beugel ook zo lang mogelijk naar beneden, voor me uit kijken en zweten als hij over zo'n katrol hobbelt :shock:

IMG_4875.jpg IMG_4873.jpg
 

kuurgast

Donateur
Stoeltjeslift Sněžka.
De Pools-Tsjechische grens loopt over de top van de Sněžka (de sneeuwkop) die met 1602 meter de hoogste berg in het Reuzengebergte is. Het is mogelijk om lopend naar boven te gaan (dit is een route van ongeveer 7 km en duurt ongeveer 3,5 uur), maar er ging ook een stoeltjeslift naar de top. De 3,5 km lange stoeltjeslift bracht je in 2 etappes naar de top. Op de top heb je een prachtig uitzicht over het natuurpark Krkonose. De eerste etappe ging in 11 minuten naar Rçñová hora (1354 meter) en dan helemaal naar de top van de Sněžka in 13,5 minuut. Hiervandaan kun je een mooie wandeling maken terug naar het dorp, maar het was ook mogelijk met de lift naar beneden af te dalen.
Bovenstaand stukje -met toestemming- overgenomen en aangepast van vakantietsjechie.cz.

Na 63 jaar is deze oude stoeltjeslift zondag definitief gestopt.
Eind maart 2014 zal de nieuwe stoeltjeslift klaar zijn. Deze zal het dubbele aantal zitplaatsen hebben, 4 i.p.v. 2, en er hoeft niet meer overgestapt te worden halverwege. Ook zal het startpunt dichter bij de parkeerplaats komen en beter bestand zijn tegen extremere weersomstandigheden.

Bron:radio.cz/de en snezkalanovka.cz.
 
Leuk nieuws, Kuurgast! Maar.....let op:

op de website staat: O víkendu 21. - 22. prosince bude poté lanovka v provozu pro všechny zájemce, pro ty, kteří se navíc v Peci ubytují, bude jezdit zdarma.

Als ik het goed begrijp, is dus IEDEREEN welkom, maar alleen inwoners van Pec (en hun gasten?) kunnen hier GRATIS gebruik van maken.
 
Er zijn serieuze plannen, en zelfs al onderdelen gekocht (gondels, ik zag ook wat ijzere palen liggen), dat er vanaf de parkeerplaats Bubakov (onderaan bij de grote weg) een gondel komt naar de piste. Deze gaat over de weg, de labe, stuk de berg op en dan naar het eindstation.
Bij de kassa hing een bouwtekening en een foto met daarop de palen en beginstation gephotoshopt. Het bestaat slechts uit een beginstation, 4 liftpalen en het eindstation. Ik zal hier later een foto van plaatsen hier.

De vraag is alleen of ze dit deze zomer gaan bouwen vanwege het slechte winterseizoen... anders wellicht een jaar later.
Overigens worden mensen nu vervoerd van parkeerplaats/pension via gratis ski-bussen naar Bubakov.
 
Nou Plank dat zou fijn zijn want het is me een gesjouw met de ski's vanaf de parkeerplaats met al die trappen, dat is een van de redenen dat wij meer naar Cerny Dul gaan.
Ben benieuwd!
 
Klopt, heb de gondels al zien staan ;)
Leuke site trouwens! Zo te zien zijn er ook plannen voor een stoeltjeslift op de "tussenpiste", tussen Bubakov en Herlikovice. Die zal de huidige ankerlift dan vervangen en volgens die site een 4 persoons stoeltjeslift worden. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen op die piste, er is niet heel veel plaats... dus ik gok dat er wat bomen gaan sneuvelen.

Een ander interessant project, waar geen datum bij staat, is de vervanging van de huidige 4 persoons lift van Svaty Petr naar de top in een 8 persoons lift. Ook in de gebieden rondom Cerna Hora zijn ze veel van plan. En ook bij Rokytnice staat er een hoop te gebeuren de komende (onbekend aantal) jaren.
 
Bovenaan