Steenarend

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat geweldig dat je die vogel hier zo ziet zitten. Jij woont toch in Bilenice en dat is in de buurt van Cemice dacht ik. Wonen zelf in Susice en daar zien we in onze tuin ook vogels die in holland niet of nauwelijks nog bestaan. De Wielewaal vliegt elke dag met zijn vrouwtje door de tuin.
 
Wat geweldig dat je die vogel hier zo ziet zitten. Jij woont toch in Bilenice en dat is in de buurt van Cemice dacht ik. Wonen zelf in Susice en daar zien we in onze tuin ook vogels die in holland niet of nauwelijks nog bestaan. De Wielewaal vliegt elke dag met zijn vrouwtje door de tuin.
Hallo daar,
Bilenice, dat klopt. Al meer dan 12 jaar. Dit jaar voor de eerste keer 6 maanden aaneengesloten
Een geweldig dorp (gehucht) met meer dan aardige bewoners die maken dat we ons thuis voelen.

Ook hier is het soms tellen van de de varieteiten aan pluimage. De Wielewaal is hier nog niet in de tuin gesignaleerd, vele andere weer wel, zoals fanatiek jagende sperwers, overvliegende ooievaars, soms zwarte op een landje hier dichtbij. Uilen, diverse spechten, boomklevers, mezen, vinken, gorzen, kramsvogels in het voorjaar (verjagen met groot gemak de grootste vogels) en ga zo maar door. Zelfs de europese boomkikker heeft hier een kleine kolonie (afgaande op het geluid dat uit de bomen komt en een "losse" vangst in het gras). Mooi beestje trouwens.

Bilenice maakt deel uit van de gemeente Zihobce. In de buurt ligt inderdaad het dorp Cimice, net als Cepice, Drazovice, Bukovnik en Besetin.

Mocht je in de buurt zijn: op nr 34 maken we graag een vers bakkie koffie klaar.
 
We zijn begin oktober weer in de buurt, tsjechiesche vrienden bezoeken in Rozytly (weet niet of ik het goed schrijf). Komen we zeker even voorbij voor een bakkie. Ben erg benieuwd!
 
Hallo fjozef.
Ik denk dat je Rozsedly bedoelt. Het dorp waar onze goede vriend Jarda Jelinek woonde tot zijn overlijden, zo'n 5 jaar geleden.
Ik heb destijds een item aan hem gewijd.
Ondertussen heeft ook Kuurgast het dorp gevonden. Het ligt op 5km afstand van Bilenice.
Groet,
 
Bovenaan