Steengroeves

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi ik ben Arie
Ik lees dat er in Nova Paka een steengroeve is. Dat is interessant omdat ik zelf een huis heb net bij Nova Paka en ik weet er niets van die steengroeve. Kan iemand mij daar meer info over geven.
Groetjes Arie uit Putten
 
Beste Arie, de steengroeve is van de duikvereniging in Jicin. Je kunt er nu bijvoorbeeld ijsduiken, heel spannend. In de zomermaanden kun je hier een duikcursus volgen.
 
kun je daar iets meer over vertellen of heb je een website van deze duikvereniging ?

Duikcentrum Rumchalpa in Kumburk Újezd bij Nová Paka​


Het Rumchalpa-meer in Kumburk Újezd is een voormalige steengroeve en wordt sinds 1979 gebruikt voor recreatief en technisch duiken. Het gebouw is dan bijzonder geschikt voor duiktraining of trainingscruises. Er is een sauna en accommodatie.

De duikclub bevindt zich in de Rumchalpa-steengroeve bij Kumburský Újezd, die aan de rechterkant van de E 16-weg in het Jičín- gedeelte in de richting van Nová Paka ligt. Er is onder andere een goede technische achtergrond en het vullen van cilinders.

Bij de groeve zijn er 4 toegangen tot het water, gemarkeerd met boeien, opslagruimte voor uitrusting of een roeiboot. Uiteraard is er parkeergelegenheid bij het complex. Veel van de duikers zullen ook de mogelijkheid verwelkomen om in aparte kamers of cottages met accessoires te verblijven. Hierbij hoort uiteraard het gebruik van een zomerkeuken, koelkast of afsluitbare ruimte voor apparatuur.

Het voordeel is ook de aparte clubruimte voor gasten en voor mogelijke schoolbehoeften. Het hele gebied is verwijderd uit het visgebied en er is een visserijverbod. Daarom is er een breed scala aan waterdieren van snoek, koy-karper, baars, rivierkreeft, nieuwe albino-meerval en nog veel meer. De maximale diepte is 18 meter en het zicht varieert van 3 tot 10 meter. Er is ook een nieuwe sauna voor u beschikbaar.

bron: https://www.kudyznudy.cz/aktivity/dive-centrum-rumchalpa

 
Bovenaan