Steenmarter

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

het lijkt erop dat onze zolder in gebruik is genomen door een steenmarter. :(
nou hoor en lees je daar veel verschillende verhalen over en het schijnt erg moeilijk te zijn om er van af te komen. :confused:
heeft iemand van jullie er ervaring mee?:denk:
 
kuurgast, die had ik inderdaad ook gelezen maar daar staat niet echt een duidelike oplossing in.

heidi, heb je er zelf ervaring mee en leg je die motteballen dan alleen op de plek waar ze zitten?
 
Er is inderdaad heel moeilijk vanaf te komen. In Strazkovice hadden we regelmatig marters op zolder alwaar ze hun geroofde kippetjes en andere prooi oppeuzelden.

Mottenballen hielpen geen zier net als piepertjes of zelfs hondenhaar. Wat er nog het meest op leek was het hier en daar neerleggen van mensenhaar maar helemaal weg was het probleem niet. De spuitbussen die hier in NL verkocht worden werken maar heel kort

Het allerbeste is: proberen de beesten buiten te houden door het dichten van de gaten waardoor ze binnenkomen
 
In Nederland ken ik iemand die verkoopt "steenmartermatten". Dit is speciaal bedoeld voor auto's want ze schijnen nog wel eens de neiging te hebben om in motorblokken van auto's te gaan zitten (lekker warm he) en dan ja.........
Maar sorry geen antwoord op je vraag.................
 
en ze hebben een hekel aan lawaai. We hebben er in een van onze vakantiehuizen veel last van gehad, maar na een paar weken bezetting was ie zo verdwenen. Erna inderdaad alles met gaas dichtgemaakt en nu alweer 2 jaar marter vrij.
 
Je zou kunnen proberen om hem te vangen met een inloopkooitje,(bunzing formaat)dit is een diervriendelijke methode.Probeer hem te lokken met een rauw ei of wat vis als hij in de vangkooi zit kun je hem een eind van je huis weer loslaten.De steenmarter valt hier in NL onder de flora en fauna wet en is dus beschermd in CZ echter niet. Lovu zdarr
 
Als een steenmarter je huis heeft uitgekozen als zijn domicilie helpt geen gaas,lawaai of wat ook maar.
Wij meenden dat we er ook eentje hadden in ons huis.Gelukkig bleek dit niet het geval te zijn. Via internet(google) heb ik biologisch spul besteld uit Duitsland.Dit peder moet je aanlengen met lauw water en vervolgens op doeken/lappen sproeien en dat neerleggen op de plaatsen waar je denkt dat ie huisvest.
Dit spul kost incl.verzendkosten ongeveer 48 euro.
Veel Duitse jachtopzichters hebben er hele goede resultaten mee bereikt.De geur verjaagd de steenmarter en deze is voor de mens niet waar te nemen.
De website is: www.marder-abwehr.info

Succes,
Gerrit
 
allemaal hartelijk bedankt voor de reacties.:top:
we gaan eerst alle gaten en kieren dichtmaken en dan maar eens met haren of een spray aan de slag.
is er iemand die zelf ervaring heeft met dat middel waar gerrit over schrijft?:confused:
 
Wij hebben vorige week ontdekt dat we ook een marter in huis hebben (hadden).
In de winter vertelde vrienden van ons dat het net was of ze s'nachts iets hoorde lopen maar wij allemaal lacherig dat heb je gedroomd misschien was het een hertje!!(wij slapen zelf beneden en horen het dus echt niet) tot vorige week onze jongens daar sliepen en ook met hetzelfde verhaal kwamen.
Maar inderdaad na 2 nachten hoorden zij niets meer dus het is wel waarschijnlijk als er leven in huis is ze dan weg gaan.
na overleg wat het zou kunnen zijn kwamen de buren dat het een marter is, ze hebben ook ontdekt waar hij naar boven klimt, daar hebben ze een zinken plaat tegenaan gemaakt zodat hij geen houvast meer heeft verder heeft Johan het huis rondom bij de goot afgemaakt met kippengaas.
Nu maar hopen dat het helpt..
 
nee els, we hebben hem nog steeds.
het afgelopen jaar is er 2x bij ons ingebroken en zijn we dus alleen bezig geweest met schade herstel en inbraakbeveiliging.:(
er zijn bij ons heel veel mogelijkheden voor een marter om binnen te komen, dus dat is niet even snel op te lossen.
wel hebben we gezien dat de marter er alleen in de winter is dus eigenlijk hebben we (nog?)weinig last van hem.
deze zomer gaan we er ook nog niets aan doen, we gaan nu eens om alleen maar te genieten :ja:
in het najaar zien we wel weer verder.
ik hoop dat jullie oplossing afdoende is, ben benieuwd!
 

char

† In Memoriam
Wij hebben op onze leegstaande zolder ook een radio gehad.... En ik maak nu even geen zottigheid!!... Er zat wel een tijdschakelaar tussen het stopkontakt en de radio...
Marters kunnen geen klok kijken,..dus voor hen begon de herrie op de meest onverwachte momenten!!..

Na een kort weekje waren ze verdwenen...

Char.
 
@ els, ik hoop dat jullie er nu van af zijn :ja:

@mazackova, een kat is geen optie, daar ben ik helaas allergisch voor :nee:

@char, ik heb vaker gehoord dat ze niet van geluid houden.
als we er een poosje zijn horen we na 2 nachten ook niets meer.
misschien hebben we er helemaal geen last meer van nu, want we hebben sinds een paar maanden een huismeester die regelmatig huis en tuin klusjes doet en alles controleerd, dus wie weet......:confused:
 
Char dat is ook een goed idee.

ook wij hebben een huismeester die ons huisje al 11 jaar naar volle tevredenheid bijhoudt alleen nu is hij even niet allert genoeg geweest zijn vrouw zei n.l. dat het beest er al een jaar zit.
We hopen er maar het beste van.
 
Wij hebben een aantal jaren geleden ook last gehad van steenmarters, alles geprobeerd: zo'n apparaatje met hele hoge pieptonen, menthololie op watjes (ook goed tegen muizen). Maar de beste oplossing was wel de bomen die dichtbij de zolder stonden omhalen (konden ze niet meer vanuit de bomen op het dak/zolder springen) Nooit meer last van gehad.
 
Bovenaan