Stoeltjesliften

Topic in 'Wintersport' gestart door Rika/Gerben, 21-04-2008.

  1. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Even een snelle goochelvertaling met plannen voor komende jaren:

    Burgemeesters in het Reuzengebergte willen skigebieden verbinden met kabelbanen en hellingen.

    Herlikovice - Benecko
    verbinding van het gebied Benecko - Kejnos complex met twee varianten van de nieuwe kabelbaan Benecko - Přední Žalý naar Herlíkovice en vandaar over de rand van Žalý door een skihelling of een skipad.

    Spindleruv Mlyn
    verbinding van de parkeerplaats in Dolní Mísečky met de kabelbaan over Mechovinec naar de gebieden Horní Mísečky en Labská, tweerichtingsverbinding van de Stoh-skipiste met Svatý Petr via twee paden

    Cerny Dul - Cerna hora - Luciny
    tweeweg-kabelbaanverbinding vanaf de top van Černá hora naar Lučiny en de verbinding van Černý Důl via een stoeltjeslift naar de Mirror Bend op de helling van Černá hora en de ski-paden tussen Janské Lázně en Černý Důl

    Malá Úpa
    het verbinden van de gebieden Pomezní Boudy en U Kostela via ski-paden met de aankomst van skiërs uit Portášky, in de tegenovergestelde richting van de skibus naar Velká Úpa, Pec pod Sněžkou of Janské Lázně

    Harrachov - Rokytnice
    onderlinge verbinding van beide centra door een tweerichtingskabelbaan over de bergkam nabij Janovy Skála inclusief de verbinding van Studenov met Vilémov / Paseky

    Vitkovice in Reuzengebergte
    drie kleinere skigebieden Aldrov, Vurmovky en Jizerka verbinden met nieuwe ski-routes

    Volgens een studie is Spindleruv Mlyn van plan om de Stoh-skipiste samen te voegen met het nabijgelegen skigebied in Svaty Petr via twee skiroutes. Aan de andere kant van het resort verbindt de nieuwe kabelbaan Dolní Mísečky, waar een grote parkeerplaats is, met de hellingen in Horní Mísečky en het skigebied Labská. De kabelbaan van Dolní Mísečky zou volgens een variant leiden naar de top van Mechovince, volgens de andere naar het zadel boven de Harrach Rock.

    “We zijn nu volledig gericht op het verbinden van St. Peter en Medvedin en al het andere is op het tweede naar derde spoor. Nu is het niet actueel voor ons ”, zegt René Hroneš, directeur van het skigebied Špindlerův Mlýn.

    Een belangrijk project in het oostelijke deel van het Reuzengebergte is de kabelbaan van Černý Důl op de helling van Černá hora, aangevuld met nieuwe skiroutes tussen Janské Lázně en Černý Důl. In de toekomst kunnen bezoekers van Velká Úpa de skipistes in Malá Úpa bereiken door te skiën vanaf het bovenste station van de kabelbaan Portášky naar Spálený Mlýn in Dolní Malá Úpa, vanwaar skibussen naar Pomezní Boudy gaan.
    Bron idnes.cz.
     
    Plank, elske en petra vinden dit leuk/interessant.
  2. Zie nu op deze website: http://www.lanove-drahy.cz/?page=proj
    Dat de nieuwe liften bij Spindleruv Mlyn weer een jaar zijn opgeschoven: seizoen 2022/2023 moeten ze klaar zijn. De winter over 3 jaar dus.
    Blijkt wel weer hoe groot deze klus is.
     
    kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  3. Of hoe duur?
     
  4. gezien de enorme hoeveelheid sneeuw die er ieder jaar valt is zouden ze daar al stinkend rijk moeten zijn.......
     
  5. Aan geld zal het denk ik niet liggen. Skiareál Špindlerův Mlýn heeft grote sponsoren, is al jaren als één van de eerste pistes open en als laatste dicht. Prijzen zijn ook hoger geworden in de jaren (als je online en op tijd bestelt scheelt het wel honderden kronen).

    Het heeft denk ik meer te maken met planning, vergunningen en simpelweg de hoeveelheid werkzaamheden.
    Van de plaatjes in deze post: https://www.tsjechie.net/forum/threads/stoeltjesliften.18948/page-3#post-456036
    Is alleen het stuk meest links klaar. En dat was al in seizoen 2017/2018.

    Wat ze nog willen realiseren:
    - twee/drie nieuwe (lange) pistes. Vergt dus kapwerkzaamheden.
    - de pistes moeten uitkomen bij parkeerplaats P1, waar een nieuwe parkeerplaats van twee verdiepingen gebouwd moet worden.
    - daarbij ook twee nieuwe liften: aan één kant een 10-persoons gondel, aan de andere kant een 6-persoons stoeltjeslift.

    Nog verder in de toekomst, heeft lagere prioriteit, deels ook door kuurgast in een eerder bericht geschreven:
    - lift van Hromovka naar top Svaty Petr.
    - verbinding van Svaty Petr met piste Stoh middels twee paden.
    - verbinding vanaf Dolní Mísečky naar Horní Mísečky en Labská

    Als dat allemaal klaar is, is wel vrijwel alles(op een paar kleine pistes na) in Spindleruv Mlyn verbonden. Maar dat zal ook nog wel een jaar of 10 duren.

    Concurrentie heeft Spindleruv Mlyn natuurlijk vooral van het gebied Černá hora - SkiResort ČERNÁ HORA - PEC en die zijn ook onderweg om de gebieden met elkaar te verbinden.

    Edit:
    Nog wat informatie gezocht. Op mapy.cz kwam ik dit tegen: https://en.mapy.cz/s/jesofupose
    Met daarbij de volgende nieuws artikelen (november 2019):
    https://krkonossky.denik.cz/zpravy_...ojeni-medvedina-a-svateho-petra-20191120.html
    https://www.novinky.cz/cestovani/clanek/propojeni-skiarealu-je-nejbliz-spindleruv-mlyn-40304928

    Wat feiten:
    - het hele project zou 1 miljard kronen (zo'n 40 miljoen euro) kosten, meeste in Tsjechische bergen ooit.
    - het zou het gebied uitbreiden naar 40 km piste
    - positieve milieu effecten beoordeling is binnen, echte bouw begint daarmee komend jaar!
    - ook bedoeld om verkeer in de stad te verminderen (deze nieuwe parkeerplaats is namelijk aan het begin van de stad)
     
    kuurgast en elske vinden dit leuk/interessant.
  6. kuurgast

    kuurgast Donateur

    De geplande aanleg van de Nová Skalka-skipiste in Ještěd was de afgelopen dagen in de media.

    De Čmelák-vereniging bereidt een fysieke blokkade voor in geval van geplande kap van meer dan zes hectare bos.
    "Gebrek aan water, opwarming van de aarde, ramp met schorskevers - dit zijn allemaal problemen waarvoor we onze bossen in de best mogelijke conditie moeten houden en niet onnodig moeten kappen", zegt Jana Bujoková, directeur van Čmelák. "Als bomen worden gekapt voor papier en het bos wordt herbebost, hebben we er niets tegen. Maar zonder compensatie een gezond bos kappen om een kleine groep mensen te vermaken en de winst van één bedrijf - dus daar hebben we een fundamenteel probleem mee."
    Ze eisen dat TMR voor elke gekapte hectare twee nieuwe plant.

    Volgens TMR, dat Ještěd huurt, is het project echter al voorbereid en vereist het een veeleisende goedkeuring. "We hebben het Nová Skalka-project met het beste geweten voorbereid en aangepast aan de eisen van experts om aan de huidige strenge eisen van het milieu te voldoen en een duurzame manier te tonen om dit skigebied met een rijke traditie fundamenteel nieuw leven in te blazen", legt TMR Liberec-directeur Čeněk Jílek uit.
    Volgens hem is de omvang van de ingrepen in de overwegend sparrenmonocultuur, die vervangen gaat worden door weidevegetatie, afgenomen. "Bovendien zullen we, als onderdeel van compenserende maatregelen, een deel van de ongebruikte skipistes bebossen en hebben we andere gebieden die belangrijk zijn voor het behoud van waterrijke habitats volledig uitgesloten van het plan. In totaal zullen we bijna drie hectare bosopstanden aanplanten en behouden en we zijn bereid om verdere maatregelen te bespreken, ”voegde Jílek toe.
    TMR bereidt ook andere maatregelen voor. Er komen nieuwe infiltratiebaden en de verouderde verlichting van de F10-skipiste verdwijnt. Volgens Jílek omvat de investering de bouw van geavanceerde sneeuwkanonnen, die zelfs bij hogere temperaturen sneeuw kan maken.
    TMR heeft eerder verklaard dat als de Nová Skalka-skipiste niet kan worden geopend, ze Ještěd zal verlaten. "Het skigebied Ještěd in zijn huidige vorm is op de lange termijn niet houdbaar. Het bedrijf heeft gedurende het seizoen 150 mensen uit Liberec en omgeving in dienst.
    Bron liberecka.drbna.cz.
     
    petra vindt dit leuk/interessant.

Deel deze pagina